دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 مرداد 1394 - 15:37
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس:

طرح رتبه‌بندی، باید باعث شود مردم آرزو کنند معلم شوند

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی به تشریح منابع جدید درآمدی برای آموزش و پرورش پرداخت و با گلایه از نظام رتبه بندی معلمان که در دولت مصوب شده است گفت: نظام رتبه بندی معلمان که در دولت مصوب شده است مطابق آنچه در سند تحول بنیادین است عمل نشده و اینکه منزلت اجتماعی و جایگاه اجتماعی معلم را به تصویر بکشد و همه آرزو کنند یک روز معلم شوند را در این رتبه بندی ندیدیم.
کد خبر : 31046

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، محمدمهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در سی و دومین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش سراسر کشور که در برج میلاد هم اکنون در حال برگزاری است با اشاره به اینکه در کمیسیون آموزش باور داریم زیر ساخت و زیر بنای توسعه و پیشرفت کشور از نظر مالی و معنوی آموزش و پرورش است، اظهار کرد: با عمق وجود باور داریم اگر آموزش و پرورش روی ریل درستی قرار گیرد و با سرعت مناسب حرکت کند کشور، انقلاب و نظام با سرعت زیاد به سر منزل مقصود می‌رسد. آموزش و پرورش نقش کلیدی در پیشرفت و توسعه کشور دارد.


زاهدی با اشاره به اینکه کمیسیون آموزش مجلس در این سه سال برنامه هایی با آموزش و پرورش دنبال کرده است، تصریح کرد: پیگیری و اجرایی شدن به همراه نظارت بر سند تحول یکی از موضوعاتی بود که با همکاری آموزش و پرورش دنبال کردیم.


وی با تاکید بر اینکه در سه سال گذشته احساس کردیم این سند با شیب و عجله اجرا می‌شود و اگر با شیب کند اجرا می‌شد، برخی مشکلات امروز را نداشتیم، عنوان کرد: مجلس بر این موضوع نظارت کرد تا عجله زیادی برای اجرای سند تحول نباشد، زیرا کلاس درس، معلم مورد نیاز و کتب درسی در آن زمان تهیه نشده بود.


رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح رتبه بندی معلمان اضافه کرد: طرحی به صحن مجلس بردیم و آن زمان دولتمردان آمدند و با آن طرح مخالفت کردند دلیل آن این بود که می‌خواستند یک لایحه کاملتر از جمله بندی معلمان بیاورند و مجلس هم با این موضوع همدل شد.


وی در رابطه با اعتبارات آموزش و پرورش عنوان کرد: نهایت تلاش و همکاری را با آموزش و پرورش داشتیم تا سقف بودجه آن را افزایش دهیم. در سال جاری جدا از آنکه در لایحه بود 5 هزار میلیارد تومان منابع جدید درآمدی برای آموزش و پرورش تعریف کردیم.


رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: از این مبلغ دو هزار میلیارد تومان مربوط به منابع بنگاه‌های اقتصادی است که مالیات نمی‌پرداختند که از آنها وصول و قرار شد به آموزش و پرورش پرداخته شود که این موضوع قانون شده است.


زاهدی ادامه داد: هزار و 700 میلیارد تومان نیز از کاهش هزینه‌های غیر ضروری در بانک‌ها و شرکت‌‌ها مصوب کردیم که کاملا قابل وصول است.


رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اعتباراتی که برای آموزش پرورش از منابع درآمدی جدید اختصاص داده شده است، اظهار کرد: 420 میلیارد مربوط به سرمایش و گرمایش مدارس، 200 میلیارد مربوط به افزایش مدارس، 50 میلیارد مربوط به دانشگاه فرهنگیان، 30 میلیارد مربوط به معاونت پرورشی، 300 میلیارد پاداش پایان خدمت بازنشستگان و 200 میلیارد برای پرداخت هزینه‌های آب و برق مدارس مصوب شد که در جمع بیش از 5 هزار میلیارد تومان می شود.


زاهدی در ادامه به نظام رتبه بندی معلمان که اکنون در دولت مصوب شده است، گلایه کرد و گفت: نظام رتبه بندی معلمان که در دولت مصوب شده است مطابق آنچه در سند تحول بنیادین است عمل نشده و اینکه منزلت اجتماعی و جایگاه اجتماعی معلم را به تصویر بکشد و همه آرزو کنند یک روز معلم شوند را در این رتبه بندی ندیدیم.


وی گفت: باید کاری کنیم کسانی که دکتری می گیرند آرزوی معلم شدن داشته باشند و به نظر می رسد برنامه ای که وزارت علوم برای اساتید خود دارد در آموزش و پرورش نیز می توان برای معلمان اجرا کرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب