دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 آبان 1397 - 08:00
یاران مهربان/ 109

راهنمای بازدید از موزه کمونیسم؛ طنز مخوف به روایت حیوانات

کتاب «راهنمای بازدید از موزه کمونیسم» روایت دوران کمونیسم در کشورهای بلوک شرق همچون چکسلواکی، رومانی، مجارستان و آلبانی است.
کد خبر : 324587
6565.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، کتاب «راهنمای بازدید از موزه كمونيسم (قصه‌­هایی از زبان یک موش، یک طوطی، یک خرس، یک گربه، یک موش کور، یک خوک، یک سگ و یک زاغ)» نوشته «اسلاونکا دراکولیچ» روزنامه‌نگار اهل کرواسی و ترجمه بابک واحدی است.


دراکولیچ متولد کرواسی است، امّا در اوایل دهه 1990 این کشور را به مقصد سوئد ترک کرد. او در دانشگاه زاگرب، ادبیات تطبیقی و جامعه‌شناسی خوانده و به مدت 10 سال بین سال­‌های ۱۹۸۲ تا ۱۹۹۲ با دوهفته‌نامه استارت و هفته‌نامه باناس در زاگرب همکاری کرده است. تاکنون نشریاتی مانند لا استامپا، فرانکفورتر آلگماینه زایتونگ، نیشن و یوروزین آثاری از او را منتشر کرده‌اند.


پیش از انتشار کتاب راهنمای بازدید از موزه کمونیسم، دو کتاب دیگر از او با نام‌های «کمونیسم رفت، ما ماندیم و حتی خندیدیم» با ترجمه رویا رضوانی و «کافه اروپا» با ترجمه نازنین دیهیمی روانه بازار شد که مورد استقبال فراوانی قرار گرفت. 


او در راهنمای بازدید از موزه کمونیسم، مانند آثار پیشین خویش به روایت دوران کمونیسم در کشورهای بلوک شرق همچون چکسلواکی، رومانی، مجارستان و آلبانی می­‌پردازد. دراکولیچ در این کتاب زبانی طنز‌گونه و استعاری را برای نگارش برگزیده است که در نوع خود بدیع و نوآورانه است؛ چون این بار، حیوانات هستند که از زندگی و معیشت مردم در دوران کمونیسم در اروپای شرقی سخن می­‌گویند و تصویری دیگرگونه و متمایز از زندگی در اروپای شرقی ارائه می‌­دهند.


در این کتاب، مخاطب گاهی از لایه‌­های پایین جامعه به درون خانه و کنج خلوت دیکتاتورهایی چون ژنرال تیتو و نخست‌وزیر آلبانی می‌­رود. طوطی دست‌آموز ژنرال تیتو از سال‌­های حکومت او می­‌گوید یا زاغی، مرگ اسرارآمیز نخست‌وزیر آلبانی را حکایت می­‌کند. گاهی نیز موش کوری در زیر دیوار برلین از مشاهدات عینی­ خود سخن می‌­گوید.


این کتاب شامل هشت قسمت با عنوان‌­های گردشی در موزه کمونیسم، یک کمونیست خوش‌سلیقه، خرس و شاهدخت روستایی، گربه­‌دار ورشو، افسانه دیوار برلین به روایت یک موش کور، از گولاک تا گولاش: مقدمه‌­ای بر کتاب آشپزی به سبک مجار اثر خانم خوکه، مصاحبه با پیرترین سگ بخارست و ماجرای عجیب زاغ دیوانه است.


در ابتدای کتاب، دراکولیچ می‌­نویسد اگر با اروپای شرقی کمونیست آشنا نباشید «شاید بعضی داستان‌های این کتاب را اگر نه تخیل محض، دست کم تا حد زیادی زاییده تخیلات نویسنده بدانید؛ بنابراین مایلم به شما اطمینان بدهم که متأسفانه این طور نیست». به گفته او گرچه راویان داستان‌­ها، حیواناتی «خانگی، وحشی یا عجیب و غریب هستند، اما همه واقعی‌­اند و رویدادهای نقل شده در آنها واقعاً رخ داده‌­اند». دراکولیچ خود می‌­گوید در این کتاب شواهد فراوانی برای اثبات قدرت تخیل سیاستمداران وجود دارد، تخیلی که اغلب او در برابرش خجل می­‌ماند. روایت دراکولیچ از اروپای شرقی نه‌تنها پشت پرده آهنین بلکه سال‌­های پس از فروپاشی را نیز در برمی‌­گیرد و افراط‌­ها و تفریط‌­های هر دو دوره را به تصویر می‌­کشد.


کتاب راهنمای بازديد از موزه كمونيسم نوشته اسلاونکا دراکولیچ و ترجمه بابک واحدی، از سوی نشر ماهی در ۱۷۶ صفحه و با قیمت ۱۶ هزار تومان منتشر شده است.


 انتهای پیام/4072/4104/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته