لزوم تسهیلگری استارتاپها برای کاهش ترافیک در پایتخت
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از مرکز ارتباطات شرکت کنترل ترافیک تهران، مجید فراهانی با حضور در جلسه شورای معاونان و مدیران شرکت کنترل ترافیک تهران در حاشیه بازدید از این شرکت با اشاره به استفاده از استارتاپها در این مجموعه، تسهیلگری را راه حل کاهش مشکلات ترافیکی دانست.
وی در این خصوص گفت: بر اساس نظر سنجیها، اولویت مردم کنترل ترافیک و آلودگی هوا است و اگر بحث و مسئله ترافیک را در صدر مطالبات مردم بشناسیم، در این جا اهمیت شرکت کنترل ترافیک تهران مشخص میشود.
فراهانی افزود: اهمیت این سازمان فراتر از کنترل ترافیک است و به بیان دیگر بحث مدیریت، برنامهریزی و اجرا است و باید این چرخه مدام همسو با تحولات جهانی حرکت کند.
رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران با اشاره به توسعه حمل و نقل در کشورهای توسعهیافته بیان کرد: در طول سه الی چهار دهه اخیر در دنیا اتفاقات مهمی افتاده است. در حوزه تکامل و استفاده از تکنولوژی و در بحث حمل و نقل اتفاقات جدی افتاده است؛ به میزانی که کشورها در بحث حمل و نقل توسعه پیدا میکنند؛ بههمان میزان از ابزار تکنولوژی برای مدیریت حمل و نقل استفاده میشود و با استفاده از این ابزارهای تمام هوشمند سعی میکنند، تا زندگی را آسانتر کرده و امور را تسهیل کنند.
وی گفت: کارهای خوبی در شرکت انجامشده و شرکت در طول مسیر و چرخه حیات خودش از اول بحث مکانیزاسیون چراغهای راهنمایی و رانندگی را شروع کرد و تا الان که تمام هوشمندسازی کنترل ترافیک اتفاق افتاده، رشد خوبی داشته و ابزارهای مهمی را در اختیار دارد.
فراهانی با تأکید بر بررسی روند توسعه در سایر کشورهای توسعهیافته خاطرنشان کرد: لازم است مجموعه شرکت، سعی کند تحقیق و توسعه قوی ایجاد و مدام رصد کند که تا در دنیا چه اتفاقهایی رخ میدهد.
وی با ارائه پیشنهاد گفت: اگر درآمد حاصل از جرائم راهنمایی رانندگی اتخاذ شود، شرکت به وضعیت خوبی خواهد رسید. متأسفانه طی سالهای گذشته کمکاری صورت گرفته و حق شهرداری تهران است که در پرتو گسترش خدمات، از این منظر بهرهمند شود. شهرداری تهران درآمدی را خلق کرده و سامانهها را توسعه داده تا آنکه بتواند تخلفهای رانندگی را ثبت کند اما خودش از این منظر بیبهره مانده است. امیدواریم به شکل ریشهای موضوع حل شود و این درآمد برگردد. همچنین شرکت میتواند همکاریهای دوجانبهای با سایر بخشهایی که بهطور مستقیم و غیرمستقیم به مسئله ترافیک ارتباط دارند، داشته باشد.
رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران عنوان کرد: بر اساس آمار 51 درصد آلودگی هوای تهران به خاطر کامیونهایی است که شبانه وارد تهران میشوند؛ میتوان از ابزار خود برای مدیریت این امر استفاده کنیم. بخشی به معاونت حمل و نقل برای نصب فیلتر برمیگردد. ازاینرو هر یک از این کامیونها بهاندازه صدها اتوبوس آلودگی ایجاد میکند که میتوان این امر را کنترل کرد.
وی با اشاره به مسئله توسعه فیبر نوری گفت: مسئله بعد بحث فیبر نوری است که استفاده بهینه و اقتصادی از فیبر نوری برای شهر تهران اهمیت زیادی دارد. متأسفانه به این بحث کمتر پرداختهشده است و عملاً استفاده از این بخش در حال حاضر مانند کامیون 100 تن میماند که تنها بهاندازه یک تن از آن استفاده میشود؛ داشتن این سرمایه و کمترین استفاده از آن اصلاً اقتصادی نیست. مسئله این است که از این سرمایه برای بازآفرینی خودش باید استفاده و بهعنوان درآمد پایدار در تهران طرح شود؛ ازاینرو میتواند مزیت رقابتی شرکت باشد و بهرهبرداری اقتصادی و استفاده بهینه از آن انجام شود؛ این جزو مطالباتی است که ما داریم و شورا روی آن تأکید دارد که امیدواریم هر چه سریعتر کارهای مختلفی روی آن انجام شود و اینها همه کارهایی است که میتواند در مجموعه دیده شود.
رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران افزود: پیشنهاد دیگر استفاده از استارتاپها است. در حال حاضر جوانهای خلاق، هر یک سرمایههایی هستند و متأسفانه به دلیل شرایط اقتصادی، روزی نیست که خبری از مهاجرت این جوانها نشنوم. هر یک از این جوانان بیشتر از چاه نفت میارزند. مجموعه شرکت میتواند آنها را ساماندهی کند. در نظر بگیرید دو تیم کوچک از این استارتاپها، تحولی در حوزه حمل و نقل ایجاد کردهاند. استفاده از استارتاپها برای توسعه کار شرکت یکی از هنرهایی است که این مجموعه میتواند انجام دهد تا این سرمایهها بهسوی کمک به مدیریت شهری سوق داده شوند و هر یک باری از دوش مدیریت شهری بردارند. در کشورهای توسعهیافته، بار اصلی توسعه حمل و نقل بر دوش استارتاپها و شرکتهای خصوصی است و دولت کاری به تصدیگری ندارد و بیشتر به تسهیل گری میپردازند. درواقع از توان بخش خصوصی و استارتاپها برای توسعه استفاده میکنند.
در ادامه این نشست مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک، ضمن تشکر از حضور فراهانی در این شرکت گفت: امیدواریم کار بزرگی که در شرکت کنترل ترافیک از سالها قبل آغازشده و ادامه دارد، نتایج خوبی برای شهروندان تهرانی در پی داشته باشد.
سید احسان جاهد، همچنین ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص برنامههای پیش روی این شرکت از توسعه نرمافزاری و سختافزاری سامانههای حمل و نقل هوشمند در این شرکت در آیندهای نزدیک خبر داد.
انتهای پیام/4009/
انتهای پیام/