دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آل اسحاق در گفتگو با آنا خبر داد:

تلاش عده‌ای منفعت‌طلب برای خروج عرضه محصولات از بورس کالا

وزیر اسبق بازرگانی گفت: عده‌ای سعی دارند با نفوذ و تأثیر در میان تصمیم‌گیران، کمرنگ شدن عرضه محصولات در بورس کالا را دامن بزنند که این افراد جز انحصار، منفعت‌طلبی و ضربه به اقتصاد کشور نیت دیگری ندارند.
کد خبر : 308088

یحیى آل اسحاق، رئیس پیشین اتاق بازرگانى ایران در گفتگو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، به نقش بورس کالا در تنظیم بازار اشاره کرد و گفت: بازار سرمایه در تمام کشورها و از جمله در ایران به عنوان نقطه مثبتى در اقتصاد تلقی مى‌شود و همچنین بورس کالا که چندین سال از تأسیس آن در کشور مى‌گذرد از همان ابتدا منشأ خدمات بسیار زیادى در کشور به‌خصوص در ایجاد ثبات و شفافیت اقتصادی بوده است.
آل اسحاق بیان کرد: بورس کالا نقش بسزایى در شفافیت و توسعه هدفمند اقتصادى به‌ویژه در تنظیم بازارها ایفا مى‌کند و مى‌توان گفت این بورس طى چند سال اخیر با رشد مطلوبی همراه بوده است.
به گفته رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق، نقشى که بورس کالا در ثبات اقتصادی و شفافیت مبادلات کالاها ایفا مى‌کند موجب شده تا دولتمردان تقویت این بورس را امری ضروری بدانند، چراکه عملکرد مثبت این بورس روشن است.
رئیس پیشین اتاق بازرگانى ایران به شرایط خاص اقتصادى موجود و عملکرد بورس کالا اشاره کرد و گفت: متاسفانه امروز که اقتصادمان با التهاب روبه‌رو شده است عده‌ای سعی دارند که با نفوذ و سوءاستفاده در میان تصمیم‌گیران، تضعیف و کمرنگ شدن عرضه محصولات در بورس کالا را دامن بزنند که نیت این افراد جز انحصار، منفعت‌طلبی و ضربه به اقتصاد کشور نیست.
آل اسحاق به‌صدا درآمدن زنگ خطر توقف عرضه برخی محصولات در بورس کالا را برای مسئولان هشدار بزرگی دانست و گفت: تصور مى‌شود که برخی جریانات در بخش‌های مختلف به خصوص پتروشیمى‌ها به دنبال یک ساماندهى خارج از بورس بوده که بدون شک با این اتفاق، رانت‌های عظیمی در بازار کالای کشور به وجود می‌آید.
آل اسحاق با تأکید بر اینکه به هیچ عنوان نباید عرضه و تقاضای محصولات خارج از بورس صورت پذیرد، گفت: عرضه‌کننده باید کالاى خود را در بورس عرضه و تقاضا کننده نیز باید محصول مورد نیاز خود را از بستر بورس خریداری کند تا همه روند معاملات شفاف باشد؛ همچنین به منظور جلوگیری از خرید متقاضیان غیر واقعی نیز باید با همکاری نهادهای مربوطه، مصرف‌کنندگان واقعی قادر به خریدارى از بورس کالا باشند.
وزیر اسبق بازرگانی در پایان تأکید کرد: بورس کالا می‌تواند با حمایت مسئولان، زمینه تعادل بازار محصولات استراتژیک حتی در شرایط سخت فعلی را فراهم کند که مطمئناً این مسیر با وجود واسطه‌هایی که به دنبال بهره‌مندی از رانت در اوضاع کنونی اقتصاد هستند، دشوار خواهد بود.


انتهای پیام/خ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته