دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 مهر 1397 - 07:45
پرونده ویژه/ انبار کردن مواد غذایی؛ ضد رفاه اجتماعی/ 7

هجوم به فروشگاه‌ها به مشکلات اقتصادی دامن می‌زند

یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: مردم باید بدانند با هجوم به فروشگاه‌ها نه‌تنها مشکلی حل نمی‌شود، بلکه مشکلاتی اعم از گرانی ارزاق و کمیابی کالاها بیشتر می‌شود.
کد خبر : 315729

امیررضا واعظی آشتیانی در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا در خصوص خرید مازاد بر نیاز خانوار برخی از مردم و هجوم به فروشگاه‌های مواد غذایی گفت: چنین رفتاری از سوی برخی از مردم موضوعی دوسویه بین دولت و مردم است، به‌این‌ترتیب‌که دولت‌ها در مشکلات اقتصادی که برای آن‌ها پیش می‌آید، هیچ‌وقت سعی نکرده‌اند از این مشکلات برای خودشان یک فرصت ایجاد کنند که چنین امری به یک بی‌اعتمادی اقتصادی  تبدیل شد.

به‌جای حل مشکل با خود مشکل کنار آمدیم

وی کنار آمدن با مشکلات اقتصادی به‌جای حل و رفع آن را یکی از معضلات جامعه عنوان کرد و افزود: هرگاه برای کشور مشکل اقتصادی پیش آمد، نه‌تنها این مشکل را برطرف نکردیم، بلکه هم دولت و هم مردم، به‌جای اینکه مشکل را حل کنند، با آن کنار آمدند، یعنی نرفتند به سمت اینکه برای حل مشکل برنامه‌ای داشته باشند یا اینکه از قبل پیش‌بینی بحران‌های اقتصادی را بکنند.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه دولت و مجلس نباید با مشکلات کنار بیایند بلکه باید تحلیل‌های لازم را در این مواقع داشته باشند، اظهار کرد: در طول دوران انقلاب بارها مورد هجوم دشمن قرار گرفتیم و تجربه زیادی از مصاف با دشمن داریم؛ بنابراین باید برای هرلحظه برنامه داشته باشیم، به‌عنوان مثال در همین دورانی که کشور دچار نوسانات ارزی شد مسئولان باید پیش‌بینی می‌کردند که چه رفتاری انجام بدهند و برایش برنامه‌ریزی کنند؛ لذا وقتی برنامه ندارند، یعنی اینکه خود دولت هم با این شرایط کنار می‌آید و مردم هم به‌مرور زمان با آن شرایط خو می‌گیرند.

هجوم مردم به بازارها ریشه در بی‌اعتمادی اقتصادی به دولت داشت

وی ریشه بی‌اعتمادی اقتصادی مردم به مسئولان را همین نکته ذکر کرد و افزود: تا اعتمادسازی اقتصادی برای مردم از سوی دولت صورت نگیرد همین مشکلات ادامه دارد؛ اگر اعتمادسازی صورت می‌گرفت، وقتی برای دولت اتفاقی می‌افتاد و دولت از مردم درخواست کمک می‌کرد، مردم با دل و جان به کمک دولت می‌آمدند ولی چون این اتفاق نیفتاد، مردم به دلیل اینکه احساس می‌کنند با افزایش نرخ دلار و طلا، ثروتشان و اندوخته‌شان کاهش می‌یابد، به بازار هجوم می‌آورند.

واعظی آشتیانی در تحلیل رفتار برخی از مردم برای هجوم به فروشگاه‌های مواد غذایی و انبار کردن آذوقه در منازل گفت: زمانی که برخی‌ها تفکرات و باورهایشان را به ماهواره‌های معاند، رسانه‌های بیگانه، و فضای مجازی می‌سپارند، چنین مشکلاتی هم ایجاد می‌شود؛ فرض بگیریم که مردم هجوم هم آوردند و تعداد بسیار زیادی ارزاق خانگی هم خریدند، تا چه زمانی این رویه ادامه دارد؟ اگر بنا باشد که این مشکلات ادامه‌دار باشد، بالاخره بعد از چند ماه اندوخته مردم هم تمام می‌شود، پس برای بعدازاین زمان چه فکری کرده‌اند؟

هجوم مردم به فروشگاه‌ها مشکلات را بیشتر می‌کند

این کارشناس اقتصادی کمک مردم به دولت حتی اگر دولت توانایی مدیریت اقتصادی ندارد را یکی از راهکارهای عبور از بحران اقتصادی کشور عنوان کرد و گفت: مردم باید خودشان فکری برای اقتصادشان بکنند و با هجوم به فروشگاه‌ها نه‌تنها مشکلی حل نمی‌شود، بلکه مشکلات هم ازجمله گرانی ارزاق و کمیابی کالاها بیشتر خواهد شد.

وی ادامه داد: مردم باید به داد دولت و نظام برسند و دولت هم برای این مواقع بحرانی برنامه داشته باشد، نه اینکه یک عده‌ای سوءاستفاده و فرصت‌طلبی کنند و بروند به سمت اینکه ارز بخرند یا سکه خریداری کنند و به فروشگاه‌ها هجوم ببرند و بحران را خودشان دامن بزنند.

بزرگترین درس مردم از اتفاقات اخیر

واعظی آشتیانی اتفاقات اخیر را بزرگ‌ترین درس و تجربه برای مردم و دولت دانست و گفت: باید سواد رسانه‌ای مردم بالا برود و نقشه رسانه‌ای دشمن را تحلیل کنند. اتفاقات اخیر بزرگ‌ترین درس برای مردم بود و مردم باید بدانند دشمن برای‌شان نقشه کشیده است، چه آن‌کسی که آذوقه بیشتر از نیاز خانوار خود تهیه می‌کند و چه آن‌کسی که خانه‌اش را می‌فروشد و دلار و سکه می‌خرد.

وی گفت: اتفاقات اخیر فرصت بسیار خوبی بود تا دولت و مسئولین پیش‌بینی حل مشکلات را بکنند، نه اینکه به‌یکباره در بطن بحران قرار بگیرند و ببینند که هیچ برنامه‌ای ندارند. از سویی مردم هم باید بدانند که خودشان پشت این نظام و مملکت هستند و نباید خودشان با دستانشان چنگ به‌صورت خودشان بزنند.

این کارشناس اقتصادی با تجلیل از رفتار بسیاری از مردم که خویشتن‌داری کرده و در اتفاقات اخیر کوته‌فکری نداشتند، افزود: نباید رفتار عده اندکی از مردم برای هجوم به فروشگاه‌ها و احتکار کردن مواد غذایی را به کل جامعه تعمیم داد زیرا تنها بخشی از مردم دست به این رفتار زده‌اند و بیشتر مردم عاقلانه رفتار کردند و با ناملایمات اقتصادی ساختند ولی عده‌ای قلیل، زحمات مردم را زیر سؤال می‌برند.

انتهای پیام/4076/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته