دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 شهريور 1397 - 16:59
دادسرای عمومی و انقلاب تهران:

رامین حسین‌پناهی و 2 محارب دیگر اعدام شدند

دادسرای عمومی و انقلاب تهران اعلام کرد: حکم اعدام سه تن از محکومان دادگاه‌های انقلاب تهران و سنندج، سحرگاه امروز اجرا شد.
کد خبر : 309774

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از دادسرای عمومی و انقلاب تهران، سه محکوم‌ٌعلیه اعدامی، لقمان مرادی، زانیار مرادی و رامین حسین‌پناهی بودند.


بر اساس اعلام دادسرا، دو نفر اول در تاریخ 14 تیر 88 با اقدام تروریستی در شهرستان مریوان منجر به فوت سه نفر و از جمله فرزند امام جمعه مریوان شده‌ بودند.


لقمان و زانیار مرادی که از اعضای گروهک کومله هستند، دارای سوابق دستگیری به اتهامات علیه امنیت بوده‌اند و از جمله لقمان دارای دو فقره سابقهٔ دستگیری در سال‌های 1386 و 1387 بوده و زانیار نیز یک فقره سابقه محکومیت به سه سال حبس بابت ارتکاب جرم علیه امنیت ملی داشته است. زانیار مرادی نزد بازپرس دادسرای سنندج، با قبول اتهام اظهار داشته است که اقدامات مجرمانه را به پیشنهاد فردی به نام هلپاچ که یک تبعه عراقی بود، با هدف دریافت 20 میلیون تومان پول و اعزام به یک کشور اروپایی انجام داده است. وی افزوده است در اجرای عملیات ترور، لقمان را با خود همراه کرده و پس از تهیه اسلحه و انجام ترور هر سه نفر به عراق رفته‌اند. لقمان مرادی نیز ضمن تأیید اظهارات زانیار، اقرار کرده است که پیشنهاد زانیار مبنی بر ترور را در قبال دریافت وجه پذیرفته و در جهت همراهی با او، یک قبضه اسلحه کلاشنیکوف از عراق تهیه‌کرده؛ به همراه زانیار هفت تا هشت بار به موقعیت ترور که میان مسجد و منزل امام‌جمعه بوده مراجعه کرده و نهایتاً در ساعت 21 مورخ 14 تیر 1388 در مسیر بازگشت مرحومان از مسجد، به‌طرف آن‌ها شلیک کرده و سپس ترک موتور زانیار مرادی، محل را ترک کرده است.


بازپرس دادسرای مریوان نظر بر قرار جلب به دادرسی هر دو متهم را داده و به‌موجب این قرار، اتهامات زانیار مرادی شامل محاربه، معاونت در سه فقره قتل عمد و مشارکت در حمل و نگهداری اسلحهٔ جنگی، و اتهامات لقمان مرادی نیز اقدام علیه امنیت ملی، ترور و سه فقره قتل عمدی، تردد غیرمجاز از مرز و مشارکت در حمل و نگهداری اسلحهٔ جنگی ذکر شده است.


متعاقباً درخواست رئیس‌کل دادگستری استان کردستان دایر بر احاله پرونده به دادسرای تهران، در تاریخ 24 تیر 1389 موردپذیرش دیوان عالی کشور قرارگرفته و کیفرخواست صادره از دادسرای عمومی و انقلاب تهران، جهت محاکمه به دادگاه انقلاب اسلامی تهران ارجاع شده است. دادگاه پس از اخذ آخرین دفاع، با اعلام ختم رسیدگی طی دادنامهٔ مورخ 4 دی 1389 هر دو متهم را از بابت محاربه به اعدام محکوم کرد و این حکم طی دادنامهٔ مورخ 12 بهمن 1389 صادره از دیوان عالی کشور ابرام شده است.


محکوم دیگر به نام رامین حسین‌پناهی عضو گروهک کومله است که حسب گزارش مورخ 2 تیر 96 سازمان اطلاعات سپاه کردستان در قالب یک تیم نظامی، به‌قصد عملیات خرابکارانه به کشور واردشده و با مشکوک شدن مأموران به اعضای این تیم در ایستگاه بازرسی ورودی شهرستان سنندج، رامین حسین‌پناهی و همراهانش اقدام به پرتاب نارنجک جنگی و شلیک تیر به سمت مأموران کرده که این درگیری منتهی به هلاکت سه تن از اعضای تیم مذکور و مصدوم شدن رامین حسین‌پناهی شد.


بازپرس دادسرای سنندج به نامبرده اتهامات محاربه، عضویت در گروه‌های معاند نظام و حمل مهمات جنگی را تفهیم کرده و متهم تحت قرار بازداشت موقت قرار می‌گیرد. وی اقرار کرده است که مسلحانه وارد کشور شده و قصد عملیات در داخل کشور را داشته است. همچنین پذیرفته است که یک خشاب 30 تیری را به سمت مأموران شلیک کرده و افزوده است برای انجام مأموریت گروهکی به منطقه دهگلان واردشده بود.


پس از صدور قرار جلب به دادرسی و متعاقب آن کیفرخواست، برای متهم مستند به ماده 287 قانون مجازات اسلامی به اتهام بغی، تقاضای مجازات شده و رسیدگی به این کیفرخواست به دادگاه انقلاب اسلامی سنندج محول شد. برای متهم ابتدا وکیل تسخیری تعیین‌شده و متعاقباً خود وکیل معرفی کرده است. جلسات محاکمه با حضور متهم و وکیل وی برگزارشده و دادگاه طی دادنامهٔ مورخ 30 دی 1396 حکم بر اعدام متهم صادر کرده و این حکم در دیوان عالی کشور ابرام شده است. متعاقباً اجرای حکم رامین حسین‌پناهی به دادسرای عمومی و انقلاب تهران نیابت داده‌شده و بر همین اساس سحرگاه روز شنبه 17 شهریور حکم اعدام محکومان به شرح فوق در تهران اجرا شد.


انتهای پیام/4009/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته