دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 مرداد 1397 - 07:55
عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران دربازدید از خبرگزاری آنا:

اصولگرایان بیشتر از اصلاح‌طلبان به جوانان اعتقاد دارند/ عدم شمول مقررات بازنشستگی در خصوص افشانی

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه اصولگرایان در جوان‌گرایی موفق‌تر از اصلاح طلبان بودند، گفت: طرحی را تحت عنوان کاهش سن مدیران شهرداری تهران تهیه کردیم اما حدود دو ماه است که هیات رئیسه شورای شهر مانع از رسیدگی به آن توسط اعضا می‌شود.
کد خبر : 297856

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، حجت نظری امروز با حضور در خبرگزاری آنا، ضمن بازدید از مجموعه‌های مختلف این خبرگزاری و دیدار با مدیرعامل و خبرنگاران خبرگزاری آنا در گفت‌وگوی مفصلی ضمن تشریح فعالیت‌های کمیسیون فرهنگی- اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران به سوالاتی از حوزه مدیریت شهری پاسخ داد.


نظری در بخشی از گفت‌وگوی تفصیلی خود با خبرنگار شهری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا در پاسخ به سوالی درباره یکدست بودن شورای شهر تهران در دوره پنجم و نتیجه آن در هم‌گرایی مدیریت شهری اظهار کرد: در مورد هم‌گرایی اعضای شورای شهر تهران برخی این موضوع را نکته‌ای مثبت می‌داند و برخی معتقدند اگر شورا یکدست نباشد اوضاع بهتری رقم خواهد خورد و طرفین به نوعی بر عملکرد یکدیگر نظارت می‌کنند و این باعث می‌شود که کارها بهتر پیش رود و برخی معتقدند یکدست بودن با توجه به اینکه دیگر پوششی وجود ندارد و رسانه‌ها به صورت گسترده فعالیت می‌کنند پس تفاوتی نمی‌کند که همه کسانی که دور یک میز می‌نشینند متعلق به یک جریان هستند یا خیر.


وی ادامه داد: من فکر می‌کنم این نگاه دوم مناسب‌تر است و معتقدم که اگر ما از یکدستی در مدیریت شهری بهره‌ ببریم این موضوع به مراتب اقدامات شهری را سریع‌تر پیش می‌برد و چالش‌ها به حداقل ممکن می‌رسد ضمن اینکه اگر نگرانی در خصوص به وجود آمدن فساد باشد یا در کارها صداقت و شفافیت وجود نداشته باشد با حضور اهل رسانه دیگر این نگرانی‌ها کمتر می‌شود. یکی از اتفاقات خوب در شورای پنجم این بود که هیچ تصمیمی خارج از منظر عموم گرفته نشده است البته حتماً جلساتی برای هم‌اندیشی وجود دارد اما هیچ کدام از این جلسات منتج به گرفتن نتیجه نشده و تمام تصمیم‌ها در ملاء عام گرفته شده است.


عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با اشاره به شیوه انتخاب شهردار پایتخت گفت: افراد جامعه ممکن است فکر کنند این تصمیم از قبل گرفته شده و شهردار تهران انتخاب شده بود و تنها در صحن شورا اعلام شد اما وقتی از آن لیست طولانی هفت نفر انتخاب شدند تعداد بسیار زیادی شوکه شدند که این موضوع حتی شامل حال برخی از اعضای شورای شهر هم می‌شد و این نشان می‌دهد که این تصمیم از پیش گرفته نشده بود. بسیاری فکر می‌کردند که در نهایت آقای مکارم به عنوان شهردار تهران انتخاب می‌شود اما این موضوع به گونه‌ای دیگر رقم خورد. هم‌گرایی در شورا زمانی نامناسب است که ما تصمیماتی را اتخاذ کنیم که فاقد شفافیت است.



نظری درباره مصوبه جدیدی که در مجلس شورای اسلامی تحت عنوان اصلاح قانون منع به‌ کارگیری بازنشستگان در دست بررسی است و اینکه آیا شامل حال شهردار تهران هم می‌شود یا خیر، توضیح داد: منع به کارگیری بازنشستگان یک بار به عنوان ماده واحده تصویب شده و قانونش هم‌اکنون جاری است، اما آنقدر تبصره‌های این ماده واحده وسیع دیده شده که خود ماده واحده را از حیز انتفاع ساقط می‌کند؛ چون مقامات شامل ماده 71 خدمات کشوری شامل روسای قوا، معاونین و مشاوران آنها، وزرا، معاونین وزرا، استانداران و سفرا و البته تمام پست‌های هم‌ترازی آنها می‌شود. البته نیروهای مسلح، ایثارگران، جانبازان، فرزندان شهدا نیز از این قانون مستثنی هستند. اصلاحیه‌ای که در این باره در مجلس در حال بررسی است و احتمالاً فردا به صحن می‌رود، شمول قانون را به سه گروه خاص شامل روسای قوا، وزرا و معاونین رئیس‌جمهور و اعضای شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام محدود کرده و این اتفاق بسیار خوبی است. در حوزه ایثارگران نیز تنها به فرزند شهید، آزاده و جانباز بالای 50 درصد منحصر شده است.


وی ادامه داد: آقای افشانی پیش از سن بازنشستگی خود را به اصطلاح بازخرید کردند و ضمن اینکه از ویژگی ایثارگری برخوردار هستند می‌توانند درخواست اعاده به کار بدهند و اگر این درخواست را انجام دهند، هیچ منع قانونی برای ادامه کار او وجود نخواهد داشت لذا در مورد شخص شهردار تهران هیچ دغدغه‌ای در این مورد وجود نخواهد داشت.


عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با بیان اینکه ما لازم داریم تا یک نسلی که مشغول به کار هستند و بعضاً در دوره جوانی و نوجوانی وارد عرصه فعالیت شدند، حالا جای خود را به جوانان امروز بدهند، گفت: جوانان دیروز حاضر نیستند کارها را به جوانان امروز بسپارند البته نوعاً این اتفاق را در جریان اصلاح‌طلب پررنگ‌تر می‌بینید این در حالی است که در جریان اصولگرایی در دوره‌های مختلف جوانانی به بدنه مدیریت کشور تزریق شدند که اتفاق بسیار مثبت و میمونی بود. اگر کشور را بخواهیم به یک پرنده تشبیه کنیم دو جریان سیاسی حاضر را می‌توان به دو بال این پرنده تشبیه کرد لذا من معتقدم در جریان اصولگرایی اتفاق خوبی افتاده و جوانانی را تربیت کرده و به سطح مدیریت کشور فرستاده‌اند اما متاسفانه یک بال این پرنده همچنان تقویت نشده است.



نظری با بیان اینکه من همیشه به عدم جوان‌گرایی در بدنه شهرداری تهران نقد داشته‌ام، عنوان کرد: این نقد همچنان پابرجاست و امیدوارم روزی برسد که دیگر منتقد این موضوع نباشم به همین منظور طرحی را تحت عنوان کاهش سن مدیران شهرداری تهران تهیه کردیم و حدود دو ماه پیش اعلام وصول شده است اما متاسفانه هیات رئیسه از گذاشتن این طرح در دستور تا به امروز جلوگیری کرده است و من تا به امروز دو بار این موضوع را در صحن تذکر دادم که امیدوارم هر چه زودتر به این تذکر من ترتیب اثر داده شود و در دستور کار قرار گیرد. متاسفانه وضعیت همکاران ما به خصوص بعضی از اعضای هیات رئیسه با مطرح شدن این موضوع به طور کلی مخالف‌اند و اعتقادی به این حد از جوان‌گرایی ندارند. در ظاهر می‌گویند جوان‌گرایی خوب است اما نباید شهردار را ملزم کنیم که جوان‌گرایی کند و به نظر من این موضوع در عمل یعنی اینکه اگر جوان‌گرایی هم صورت نگرفت بلامانع است.



نظری تصریح کرد: من در سنی فعالیت می‌کنم که به طور طبیعی همکارانم را از هم‌ سن و سال‌های خودم انتخاب می‌کنم و احتمالاً 20 سال بعد هم همین کار را انجام دهم و دوستان دیگری که در هر سطحی از مدیریت مشغول به فعالیت هستند به طور طبیعی همین نظر را دارند لذا اگر یک مدیر 50 ساله در یک مکانی فعالیت می‌کند ما نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم بازه سنی همکارانش با خودش خیلی متفاوت باشد و من متاسفانه از اعضای جوان هیات رئیسه هم در این باره هیچ تحرکی ندیدم تا این موضوع در دستور کار قرار گیرد.



مشروح گفت‌وگوی خبرگزاری آنا با حجت نظری عضو شورای اسلامی شهر تهران به‌زودی منتشر می‌شود.


انتهای پیام/4039


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته