دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 شهريور 1397 - 10:27
رئیس سازمان آموزش استثنایی کشور:

امسال بیش از ۴ هزار دانش‌آموز جهش تحصیلی داشتند/ شناسایی ۶۸ هزار نفر دیرآموز در سال گذشته

رئیس سازمان آموزش استثنایی کشور با بیان اینکه امسال بیش از ۴ هزار دانش‌آموز جهش تحصیلی داشتند، اظهار کرد: بیش از ۹ هزار نفر درخواست جهش تحصیلی داشتند که تنها با درخواست ۵۰ درصد آنها موافقت شد.
کد خبر : 307515

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش‌وپرورش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، مجید قدمی در نشست خبری صبح امروز که در نمایشگاه دستاوردها و عملکردهای یک‌ساله وزارت آموزش‌وپرورش برگزار شد، گفت: وجود سازمان آموزش استثنایی به معنای توجه به تفاوت‌های فردی در نظام آموزشی است. هفت گروه ازجمله دانش آموزان آسیب‌دیده ذهنی، جسمی و حرکتی، بینایی، شنوایی، اختلالات رفتاری و چند معلولیتی تحت پوشش این سازمان هستند.


وی افزود: بیش از ۲۳ هزار نیروی انسانی در مدارس استثنایی مشغول به خدمت هستند و به ۷۵ هزار دانش‌آموز ارائه خدمت می‌کنند.


رئیس سازمان آموزش استثنایی کشور بابیان اینکه به دنبال تشخیص و ساماندهی بچه‌ها هستیم، یادآور شد: هدف از اجرای طرح سنجش همین است و به دنبال آن هستیم نوآموزان را در ۵ سال تمام مورد سنجش قرار داده و انجام آن را در کشور اجباری کنیم.


قدمی با تأکید بر اینکه تشخیص زودتر مشکلات نوآموزان موجب بهبود وضعیت آن‌ها می‌شود، ادامه داد: یکی از اهداف ما تشخیص به‌هنگام است که هرچه به زمان تولد نزدیک شویم درمان نیز سریع‌تر انجام می‌شود.


وی یادآور شد:خدمات آموزشی، پرورشی و توان‌بخشی مطابق نیاز دانش آموزان ارائه می‌شود. ما دو فضای آموزشی ایجاد کردیم عده‌ای از دانش آموزان تحت آموزش تلفیقی در مدارس عادی ثبت‌نام می‌شوند اما دانش آموزان با نیازهای ویژه در مدارس استثنایی مشغول به تحصیل خواهند شد.


رئیس سازمان آموزش استثنایی کشور گفت: ۷۵ هزار دانش‌آموز در مدارس استثنایی تحصیل می‌کنند که ۵۵ هزار نفر آن‌ها دارای معلولیت ذهنی و بیش از ۶ هزار نفر دو معلولیتی هستند. اولویت ما مبتنی بر سند تحول، توسعه آموزش فراگیر است؛ زیرا رسالت ما آماده کردن دانش آموزان برای زندگی در جامعه است.


وی درباره آموزش معلمان برای اجرای طرح آموزش تلفیقی، خاطرنشان کرد: تربیت مدرس آموزش فراگیر را در تمام استان‌ها آغاز و فیلم‌های آموزشی را برای آن‌ها توزیع کردیم تا بتوانند دانش آموزان را در کلاس شناسایی و به مرکز اختلالات یادگیری معرفی کنند.


رئیس سازمان آموزش استثنایی کشور با توجه به توزیع کتاب‌های دانش آموزان با نیازهای ویژه، بیان کرد: تمام کتاب‌ها چاپ و به بیش از ۹۵ درصد مدارس ارسال‌شده و فقط در حوزه نابینایان در پایه ۱۲، کتاب‌ها باید چاپ و توزیع شود.


به گفته وی، سازمان آموزش استثنایی کشور در سه سال گذشته ۱۶ هزار و ۵۳۹ خدمت ارائه کرده که ازجمله آن می‌توان به خرید سمعک، عینک، کاشت حلزون و ... اشاره کرد.


قدمی درباره آزمونی که امسال برای ورود دانش آموزان به مدارس استعدادهای درخشان برگزار شد، تصریح کرد: برترین تست هوشی، تست ریون است. این تست وابسته به فرهنگ و ذهنیت قبلی نیست و دانش‌آموز تا سؤال ۲۴ می‌تواند پاسخ بدهد اما از آن به بعد که پاسخ‌ها ۸ گزینه‌ای می‌شود دانش آموزان را به‌طور تخصصی رصد می‌کند و در موقعیت باید به سؤالات پاسخ بدهند. انتخاب این‌ تست یک گام روبه‌جلو بود.


رئیس سازمان آموزش استثنایی کشور درباره آمار درخواست بررسی جهش تحصیلی، گفت: سال گذشته ۹ هزار و ۵۹۱ درخواست داشتیم که فقط با درخواست ۴ هزار و ۸۲۴ نفر موافقت شد.


وی درباره آماری که سالانه به جمعیت دانش آموزان با نیازهای ویژه افزوده می‌شوند، خاطرنشان کرد: سال گذشته ۶۸ هزار نفر دیرآموز شناسایی شدند.


قدمی با توجه به اجرای طرح سنجش نوآموزان در سال جاری، بیان کرد: تاکنون یک‌میلیون نوآموز مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند و پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان ماه ۴۰۰ هزار نفر دیگر باید مراجعه کنند.


وی افزود: از نوآموزانی که تاکنون مورد سنجش قرار گرفتند ۳ هزار و ۲۰۰ نفر به مدارس استثنایی ارجاع شدند.


انتهای پیام/4038/4039/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته