دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
گزارش هفتگی "همسایه بورس"/۲

تالار شیشه‌ای در محاصره شایعات ارزی/ خودرویی‌های بورسی ترمز کشیدند؟

گزارش این هفته "همسایه بورس" به موضوعاتی نظیر شایعات تخصیص ارز دولتی به برخی کالاها، تاثیر معاملات بورس کالا بر نمادها و آخرین وضعیت نماد خودرویی‌های بورسی می‌پردازد.
کد خبر : 306148

به گزارش خبرنگار بورس گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، بسته خبری "همسایه بورس" با هدف ارائه آخرین تغییر و تحولات بازار سرمایه و رویدادهایی که در تصمیم‌ سرمایه‌گذاران بورسی اثرگذار است به صورت هفتگی منتشر خواهد شد.


انتخاب نام بسته خبری "همسایه بورس" به علت موقعیت نزدیک مکانی خبرگزاری آنا و بورس اوراق بهادار تهران در جنب پل حافظ تهران است.


ادامه رکوردشکنی شاخص بورس تهران
شاخص بورس اوراق بهادار تهران در هفته گذشته با رشد 6433 واحدی معادل 4.93 درصد به 136,910 واحد رسید تا بار دیگر رکورد جدیدی از خود به جای بگذارد. انتشار اخبار در خصوص قیمت‌گذاری محصولات فولادی و همچنین تصویب نرخ ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی برای واردات قطعات خودرو را می‌توان از عوامل موثر در رشد شاخص کل دانست؛ البته این موضوع به طور کامل از سوی دولت تکذیب شد.


ارزش معاملات در بازار بورس بدون احتساب معاملات بلوک به صورت میانگین 544 میلیارد تومان بوده است که نسبت به هفته گذشته رشد 95 میلیاردی نشان می‌دهد.
اما همچنان موضوعاتی همانند تعین تکلیف نشدن نرخ پایه محصولات شیمیایی و دامنه نوسان آن در بورس کالا و همچنین دستوری بودن معاملات فلزات اساسی در بورس کالا موجب سردرگمی و ایجاد نوسانات شدید در بازار سهام است.
گروه فلزات اساسی
گروه فلزات اساسی در هفته گذشته روند مثبتی را طی کرد، این در حالی است که همچنان نگاه معامله‌گران بازار سهام به اتفاقات و ابلاغیه‌های بورس کالا است؛ در حالی که همچنان تعیین قیمت محصولات فلزی در بورس کالا بر اساس ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی انجام می‌شود اما شایعات پیرامون بورس کالا و قیمت‌گذاری بر اساس قیمت ارز بازار ثانویه موجب شد تا این گروه بیشترین نقش در جهش شاخص بازار سهام را داشته باشد.


نماد «فولاد» به عنوان یکی از نمادهای موثر در رشد شاخص که در طی هفته روند مثبتی را طی کرده بود در روز پایانی با فشار عرضه از سوی سهامداران حقیقی، در مدار منفی به کار خود خاتمه داد.


نمادهای گروه تولید کننده آلومینیوم که از تقاضای مناسبی در طول روزهای هفته برخوردار بودند با صف خرید به استقبال هفته آتی رفتند. قیمت مس در بازارهای جهانی با کاهش ایندکس دلار و خبر مذاکرات تجاری امریکا و چین برای دیگر به کانال 6 هزار دلار به ازای هر تن بازگشت. نمادهای «فملی» و «فباهنر» از این گروه نیز با رشد قیمت هفته را به پایان رساندند.
گروه پترو پالایشی
گروه محصولات شیمیایی که در روزهای ابتدایی هفته گذشته با تقاضای سنگین و رشد حداکثری قیمت همراه بودند، اما با توجه به مشخص نبودن نرخ پایه و دامنه نوسانات عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا و حذف رانت دریافت خوراک، رفته رفته با فشار فروش مواجه شدند و اکثر نمادهای این گروه منفی معامله شدند.


نماد «شغدیر» که پس از نوسان 50 درصد قیمت متوقف شده بود در روز پایانی هفته با رشد 10 درصدی قیمت مورد بازگشایی قرار گرفت؛ نماد «تاپیکو» با برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه خود، به ازای هر سهم 150 ریال سود نقدی تقسیم کرد.
همچنین در هفته اخیر معاون اول رئیس جمهور در مصاحبه‌ای اعلام کرد که ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی تنها به کالاهای اساسی و ضروری تعلق خواهد گرفت؛ این مصاحبه در کنار افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی به عنوان سوخت محرک رشد تقاضا و افزایش قیمت در نمادهای پالایشی در کانون توجه قرار داشت به نحوی که تمامی نمادهای این گروه در محدوده مثبت معامله شدند و نمادهای «شبریز» و «شراز» با صف خرید به کار خود خاتمه دادند.
گروه خودرو و قطعه‌سازها
افزایش نرخ ارز و نداشتن وضعیت بنیادی مناسب به عنوان عوامل اثرگذار در کاهش قیمت نمادهای گروه خودرو و فشار فروش در چند وقت اخیر معرفی می‌شدند.


در روزهای پایانی هفته گذشته با خبر تصویب نرخ ارز دولتی برای واردات قطعات خودرو و همچنین افزایش قیمت خودرو در بازار بار دیگر نمادهای این گروه را مورد توجه فعالین بازار قرار داد و اکثر نمادهای گروه خودرو مثبت و با صف خرید مواجه شدند.


از بانک‌های بورسی چه خبر؟
نمادهای بانکی که در چند وقت اخیر با افزایش تقاضا مواجه شده بودند در هفته گذشته مجامع عادی سالیانه خود را برگزار کردند.


مسئولین بانک صادرات در مجمع خود به فروش اموال مازاد خود اشاره داشتند.


بانک کارآفرین که در مجمع خود به ازای هر سهم 30 ریال سود نقدی تقسیم کرده بود برنامه افزایش سرمایه 12 هزار میلیارد ریالی را دنبال می‌کند.


در مجمع بانک ملت به دلیل داشتن زیان انباشته تقسیم سود انجام نپذیرفت اما به گفته آقای بیدگلی مدیرعامل بانک ملت این بانک به دنبال افزایش سرمایه از محل تسعیر ارز و بردن آن به حساب سود انباشته است.
نماد پرحاشیه «های وب» نیز پس از 9 ماه، با کاهش 3.95 درصدی قیمت مورد بازگشایی قرار گرفت و این روند در روز پایانی هفته ادامه داشت.
نمادهای گروه عرضه کننده برق، گاز و بخار نیز یکی دیگر از گروه‌های مثبت در بازار بودند. در این بین نماد «مبین» از وضعیت بهتری نسبت به هم‌گروه‌های خود برخوردار بود و با صف خرید به کار خود پایان داد.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته