رشد 62 درصدی شکایت علیه وزارت بهداشت در دیوان عدالت اداری
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از دیوان عدالت اداری، حجتالاسلام محمدکاظم بهرامی در پنجمین همایش علمی کاربردی حقوقی دانشگاهها و دانشکدههای علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، ضمن ابراز خرسندی از تعاملات خوب و سازنده دیوان عدالت اداری و وزارت بهداشت، گفت: تعداد ورودی پروندههای وزارت بهداشت رو به افزایش است و با توجه به روابط خوب این دو نهاد باید تلاش مضاعف در کاهش پروندهها صورت گیرد.
رئیس دیوان عدالت اداری با اشاره به اینکه یکی از افتخارات بزرگ قانون اساسی، اصل 173 و شکایت مردم از دستگاههای دولتی است، افزود: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و شکلگیری دیوان عدالت اداری مردم میتوانند از دستگاههای دولتی در دیوان تظلمخواهی کنند و این یکی از برکات انقلاب بود که این شرایط را برای مردم بهوجود آورد.
وی با اشاره به اصل 170 قانون اساسی و درخواست ابطال تصویبنامه و آئیننامههای دولتی، گفت: با توجه به این اصل مردم میتوانند از بخشنامهها، دستورالعملها و مصوبات که توسط قوه مجریه خلاف شرع و یا قانون مصوب شده باشد، حتی اگر ذینفع نباشند میتوانند شکایت کنند و ابطال آن را از دیوان عدالت اداری تقاضا کنند و با این امر بسیاری از بخشنامههای تبعیضآمیز باطل میشود.
بهرامی افزود: در سال 96 تعداد شکایتها در دیوان نسبت به سال 95 به میزان 8/21 درصد افزایش داشته است؛ وزارت بهداشت نیز در سال 94 تعداد 9 هزار و 152 مورد شکایت داشته که در سال 95 این رقم به 7 هزار و 17 پرونده رسید و کاهش 23 درصدی نسبت به سال گذشتهاش پیدا کرد؛ اما متأسفانه این رقم در سال 96 به تعداد 11 هزار و 408 مورد رسید که نسبت به سال 95 رشد 62 درصدی داشته و این آمار نگرانکننده است.
رئیس دیوان عدالت اداری خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم قوانین اصلاح شود و فهم واحد از قوانین داشته باشیم. در این زمینه یکی از اقداماتی که معاونت حقوقی ریاست جمهوری میتواند، انجام دهد این است که قوانین دستگاههای دولتی را اصلاح و شفاف کند.
انتهای پیام/4076/ن
انتهای پیام/