دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 مرداد 1397 - 10:13
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان طارم خبر داد؛

دستگیری 6 شکارچی متخلف در طارم

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان طارم گفت: با تلاش بازرسان و ماموران یگان حفاظت این اداره در مدت 10 روز اخیر 6 شکارچی حرفه‌ای دستگیر و سه قبضه اسلحه شکاری به همراه تجهیزات از آنها کشف و ضبط شد.
کد خبر : 300317

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا،‌ غلامرضا عباسی اظهار کرد: این شکارچیان که متشکل از افراد بومی و غیر بومی شهرستان هستند، طبق گزارش‌های واصله از مخبران محلی در مناطق حفاظت شده طارم توسط ماموران یگان حفاظت محیط زیست شهرستان در سه عملیات دقیق و حساب شده دستگیر شدند.


وی اظهار کرد: ماموران یگان حفاظت محیط زیست طارم با توجه به برنامه‌های گشت و کنترل گسترده‌ای که در سطح شهرستان دارند در کمترین زمان ممکن در محل مورد نظر حضور یافته و شکارچیان متخلف را قبل از اقدام به شکار غیر مجاز دستگیر کرده‌اند.


رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان طارم در خصوص چگونگی دستگیری شکارچیان متخلف عنوان کرد: در یک مورد، از چهار شکارچی متخلف که در منطقه شکار ممنوع خرمنه سر محدودۀ دربند باکلور اتراق کرده بودند به صورت نامحسوس و پس از کمین و پایش عوامل، دام ماموران یگان محیط زیست افتادند، از این شکارچی‌ها یک قبضه اسلحه غیرمجاز پنج تیر و تعداد چهار عدد فشنگ چارپاره و یک تیر فشنگ ساچمه‌ای کشف و ضبط شد.


عباسی خاطر نشان کرد: در موردی دیگر نیز یک شکارچی متخلف که در منطقه ارتفاعات طالش خانی در حال اقدام به شکار بود، قبل از شکار دستگیر و یک قبضه اسلحه دولول غیرمجاز به همراه چهار تیر فشنگ ساچمه زنی کشف و ضبط شد.


وی اظهار کرد: شکارچی متخلف دیگری نیز که در منطقه پیامون هزارود جهت انجام شکار حضور پیدا کرده بود، قبل از اقدام به شکار توسط یگان حفاظت محیط زیست دستگیر و یک قبضه اسلحه قاچاق تک لول به همراه پنج تیر فشنگ ساچمه زنی کشف و ضبط شد.


عباسی در مورد اقدامات قانونی انجام شده در جهت برخورد با این شکارچیان متخلف گفت: تمامی موارد کشف و ضبط شده بعد از تکمیل پرونده به همراه شکارچیان متخلف به مراجع قضایی شهرستان معرفی و تحویل داده خواهند شد.


این مقام مسئول با اشاره به وجود زیستگاه‌های متعدد حیات وحش در شهرستان طارم بیان کرد: در منطقه شکار ممنوعه خرمنه سر که بسیار وسیع و در ارتفاعات شمالی طارم واقع شده است، حیواناتی چون کبک، کل و بز کوهی زیست می‌کنند.


وی افزود: روستاییان در حفظ منابع طبیعی و محیط زیست کشور نقش بسزایی دارند و با توجه به ضرورت این موضوع اهالی روستاهای طارم با توجه به پتانسیل‌های بالای محیط زیستی این شهرستان باید در کنار اداره محیط زیست شهرستان طارم باشند و با اطلاعات و اخبار دقیق از وضعیت آلاینده‌های زیست محیطی و شکارهای غیر مجاز یار و یاور ماموران یگان حفاظت این اداره باشند.


عباسی همچنین به نقش دهیاران در توسعه فرهنگی حفاظت از محیط زیست اشاره کرد و یادآور شد: اکثر اهالی شهرستان طارم ساکن مناطق شکار ممنوع و یا مناطق آزاد زیستگاه‌های حیات وحش هستند که روستاهای آنها اغلب در مناطق کوهستانی واقع شده است و امیدواریم مجموعه شوراها، دهیاری‌ها و مردم شهرستان در جهت صیانت و حفاظت از محیط زیست تلاش کنند.


براساس این گزارش، حیات وحش یک کشور نیز مانند دیگر ذخایر طبیعی از ارزش‌های زیادی برخوردار است و دارای منافع و اهمیت‌های خاص خود است. جانوران یک منطقه ضمن ایجاد تعادل طبیعی و بیولوژیک در آن منطقه از ارزش‌های علمی و تفریحی زیادی نیز برخوردار هستند.


شهرستان طارم به دلیل تنوع زیاد آب و هوایی و وجود اکوسیستم‌های ویژه در منطقه و ارتباطات بیولوژیکی آن با استان‌های همجوار از غنای حیات وحش خوبی برخوردار است.


در این شهرستان انواع پستانداران، پرندگان، خزندگان، آبزیان، دوزیستان، حشرات و بندپایان یافت می‌شوند. در گذشته‌ای نه چندان دور، تنوع گونه‌ها و وضعیت جمعیت جانوری این منطقه تا اندازه‌ای بوده که یکی از مناطق مهم ایران در زمینه حیات وحش به شمار می‌آمده است.شهرستان طارم با 47 هزار نفر جمعیت (حدود 5 درصد جمعیت و 10 درصد مساحت استان زنجان) در 90 کیلومتری شمال شرقی زنجان واقع شده است و با استان‌های قزوین، اردبیل و گیلان همسایه است.


منبع: ایرنا


انتهای پیام/4009/4044


انتهای پیام/

برچسب ها: حیات وحش شکارچی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته