دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 آذر 1397 - 10:07
روحانی:

اختلاف جهان اسلام با آمریکا بر سر آزادی و بندگی است

رئیس‌جمهور گفت: عزت مسلمانان در جهان، در گرو به رسمیت شناخته شدن آزادی مورد نظر پیامبر است و آنچه امروز آمریکا از منطقه می‌خواهد، بردگی است.
کد خبر : 328389
154304105094657500.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه دولت گروه سیاسی خبرگزاری آنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در سی‌ودومین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی که صبح امروز در سالن اجلاس سران برگزار شد، اظهار کرد: شرایط امروز منطقه سخت و ناگوار است؛ از فلسطین، یمن، سوریه، افغانستان، عراق و.. این شرایط چیزی نیست که مورد انتظار جامعه اسلامی باشد.


وی با بیان اینکه عزت مسلمانان در این است که آگاهی‌ای که پیامبر برای انسان آورده به رسمیت شناخته شود، تصریح کرد: برخورد و جنگ امروز ما با غرب و آمریکا بر سر چیست؟ اینکه آیا آزادی برای غرب و بندگی برای دیگران است؟ منطق پیامبر آزادی انسان‌ها و جوامع انسانی و امت اسلامی است. آنچه آمریکا در این منطقه می‌خواهد بردگی است، آنان فکر می‌کنند همه جهان آمریکایی فکر کنند.


رئیس‌جمهور تأکید کرد: این اختلاف ما با آمریکا اختلافی بلندمدت و طولانی در طول قرن‌هاست، آن‌ها می‌گویند عظمت بر مبنای قدرت است و ما می‌گوییم بر مبنای انصاف، عدالت و انسانیت است. آن‌ها می‌گویند منافع ما باید در همه‌جا اصل باشد و ملت‌هایی که خلاف آن حرکت می‌کنند از آنان می‌خواهند به مسیر صحیح بازگردند.


روحانی با تأکید بر اینکه قلدران تاریخ نمی‌توانند مسیر زندگی ما را تعیین کنند، گفت: آمریکا می‌گوید هرکس سلاح برتر در اختیار دارد حق وتو در سازمان ملل دارد. این سازمان بعد از جنگ جهانی دوم بر مبنای قدرت نظامی تشکیل شد و هر که قدرت نظامی‌اش از دیگران برتر است در آن حق وتو دارد.


رئیس‌جمهور تصریح کرد:  پنج کشوری که در آن روز دارای سلاح اتمی بودند صاحب حق وتو شدند. حال باید این سؤال را پرسید که آیا سوابق تمدنی این کشورها حق وتو را برای آنان تعیین کرد؟ خیر! هر کس به سلاح کشنده‌تر دست داشت، حاکم شد و این اساس ترسیم دنیا بعد از جنگ جهانی دوم بود.


وی با بیان اینکه یکی از آثار شوم بعد از جنگ جهانی دوم تشکیل غده سرطانی رژیم صهیونیستی در منطقه بود، اظهار کرد: گفتند باید قدرت دست‌نشانده خود را در منطقه غرب آسیا مستقر کنیم تا منافع غرب را تضمین کند و این رژیم جعلی تشکیل شد و ملت تاریخی فلسطین از خانه‌های خود آواره شدند و سالیان سال مورد غارت صهیونیست‌ها قرار گرفتند.


روحانی با طرح این سؤال که چرا آمریکا حفظ نیروی فلان کشور را برای امنیت رژیم صهیونیستی لازم می‌داند؟ بیان کرد: از نگاه آنان همه چیز باید بر محور حفظ صهیونیسم در منطقه بچرخد.


رئیس‌جمهور با بیان اینکه انگلیس و آمریکا ابتدا برای خود در سازمان ملل حق وتو گرفتند و سپس رژیم صهیونیستی را به‌ وجود آوردند، گفت: ما مسلمانان در برابر نقشه غرب دو راه در پیش داریم. یا باید از هویت دینی خود دست برداریم و در برابر غرب و آمریکا سر تسلیم فرود آوریم، به این معنا که به آرمان، دین، آینده و نسل‌هایمان خیانت کنیم و فرش قرمز برای جنایتکاران تاریخ پهن کنیم تا بتوانیم راحت زندگی کنیم، یا با تمام توان مقابل ظلم بایستیم و دست از آرمان‌هایمان برنداریم.


روحانی تأکید کرد: ما از جمع کسانی که در برابر اسلام دست به دست هم دادند و شمشیرشان را به رخ اسلام کشیدند نمی‌ترسیم و در این راه هر روز بر ایمانمان افزوده می‌شود.


وی با تصریح اینکه در میدان جنگ گاهی پیروزی است و گاه شکست، گفت: اگر در نهایت راستگویی استواریمان را در مقام عمل به نمایش بگذاریم پیروز نهایی از آن ماست.


رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه در شرایط امروز وظیفه سختی بر دوش ماست، اظهار کرد: اولین مسئله امید به آینده است و باید بپذیریم که در آینده پیروز خواهیم بود و ما در این تردید نداریم.


روحانی خاطرنشان کرد: ما به آینده درخشان اسلام معتقدیم. نسل جوان ما باید به آینده اسلام امیدوار باشد و بداند سختی‌ها را پشت سر می‌گذاریم. 


وی اضافه کرد: مگر در عراق چنین نشد؟ مگر در برابر داعش مقابله نکردند و پیروز نشدند؟ مگر مردم سوریه مقابل تروریست‌ها پیروز نشدند و مگر ملت مظلوم فلسطین تاکنون در برابر ظلم ایستادگی نکرده است؟ یمن ویران را ببینید که مردم چگونه مقاومت می‌کنند! و مگر مردم ایران این آزمایش را نشان ندادند که چهل سال پیش نهضت اسلامی این مردم در برابر قدرت‌های جهان به پیروزی رسید.


 رئیس‌جمهور اضافه کرد: مگر در آن زمان کسی به یاری ملت ایران آمد؟ مگر کسی در مقابل بمب‌های شیمیایی که بر سر مردم سردشت ریخته شد، از ما دفاع کرد؟ مگر زمانی که موشک بر سر مردم تهران خورد کسی صدایش درآمد؟ ولی ما ایستادگی کردیم. بنابراین وقتی راستگویی‌مان را در میدان جهاد ثابت کردیم، خدا قدرتش را بر ما نازل کرد.


روحانی بیگانه‌اتکایی را بزرگ‌ترین اشتباه تاریخی دانست و خطاب به حاکمان عربستان گفت: 110 میلیارد دلار اسلحه از آمریکایی‌ها خریدید تا امنیت خود را تضمین کنید. بعد همان آمریکایی که شما را تأمین تسلیحاتی کرد، گفت شیر این گاو شیرده را می‌دوشیم و می‌بریم! لااقل احترام ظاهری را از ارباب بخواهید و توهین‌های آنان را نپذیرید.


رئیس‌جمهور تصریح کرد: ما حاضریم با همه توان از منافع مردم عربستان در مقابل ابرقدرت‌ها و تروریست‌ها دفاع کنیم. همان‌طور که به کمک مردم یمن، سوریه، عراق و افغانستان شتافتیم. در مقابلش به شما اهانت هم نمی‌کنیم و پولتان را هم نمی‌خواهیم. 


روحانی تأکید کرد: ما مردم مکه و مدینه را برادر خود می‌دانیم، لذا از سخنان ناروایی که علیه ملت ایران در گوش شما کردند نهراسید. ایران هراسی ندارد. از جنایتکاران و خائنان بترسید ما برادر شما هستیم و برایمان رنج‌آور است که جنایت‌ها در منطقه با نام مسلمانان رخ می‌دهد.


وی با اشاره به حادثه تروریستی استانبول گفت: کاش حادثه استانبول رخ نمی‌داد و مسلمانان قطعه‌قطعه نمی‌شدند. این باعث شرم مسلمانان است که مردم فقیر یمن هر روز بمباران می‌شوند. لذا راهی جز اتحاد در مقطع کنونی برای مسلمانان وجود ندارد.


رئیس‌جمهور اظهار کرد: اولین قدم وحدت این است که یکدیگر را به رسمیت بشناسیم و به نام مذهب جای دین را تنگ نکنیم و نخواهیم به نام شیعه و سنی منطقه اسلام را تصرف کنیم.


وی اضافه کرد: مذهب ذیل دین تعریف می‌شود و سرچشمه نیست. جایگاه اسلام را فراخ بدانیم و مذهب را محدود و وحدت دنیای اسلام را تاکتیکی و مقطعی نگیریم و فقط به خاطر گرفتاری‌ها با یکدیگر متحد نشویم. جهان اسلام باید همواره متحد باشد نه فقط به بهانه مقابله با رژیم صهیونیستی و آمریکا و دیگر مسائل منطقه؛ اتحاد یک امر راهبردی برای مسلمانان است.


رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: اگر مسلمانان لبیک رسول‌الله را با گوش جان بشنوند و آن را فریاد بزنند قدرت جهان اسلام بیش از سلاح دشمن است.


انتهای پیام/4034/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته