دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 آبان 1397 - 16:54

وجود یک نهاد بالادستی برای هدایت خانواده امری ضروری است/بماند

وجود یک نهاد بالادستی برای هدایت جامعه در صورتی ضروری است که بتواند از اقتدار لازم برای اعمال نفوذ و کنترل سازمان‌ها و نهادهای تحت امر خود را داشته باشد.
کد خبر : 321787

به گزارش خبرنگار حوزه زنان، خانواده و جوانان گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، چندی پیش دادستان تهران در نشست آسیب‌های اجتماعی که با موضوع بررسی وضعیت طلاق برگزار شد، گفته بود که برخی مشکلات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و هم‌چنین فضای مجازی به سیاست‌های تحکیم خانواده آسیب رسانده و بیشتر طلاق‌ها در بستر ازدواج‌های غلط صورت می‌گیرد.


عباس جعفری دولت‌آبادی بر این عقیده بود، تا زمانی که سیاست‌های تحکیم خانواده جدی گرفته نشود، نمی‌توان در بحث مهار طلاق موفق شد، همان‌طور که اگر به سیاست عفاف توجه نشود مشکلات مفاسد اخلاقی شکل می‌گیرد.


در خصوص میزان ازدواج و طلاق در کشور، آمارهای متفاوتی اعلام می‌شود اما سازمان ثبت احوال به‌عنوان مرجعی موثق اعلام کرده بود که در سال 96 تعداد ازدواج‌های ثبت‌شده نسبت به سال ۱۳۹۵، حدود هشت‌ درصد کاهش داشته است اما تعداد طلاق‌ها در این سال به حدود ۱۷۵‌ هزار مورد رسید که متأسفانه رکورد شکست.


این امرکارشناسان اجتماعی و مسئولان مربوطه را به واکنش واداشت تا در خصوص علت طلاق و چرایی ضعف در تحکیم خانواده مطالعه کنند و برای جلوگیری از طوفان طلاق در سال‌های آتی تدبیری بیاندیشند.


تحکیم خانواده به‌عنوان یکی از دغدغه‌های کارشناسان همواره مورد تأکید بوده است و هرآنچه که تاکنون از سوی پژوهشگران اجتماعی به‌عنوان راهکار اعلام شده بود تماماً بر موضوع تحکیم خانواده تکیه داشت.


شاید 


بنابراین گزارش، برخی از روانشناسان، نظرهای جالب توجهی را در باب تحکیم خانواده مطرح کرده‌اند: 


احمد برجعلی؛ روانشناس و عضو هيأت علمی دانشگاه علامه طباطبايي


وقتی سفره مردم روز‌به‌روز کوچک می‌شود، ممکن است این بار منفی از سوی معلم، خانواده به بیرون منتقل شده و بدبینی را در جامعه اپیدمی می‌کند.


این عضو هيأت علمي دانشگاه از دیگر عوامل بروز نابهنجاری‌ها در جامعه را فرهنگ‌سازی نشدن پیشگیری از بدبینی در خانواده دانست.


این روانشناس، بنابر اطلاعات به‌دست آمده از پژوهش‌های انجام شده، گفت: زمان ایده‌آل گفتگوی در خانواده 20 دقیقه در روز است و این در حالیست که این میزان در کشور به‌طور متوسط به 10 دقیقه تنزل پیدا کرده است.


وی تصریح کرد: حتی این زمان کم نیز به جای گفتگو، به درگیری و مباحث حاشیه‌ای و مسائل و مشکلات جامعه صرف می‌شود.
برجعلی اذعان کرد: وقتی زمان کمی برای صحبت کردن با یکدیگر صرف می‌کنیم، به جای اقناع، از مشکلات جامعه سخن به میان آورده و سعی نمی‌کنیم یکدیگر را در ارتباط با یک موضوع متقاعد کنیم.


این روانشناس افزود: وقتی بدبینی آمد، به‌‌جای رشد نوع‌دوستی، ارتباطات و فضیلت، خشم، پرخاشگری و رذیلت رشد می‌کند.


سعید حسن زاده؛ روانشناس و عضو هیأت علمی دانشگاه تهران


 خانواده به‌عنوان حیاتی‌ترین و عنصری‌ترین واحد زیست در سطح جهان است و این در حالیست که خانواده‌ها در کشور هیچ متولی ندارد.
این عضو هيأت علمي دانشگاه اذعان کرد: امروز خانواده رها شده است و بروز پدیده‌هایی همچون دختر و پسر فراری، سوءاستفاده از کودکان، جوانان معتاد و نابهنجاری‌هایی از این دست ناشی از کمبود آگاهی خانواده است.


حسن‌زاده معتقد است: اهمیت وجود یک نهاد بالا‌دستی برای خانواده حتی از بسیاری سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها با اهمیت‌تر است و وجود یک سازمان، حتی در قالب یک وزارتخانه با محوریت آن، که بتواند به هدایت این کانون هسته‌ای جامعه بپردازد، امری اجتناب‌پذیر است.


به‌نظر می‌رسد نکته قابل توجه در این اظهارنظرها در باب خانواده و امر تحکیم آن، نیازمند یک برنامه‌ریزی جامع است و حتی در صورت ایجاد یک سازمان مستقل برای هدایت خانواده، از توان اجرایی لازم برای کنترل و اعمال نفوذ بر سازمان‌ها و نهادهای تحت امر خود را داشته باشد.


انتهای پیام/ ۴۰۷۶
 


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته