پاسخ کمیسیون آموزش مجلس به درخواست آموزشیاران نهضت سواد آموزی
سیدحمایت میرزاده در گفتوگو با خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی خبرگزاری آنا، درباره انتظارات آموزشیاران نهضت سواد آموزی از مجلس، اظهار کرد: دغدغه استخدام در آموزش و پرورش یکی دو سال است برای آموزشیاران نهضت به وجود آمده است. اما این عزیزان باید بدانند طرح نمایندگان دراین باره هنوز به تصویب نرسیده و تبدیل به قانون نشده است.
وی افزود: طرحی در کمیسیون آموزش و تحقیقات در حال پیگیری است که چندین بار به صحن آمده اما هیچگاه تصویب نشده و باید ببنیم صحن در نهایت چه تصمیمی در این زمینه خواهد گرفت.
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه در آخرین باری که این طرح به صحن آمد، تصمیم گرفته شد تا میان حقالتدریسیها و آموزشیاران نهضت تفکیکی قائل شود، تصریح کرد: نیروهای حقالتدریسی در دورههای ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم در کنار معلمان رسمی به کلاس میروند و این یعنی ما در حوزه آموزش به این افراد نیاز داریم.
مجوز مجلس به دولت برای بهکارگیری نیروهای حقالتدریسی
میرزاده اضافه کرد: دولت موظف است برای این نیروهایی که در مقاطع مختلفت به کار گرفته است، برنامه داشته باشد تا این دوستان از آینده شغلی خود مطمئن باشند؛ بنابراین این نیروهای حقالتدریسی هر چه زودتر استخدام شوند بهتر است.
وی با بیان اینکه نیروهای حقالتدریسی آمار و اسامی مشخص دارند به همین دلیل مجلس به دولت مجوز داد تا در طول برنامه ششم توسعه اینها به دانشگاه فرهنگیان ورود پیدا کنند و بعد از یک دوره یکساله از آنها آزمون گرفته و فارغالتحصل شوند تا بتوانند از حالت حقالتدریسی به رسمی در آیند.
اختلاف آموزشوپرورش در تعریف آموزشیاران نهضت سواد آموزی
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به مشکل آموزشیاران نهضت سوادآموزی بیان داشت: در وزارتخانه آموزش و پرورش نسبت به تعریف نیروهای نهضتی اختلاف نظر وجود دارد. چرا که این نیروها دارای تنوع بسیار زیادی هستند. یکی به یک نفر درس داده و یکی به 10 نفر و هر دو جزو آموزشیاران نهضت قرار میگیرند،؛ بنابراین دولت باید اصطلاح «تجمیع» در اینجا مطرح است که یکی میگوید دو نفر به بالا مد نظر است، دیگری معتقد است که 10 نفر به بالا مطرح است در هر حال نماینده دولت بیاید و برای کمیسیون مشخص کند که منظور از نیروهای نهضتی کدام دسته افراد هستند؟ آیا کسی که به عمه و خالهاش درس داده و مبلغ و گواهی هم گرفته، در کنار کسی که 15 سال از صبح تا شب در دورافتادهترین روستا آموزش داده، نامش آموزشیار است؟
میرزاده تاکید کرد: وزارت آموزش و پرورش در بخشهای نیروی انسانی، قسمت نهضت و بخش آموزش نسبت به این نیروها نگاه یکسانی ندارد در حالی که باید یک کلام بگوید منظورش از نیروهای نهضتی چیست؟
وی با تاکید بر اینکه آموزشوپرورش در تعریف این مفاهیم اختلاف نظر دارد و هنوز مشکلشان را حل نکردهاند، اظهار کرد: موضوع دیگر اینکه وزارت آموزشوپرورش آمار و ارقام مشخصی از این نیروها در اختیار کمیسیون قرار نداده است. ما از دولت خواستیم در فهرستی با امضای بالاترین مقام مسئول اعلام شود که تعداد این نیروها چند نفر است، اما این فهرست تا این لحظه به کمیسیون نرسیده است.
امکان سوءاستفاده در آمار نیروهای نهضتی
سخنگوی کمیسیون آموزشوتحقیقات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: پیشبینیها 300 نفر بوده، اما امکان سوءاستفاده در این آمار بسیار زیاد است.
میرزاده با بیان اینکه این ابهامات باعث شده از آموزش و پرورش بخواهیم که آموزشیاران نهضت را تفکیک کنند، گفت: اول بگویند در بند دوم سازمان اداری استخدامی کشور به چند معلم در کدام استان و در چه دوره تحصیلی و چه جنسیتی نیاز دارند و بعد دوستان نهضتی آزمون بدهند، اگر در این آزمون قبول شدند، وارد دانشگاه فرهنگیان شده در کنار نیروهای حقالتدریسی آموزش ببینند و در نهایت از هر دو گروه یک آزمون گرفته شود و در نهایت افرادی که در این دوره رسمی قبول شدند، سر کلاس بنشینند و در غیر این صورت سر جای خود قرار گیرند.
این نماینده مجلس اضافه کرد: البته اکنون هم جذب نیروهای حقالتدریسی هم مطابق با قوانین استخدامی کشور صورت میگیرد و اینطور نیست که همه اینها معلم رسمی شوند.
به گزارش آنا، یکشنبه گذشته جمعی از آموزشیاران نهضت سواد آموزی با در دست داشتن دستنوشتههایی با مضمون «نهضتی بیدار است از تبعیض بیزار است» و «نماینده مجلس حمایت حمایت» مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.
این آموزشیاران نهضت از نمایندگان مجلس خواستار شدند تا مصوبهای یکسان برای چهار گروه آموزشی به اجرا در آید.
انتهای پیام/4034
انتهای پیام/