دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 آبان 1397 - 02:25
تقویم سیاسی-2

فضای‌ باز سیاسی و تحقیر پهلوی توسط کارتر

فضای باز سیاسی سبب شد که کارتر به شاه با نگاه تحقیرآمیز نگاه کند و وی را تا زمان انجام این دستورات به ملاقات نپذیرد.
کد خبر : 324526

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، ‏‏در سال 1355 جیمی کارتر از حزب دموکرات، زمام امور را در آمریکا به‌دست گرفت. به دلیل اینکه‏‎ ‎‏حزب دموکرات برای خود در ظاهر منظری دموکراسی‌خواهی درست کرده بود، برای رژیم‌های وابسته خود در جهان دستوری صادر کرد تا بتواند در تمام نقاط این حکومت‌ها را حفظ کند و به همین دلیل فضای باز سیاسی را پیشنهاد داد.


رژیم شاه نیز برای اینکه بتواند رضایت آمریکا را کسب کند این سیاست‌ها را دنبال می‌کند و با ژست آزادی شروع به رهایی برخی زندانیان می‌کند، که سال‌ها در زندان‌های پهلوی شکنجه شده بودند. از سوی دیگر‏‎ ‎‏فشارهایی نیز بر خود دولت آمریکا برای حمایتش از رژیم ایران وارد می‌شد، ولی از‏‎ ‎‏همه مهمتر این بود که سردمداران آمریکا و دو حزب عمده این کشور به این نتیجه رسیده‏‎ ‎‏بودند که استبداد و خفقان زیادی در کشورهای تحت نفوذشان باعث می‌شود که یک‏‎ ‎‏انفجار سیاسی کمونیستی در این نوع کشورها به‌وجود آید و شوروی نیز برای دام انداختن این کشورها لحظه شماری می‌کرد. 


به همین جهت امریکا ایران را برای فضای باز سیاسی تحت فشار‏‎ ‎‏قرار داد اما شاه ابتدا از قبول این خواسته سرباز زد؛ ولی هنگامی که با پافشاری‏‎ ‎‏امریکا در این مورد و بی‌اعتنایی امریکایی‌ها به خودش مواجهه شد، مجبور به‏‎ ‎‏پذیرش خواست آمریکا مبنی بر ایجاد فضای باز سیاسی شد.


نکته بسیار تحقیرآور این موضوع آن است که رئیس‌جمهور آمریکا نیز از پذیرش شاه و دادن اجازه‏‎ ‎‏ملاقات به وی خودداری می‌کرد و ملاقات با شاه را منوط به انجام این تعهدها کرده بود و حتی فرح پهلوی به آمریکا می‌رود تا مقدمات سفر را ایجاد کند و مدتی در آنجا ماند تا شاید‏‎ ‎ ‎‏بتواند از کارتر برای شاه وقت ملاقات بگیرد، ولی از آنجا که کارتر به خاطر حمایت از شاه‏‎ ‎‏مستبد ایران حیثیتش را در خطر می‌دید باز هم اجازه ملاقات نداد و این امر را موکول به‏‎ ‎‏انجام بعضی از اصلاحات و تحقق فضای باز سیاسی در ایران کرد و در نهایت شاه‏‎ ‎‏مجبور شد درخواست امریکا را بپذیرد تا بتواند با سردمداران کاخ سفید ملاقات کند‏‎.


امام خمینی(ره) درباره این منکوب شدن غرور ملی نیز خاطره‌ای دارند که می‌فرمایند: شاه که در آمریکا حضور داشت، کارتر با نگاهی تحقیرآمیز به وی نگاه می‌کرد که هیچ حادثه‌ای برای من دردناک نبود که اینطور این انسان مانند بچه در مقابل آمریکا تحقیر شود.


انتهای پیام/4082/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته