دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 مرداد 1394 - 09:30
بررسی طرح‌های ماندگار فرهنگی در دانشگاه آزاد اسلامی

دانشگاه آزاد اسلامی، پیشگام در بزرگداشت مفاخر

مفاخر فرهنگی هر کشور را می‌توان جزو میراث فرهنگی کشورها دانست؛ میراثی که ماندگاری‌شان جاودان است. در میان متون کهن و جدید هر قوم و ملتی می‌توان نشانه‌هایی را از مفاخر فرهنگی هر کشوری پیدا کرد و همین باعث می‌شود که تمدن‌های مختلف بر سر داشتن مفاخر با یکدیگر جدل داشته باشند.
کد خبر : 31304

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا،‌ در دو سال اخیر با تغییر مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی، یکی از برنامه های کلان حوزه فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی برای بزرگداشت مفاخر و مشاهیر کشور به اجرا در آمده است. مبتکر این طرح دکتر طه هاشمی، معاون فرهنگی-دانشجویی دانشگاه است و به گفته وی بنا است این طرح با شناسایی مفاخر در مناطق مختلف کشور وظیفه معرفی بزرگان کشور به نسل های آینده را اجرا کند.


این طرح که در شورای راهبردی فرهنگی به تصویب رسیده و هم اکنون در حال اجرا است، در جلسه روز شنبه ابعاد بیشتری یافت.


در این جلسه اجرای سه طرح سبک زندگی، اخلاق حرفه‌ای و بزرگداشت مفاخر و مشاهیر در دانشگاه آزاد اسلامی مورد بررسی قرارگرفت و مقرر شد در پایان‌نامه‌های دانشجویی بررسی زندگینامه شخصیت‌های بزرگ کشور موردنظر قرار بگیرد و دانشگاه نیز در تهیه مستند از زندگی بزرگان کشور مشارکت داشته باشد.


بر همین اساس به سراغ 3 تن از روسای دانشگاه‌های آزاد اسلامی استانها رفتیم و آنان درباره اقدامات واحد زیر نظرشان درباره این امر مهم در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، توضیحاتی را ارائه کردند.



دکتر علی شامل، ریاست دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل با مثبت ارزیابی کردن این اقدام دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد: قبلاً از طریق دفتر فرهنگی سازمان مرکزی دانشگاه بخشنامه‌ای در این زمنیه به واحدهای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ‌شده است. ما نیز مفاخر استان را که 8 تن از آن‌ها شناسایی شده بودند، به سازمان مرکزی معرفی کردیم و مقرر شده است که پس از صدور مجوز اقداماتی همانند برگزاری بزرگداشت و چاپ زندگینامه آن ها در دستور کار قرار بگیرد.


دبیر هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل در ادامه افزود: این مسئله به تازگی در شورای راهبردی استان مطرح‌شده بود. دکتر طه هاشمی معاونت فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی طی بخشنامه‌ای که یکی از بندهای آن گرامیداشت مفاخر کشور بود، واحدهای مختلف را در جریان این تصمیم مهم قرار داده بود.


وی ادامه داد: برپایی بزرگداشت مفاخر، فرصتی برای بررسی زوایا و ابعاد پیدا و پنهان شخصیت‌هایی است که به‌عنوان مفاخر از آنان یاد می‌شود تا چراغ راهی پیش روی آیندگان روشن‌شده باشد. مهم‌ترین مسئله‌ای که در این‌گونه حرکت‌ها وجود دارد جنبه آگاهی و شناخت بزرگان هنری است که برای نسل جوان ضروری است.


امیدواریم مفاخر بعدی کشور برخاسته از دانشگاه آزاد باشند


دکتر یدالله رجایی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان نیز در همین رابطه بیان داشت: وقتی بزرگداشت مفاخر در سازمان مرکزی مطرح شد، به‌عنوان دستور جلسه برای تمامی استان‌ها اعلام گردید. البته ما محورها و چارچوب‌ها را بررسی کردیم و امیدواریم به‌زودی در شورای تخصصی فرهنگی استان زنجان تصویب شود.


دکتر رجایی با اشاره به اینکه تاکنون 3 نفر از مفاخر استان زنجان توسط دانشگاه آزاد اسلامی شناسایی‌شده‌اند تصریح کرد: این پیگیری مجدانه دانشگاه آزاد اسلامی نشان از ارزش والای مفاخر کشور برای دانشگاه آزاد دارد و امیدواریم مفاخر بعدی کشور برخاسته از این دانشگاه باشند.


دکتر محمد سالار کسرایی، ریاست دانشگاه آزاد واحد قم نیز در رابطه با اقدامات این واحد دانشگاهی برای شناخت مفاخر این استان عنوان کرد: برای ما تا پیش از این، کارهای فرهنگی ماندگار مطرح بود و هر دانشگاهی چند طرح فرهنگی ماندگار معرفی می‌کرد. بر اساس آن چند طرح فرهنگی ماندگار ارائه و بر اساس آن مصوب می‌شدند. فرض کنید در استان قم چند کار ماندگار مثل یادمان شهدا و محل تحصیل وزندگی شهید مطهری که جزو طرح‌های فرهنگی ماندگار هستند وجود دارد. ما 4 مورد طرح ماندگار ارائه کردیم و مصوب شدند. ولی هنوز وارد بحث مفاخر فرهنگی نشده‌ایم. همواره مفاخر فرهنگی موضوعات مهمی محسوب می‌شوند و این اقدام شایسته دانشگاه آزاد باعث می‌شود که دانشجویان هر رشته به‌طور جداگانه مفاخر رشته تحصیلی خود را شناسایی کنند. در جای‌جای این مرزوبوم و در اقصی نقاطی که از آن‌ها نامی به میان آمد، مفاخری سربلند کرده‌اند که هر یک به‌تنهایی برای حافظه‌ی جمعی یک کشور، شناسنامه‌ی ملی و هویتی است. متأسفانه در سالیان اخیر این مفاخر و جایگاهشان در معرض کم‌توجهی و بی‌عنایتی به‌خصوص در نزد جوانان و دانش‌پژوهان قرارگرفته‌اند. بخش مهمی از این بی‌توجهی ناشی از نبود برنامه‌ریزی صحیح در جهت شناسانیدن این مفاخر به عموم و نسل جوان است.عدم حساسیت نسبت به اهمیت و جایگاه این مفاخر از سوی متولیان و متصدیان امر، ازجمله دلایل شیوع این بی‌توجهی عمومی است. هر چند این امید وجود دارد با حضور نهادهای علمی کشور و اجرای طرح هایی مشابه طرح های ماندگار فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی خلا سال های اخیر در این زمینه را پر کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته