لزوم ایجاد واحد توسعه ارتباطی و تحلیل دادهای در روابطعمومیها
به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، مریم سلیمی که به تازگی از سوی پانزدهمین کنفرانس روابط عمومی جایزه طلایی روابط عمومی را بهعنوان کارشناس برتر روابط عمومی کسب کرده، اظهار کرد: روابط عمومیهای ایران به لحاظ ساختاری و عملکردی نیازمند بازنگری بوده و متأثر از این تحولات باید بتوانند جایگاه خود را نیز ارتقا دهند.
وی که دارای 19 سال سابقه کار در روابط عمومی است، اضافه کرد: ارتقای انواع سوادها از سواد بصری، دادهای ، ارتباطی، اطلاعاتی، خبری تا سواد رسانهای در روابط عمومیها دیگر به یک باید تبدیل شده است.
سلیمی گفت: امروزه برای فعالیت در روابط عمومیها به انواع سوادها نیازمند است که این مهم باید در سرفصل آموزشی روابط عمومیها لحاظ شود.
وی با تأکید بر ضرورت بازنگری در ساختار روابط عمومیها گفت: یکی از واحدهایی که نیازمند اضافه شدن در ساختار روابط عمومیهاست، واحد تحقیق و توسعه ارتباطی است که به یاری آن باید بتوان آخرین تکنولوژیها و تحولات حوزه ارتباطی را رصد کرد و از آنها در مسیر ارتقای بخشی فعالیتهای ارتباطی و انجام وظایف و رسالتها بهره گرفت.
این فعال حوزه ارتباطی تأکید کرد: زمان آن رسیده تا روابط عمومیها از قالبهای سنتی و کم تأثیر خود فاصله گرفته و همگام با تغییرات روز، ارتقا یابند.
سلیمی که دارای دکترای علوم ارتباطات، کارشناسی ارشد روزنامهنگاری و کاردانی و کارشناسی روابط عمومی است، با اشاره به توسعه اینترنت اشیا که به مانند سونامی بهزودی آمده و ما را در برگرفته و زندگی ما را متأثر و متحول خواهد کرد گفت: از دیگر واحدهای ضروری در روابط عمومیها، واحدی با عنوان تجزیه و تحلیل دادهای است؛ با تحولات حاضر بهخصوص افزایش روزافزون بیگدیتاها یا دادههای بزرگ، ضرورت تجزیه و تحلیل رفتار مخاطبان، بازخوردهای آنها به پیامهای مختلف سازمانی، تحلیل رفتار رقبا و...، ایجاد این واحد و ارائه نتایج آن به مدیران و دیگر واحدهای موثر از جمله بازاریابی و... لازم است.
این پژوهشگر ارتباطی تأکید کرد: از دیگر واحدهای ضروری، واحد فرهنگی است که اکنون در روابطعمومیها یا جای آن خالی است یا در حد نام با آن برخورد میشود. فعالیت واحد فرهنگی حوزههایی همچون فرهنگسازی مرتبط با اهداف و رسالت سازمانی در گروه مخاطبان و مشتریان، فرهنگ سازمانی، فرهنگ رفتاری و... را در برمیگیرد. بهعنوانمثال، واحد فرهنگی در بانک تلاش میکند تا فرهنگی همچون پسانداز و... را در بین گروه مشتریان و مخاطبان ترویج دهد.
این مدرس دانشکده ارتباطات دانشگاه سوره گفت: در این تحولات، ضمن آیندهپژوهشی و نگاه به آینده، همگامی با تحولات روز، تلاش برای حفظ برخی ارزشها و فرهنگهای مفید سازمانی برجا مانده از گذشته، ضروری است.
سلیمی که به طور موازی دارای 22 سال سابقه کار در مطبوعات است، تأکید کرد: روابطعمومیها با درک تحولات حوزه بصری، باید بیشتر از گذشته بصری فکری کرده و تلاش کنند تا با استفاده از قالبهای نوین بصری از اینفوگرافیک و نیوزگرافیک تا گرافیک نوول و کمیک ژورنالیسم و دیتاژورنالیسم، به راههای ارائه بهتر و موثرتر محتوا بیاندیشند.
وی افزود: ارائه محتوای صرف متن محور به مخاطب دیگر پاسخگو نیست و باید متناسب با محتوا، از روشهای نوین ارائه محتوا بهره گرفت.
این مدرس اینفوگرافیک و نیوزگرافیگ و دیتاژورنالیسم تأکید کرد: بازنگری در دورههای آموزشی در روابطعمومیها و نیز تغییر رویکرد کنفرانسهای روابطعمومی در توجه بخشی به قالبهای موثر ارتباطی و ارائه نوین محتوا و ارتقای انواع سوادها در فعالان حوزه ارتباطی نیز در این روند مؤثر هستند.
وی افزود: تا زمانی که روابطعمومیها به طور پسگام یا همگام حرکت کنند نمیتوانند مشاوران موثر و موفقی برای سازمان یا مدیران خود باشند. روابطعمومی موفق، روابطعمومی پیشگام است که توان پیشبینی، آمادهسازی خود و سازمان برای تحولات احتمالی و همراهسازی گروه مخاطبان با این تحولات دارد.
سلیمی گفت: با ورود به عصر اینترنت اشیا قطعاً وظایف روابطعمومیها و رسالتهای آنها دچار تغییر و تحول خواهد شد و سازمانهایی که نتوانند روابطعمومیهایی پیشگام داشته باشند، در تعامل و ارتباط حسنه با مشتریان و گروه مخاطبان، قطعاً با مشکل روبهرو خواهند شد.
وی هشدار داد: روابطعمومیها خود را برای مواجهه با سونامی تحولات فناورانه ارتباطی، دادهای و... آماده کنند.
این مدرس دانشگاه آزاد تأکید کرد: روابطعمومی نمیتواند با بستن چشم به آینده و تحولات پیش رو، چشم بینا و گوش شنوای سازمان خود باشد. امروز وظایف و مسئولیت روابطعمومیها سنگینتر شده و باید متوجه این حساسیت و لزوم بهروزرسانی و ارتقای خود و مهیا شدن برای تحولات باشند.
انتهای پیام/4083/خ
انتهای پیام/