شهردار منطقه 12 بازداشت نشده است
به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، سید حسن رسولی در نشست خبری ارائه گزارش یکساله کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران بابیان اینکه ساختار سازمانی و نیروی انسانی شهرداری تهران در شرایط نامطلوبی بود که در طول یک سال گذشته تلاش شده تا این شرایط با اقداماتی در یک فرایند مدتدار مطلوب شود، اظهار کرد: شورای شهر تهران در بدو آغاز به کار خود طرح الزام شهردار تهران به تهیه، تدوین و ارائه سند تحویل و تحول مدیریت شهری در طول 12 سال را مصوب کرد و شهردار سابق بعد از 100 این گزارش را به شورای شهر و رسانهها ارائه کرد. بر اساس این گزارش مشخص شد که شهرداری تهران 52 هزار میلیارد تومان بدهی دارد.
نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در تشریح این بدهی توضیح داد: از مجموع این بدهی، شهرداری تهران تا شهریور پارسال، 21 هزار و 647 میلیارد تومان بدهی ارزی و ریالی بهنظام بانکی کشور، 15 هزار و 634 میلیارد تومان دیون شهرداری تهران و 14 هزار و 800 میلیارد تومان پروژه نیمهتمام با میانگین پیشرفت فیزیکی 36 درصد دارد.
وی گفت: در سند تحویل و تحول مدیریت شهری، شهردار سابق به تخلفات محرزی در طول مدیریت شهردار اسبق برخورد کرد که این تخلفات را در قالب پروندههایی تنظیم و به مراجع قضائی ذیربط ارسال کرد که بخشی از این پروندهها در حال رسیدگی و بخشی نیز هنوز رسیدگی نشده ازاینرو از آقای افشانی شهردار تهران میخواهیم مصرانه پیگیر رسیدگی این پروندهها باشد.
عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: در صورت اثبات تخلفات در حوزه اموال عمومی شهر تهران دادستان تهران بهعنوان مدعیالعموم میتواند ورود کند. از شهردار تهران و دادستان میخواهیم هر چه سریعتر وضعیت پروندههای ارسالشده توسط آقای نجفی را بررسی و نتیجه آن را به افکار عمومی منتقل دهد.
رسولی درباره ساماندهی ساختار سازمانی و نیروهای مازاد شهرداری تهران، گفت: یکی از راهبردهای جدی شورای پنجم انضباط بخشی به حوزه تشکیلاتی و نیروی انسانی است. متأسفانه در ششماهه اول سال 96، 22 درصد به حجم نیروی انسانی شهرداری تهران اضافه شد، شورای پنجم و مدیریت شهری جدید در یک سال اخیر این روند را متوقف کرده بهگونهای که در طول یک سال اخیر به لحاظ کمی افزایش نیروی انسانی نداشتیم و حتی یک هزار و 284 نفر بهصورت انگیزشی جدا شدند.
عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد:همچنین به لحاظ کیفی تنها در طول یک سال گذشته، 173 نفر در شهرداری تهران و واحدهای تابعه آن جذب شدند که از این تعداد 11.5 درصد دارای مدرک دکتری هستند که این شاخص در مدیریت گذشته، چهاردر هزار بود و بیشترین مدرک نیروی انسانی نیز از دانشگاه علمی و کاربردی متعلق به شهرداری تهران بوده است.
وی بابیان اینکه بر اساس برنامه پنجساله دوم شهرداری تهران هرسال باید چهار درصد از نیروی انسانی شهرداری کاهش و از دو درصد از فارغالتحصیلان نخبه دانشگاهی جذب شود، گفت: بر اساس این برنامه، در تبصره 4 لایحه بودجه شهرداری تهران در سال 97، شهرداری تهران را ملزوم کردیم که بهجای چهار درصد، 6 درصد کاهش نیرو داشته باشد و سه درصد نخبگان دانشگاهی فارغ از خویشگزینی از طریق آزمون سراسری جذب کند.
رسولی عنوان کرد: همچنین در قالب تبصره 15 لایحه بودجه نیز شهرداری تهران را ملزوم کردیم تا سالانه 10 درصد از سطوح سازمانی و عناوین شغلی را از طریق معماری مجدد سازمانی کاهش دهد تا بعد از پایان دوره پنجم سطوح سازمانی و عناوین شغلی متعادل شود.
خزانهدار شورای شهر تهران با تکذیب جذب سه هزار نفر نیرو در طول یک سال گذشته، گفت: در قالب تبصره 15 و تبصره 4 و برنامه سوم شهرداری تهران که در حال تدوین است، راهبرد این بوده که اصلاح و هرس سازمانی پهن و کمتر کارآمد شهرداری از رأس هرم تشکیلاتی صورت گیرد و برای همین هرسال 10 درصد از سطوح سازمانی را کاهش خواهد یافت. درباره قرارداد کار معین با شهرداری تهران نیز بحث توانمندسازی مدنظر است اما نکته مهم این است که حق نداریم برای دلسوزی نیروی انسانی از اینها جیب مردم تهران خرج کنیم.
رسولی با تأکید بر اینکه بر شهرداری تهران بنگاه کاریابی برای اقوام و هم لهجهایها نیست، درباره ورشکسته بودن بانک شهر، گفت: 11.2 درصد از سهام بانک شهر به شهرداری تهران و کارکنان آن تعلق دارد و سایر سهام نیز متعلق به شهرداریهای هفت کلانشهر و سایر سهامداران است.
به گفته وی بر اساس صورتهای مالی سال گذشته بانک شهر، ورشکسته نیست و همچنان معتبر است و بعد از تأیید صلاحیت اعضای هیات مدیره توسط بانک مرکزی، ارکان سطح دوم بانک و مدیرعامل انتخاب خواهد شد.
خزانهدار شورای شهر تهران با بیان اینکه فروش تراکم متناسب با طرحهای تفصیلی ادامه دارد، درباره توقف فروش هولوگرام نیز اظهار کرد: وجهه مفسدهآمیز هولوگرام در شهرداری تهران متوقفشده و شروع نخواهد شد و شاخص شرکتهای کارگزاری با یک بازسازی جدید که مفسدهآمیز نباشد شروع خواهد شد.
رسولی با بیات اینکه بر اساس نظرسنجی صورت گرفته در نیمه نخست سال 96، شهرداری تهران جزء سه دستگاه فسادپذیر معرفی شد، تصریح کرد: در طول یک سال گذشته فساد زدایی در سطح مدیران ارشد انجامشده تا حتی یک مورد در حد شایعات نیز نباشد درحالیکه در دوره مدیریت گذشته نفر دوم شهرداری تهران متهم به فساد شده است. در سطح مدیران میانی شهرداری نیز تمرکز صورت گرفته اما در سطح پایین راه زیادی برای مبارزه با فساد داریم.
وی در پاسخ به این پرسش که آیای قانون منع بهکارگیری بازنشستگان مشمول شهردار تهران میشود، اظهار کرد: به استناد به ماده 80 قانون شرح وظایف و تشکیلات شورای اسلامی شهر و روستا نحوه انتصاب، نصب و عزل و برکناری شهرداری بهعنوان قانون خاص این حوزه تعیین و تکلیف کرده است.
نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران ادامه داد: انتخاب و پیشنهاد بر اساس بنده یک ماده 80 از اختیارات و وظایف شورای شهر است و وزیر کشور وظیفهدارند شهردار منتخب و پیشنهادی شورای شهر را از حیث انتخاب شرایط احراز با آییننامه مصوب قانونی نحوه تصدی سمت شهردار تطبیق دهند و موظف هستند ظرف 10 روز در صورت مغایر بودن، این مغایرت را به شورای شهر اعلام کنند و اگر قابل تطبیق میدانند نسبت به صدور حکم خانم یا آقای شهردار اقدام کند.
رسولی گفت: شورای شهر تهران انتخابکننده و پیشنهادکننده شهردار است تفسیر خودش این است که بر اساس نص صریح ماده 80 و سایر مستندات حقوقی درصورتیکه این قانون رسمیت یابد، اولین قدم شورای شهر تهران است که بهعنوان مرجع انتخاب و پیشنهادِ شهردار باید موضعگیری کند. این لایحه شامل شهرداریها میشود اما شهرداران بر استناد ماده 117 قانون خدمات کشوری از این قاعده مستثنی هستند. نظر رسمی شورای شهر تهران این است که با توجه به استناد قانونی ماده 80 که قانون خاص است و مقدم بر طرح اخیر تصویب مجلس شورای اسلامی است.
خزانهدار شورای شهر تهران اعلام کرد: در وهله دوم اگر معارضی پیدا شود از طریق مراجع مختلف بر اساس قانون و عرف حقوقی جاری کشور معاونت حقوقی ریاست جمهوری مرجع است و نظریه این معاونت در سطح دستگاههای اجرایی لازمالاجرا است و درنهایت تفسیر مجلس شورا آخرین نظریه است.
وی تأکید کرد: در هرحال در مرحله اول هستیم اما معتقدیم انتخاب و نصب پیدرپی پنج شهردار در کمتر از 13 ماه اقدام کاملاً غیر منطقی و برخلاف منافع شهروندان است و تفسیر شورای شهر تهران مبنی بر مستنیبودن شهردار است و خواستار تدوام قعالیت شهردار تهران هستیم.
نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران درباره اخبار منتشر شده از دستگیری شهردار سابق منطقه 12 گفت: طبق استعلام صورت گرفته از شهرداری، شهردار منطقه 12 دستگیر نشده و هیچگونه اتهامی متوجه وی نیست تنها شهردار یکی از نواحی منطقه 12 شهرداری تهران از منظر مباحث حقوقی و قضائی مباحثی مطرح شده اما هنوز بازداشتی صورت نگرفته است.
تعدیل نیروهای شهرداریها واقعیت ندارد
در ادامه این نشست، مرتضی الویری با اشاره به وضعیت درآمدی شهرداری تهران اضافه کرد: دو درآمد مهم پایدار شهرداری که در بودجه سال ۹۷ محاسبه شده، هنوز محقق نشده است.
وی ادامه داد: درآمد حاصل از طرح ترافیک که در سالهای گذشته اول هر سال به خزانه ریخته میشد، امسال با تغییر شیوه طرح ترافیک به صورت تدریجی وارد خزانه میشود و همچنین ما برای درآمد حاصله از مدیریت پارک حاشیهای حدود ۹۵۰ میلیارد تومان درآمد منظور کرده بودیم اما تاکنون حتی سازوکارهای اجرای آن محقق نشده است.
وی با بیان این مطلب که متاسفانه با خبر شدیم؛ پیشنهاد خطرناکی در دولت یا نزد سران سه قوه مطرح شده است، اضافه کرد : باخبر شدیم که دولت در نظر دارد برای ۶ ماهه دوم سال، مالیات بر ارزش افزوده را دریافت نکند تا واحدهای تولیدی از رکود خارج شوند که این برای شهرداری تهران که ۲ هزار میلیارد تومان از درآمد خود را از دست میدهد، خطرناک است.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در خصوص بخشنامه شهردار تهران برای برگزاری نمایشگاه عطر سیب از محل بودجه در اختیار شهردار توضیح داد: زمانی که من شهردار بودم این بودجه در اختیار ۷ میلیارد تومان بود اما در حال حاضر این بودجه به ۶۷ میلیارد تومان رسیده است.
وی در مورد برگزاری نمایشگاه عطر سیب با بودجه در اختیار شهرداری توضیح داد: در بودجه ۹۷ مبلغ ۲ هزار و ۳۶۰ میلیارد تومان تحت عنوان کمک به اجرای مراسمهای آیینی در نظر گرفتهایم که این نمایشگاه میتواند در قالب این بودجه برگزار شود و ما مجاز نیستیم پولهای در اختیار را در مسیری که ردیف بودجه دارد خرج کنیم، من با دولتی کردن دین و مذهب مخالف هستم.
وی در مورد تعدیل ۳ هزار نفر از نیروهای شهرداری گفت: تعدیل ۳ هزار نفر از پرسنل شهرداری درست نیست.
انتهای پیام/4009/4039/
انتهای پیام/