نمیتوان با بستن مرزهای کشور مانع خروج نخبگان شد
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، فاطمه مهاجرانی در تشریح چرایی اهمیت المپیادها، گفت: همراه با تحولات سریع و پیچیدگیهای روز افزون ساز و کارهای ارتباطات بینالمللی مفاهیم جدیدی از روابط بین کشورها در زمینههای مختلف در کنار دیپلماسی سیاسی شکل گرفته که رفته رفته اهمیت آنها حتی در مواقعی بیش از دیپلماسی سیاسی است و چه بسا بسیاری از گرههای روابط سیاسی را با گسترش این نوع از دیپلماسیها میتوان گشود. دیپلماسی علمی یکی از انواع این دست مفاهیم جدیدی است که ضمن بالا بردن توان علمی کشورها در تعامل با یکدیگر، افزایش اقتدار کشورها را هم به دنبال دارد.
وی افزود: هیچ کس نمیتواند منکر آن شود که داشتن نگاه علمی در مدیریت مسائل داخلی کشورها و مناسبات آنها با یکدیگر میتواند گره بسیاری از مشکلات اقتصادی، سیاسی، زیست محیطی و فرهنگی را بگشاید کما اینکه اکنون هم در قالب دیپلماسی علمی، کشورها بهصورت مشترک پروژههایی را با یکدیگر اجرا میکنند که تاکنون نتایج ارزشمندی را هم به دنبال داشته است. المپیادها یکی از مصادیق دیپلماسی علمی است که کشورها طی آن و در رقابت با یکدیگر، تواناییهای خود را در علوم پایه که از بنیادیترین علوم است، محک میزنند. موفقیت در این رقابتها، به نوعی، نشان دادن گوشهای از تواناییهای علمی کشورمان به جهانیان است.
معاون وزیر آموزشوپرورش ادامه داد: طی سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی، دانشپژوهان ما در المپیادهای بسیاری شرکت داشتهاند و هر بار توانستهاند با کسب مدالهای رنگارنگ در سطح جهانی برای ایران افتخار آفرینی کنند. المپیادها با هدف کمک به گسترش علوم برگزار میشوند و توجه ویژه ما به المپیادها میتواند ضمن ایجاد انگیزه در دانشآموزان به بهبود وضعیت علمی معلمان و توجه والدین به رشتههای علوم پایه بسیار موثر باشد.
وی در پاسخ به انتقادات مطرح شده درباره نشاندار شدن مدال آوران و خروج بسیاری از آنان از کشور با تاکید به جنبههای مثبت و منفی که هر رویدادی میتواند داشته باشد، بیان کرد: شناخته شدن توان علمی دانشپژوهان ما در سطح جهانی از جمله نکات مثبت برگزاری المپیادهاست. برگزاری المپیاد فینفسه کار مثبتی است و اینکه تعداد زیادی از دانشآموزان المپیادی برای ادامه تحصیل از کشور خارج میشوند، دلیلی بر تعطیلی المپیادها نیست. به اعتقاد من، المپیادها باید برگزار شود و در کنار آن مسئولان هستند که باید با ایجاد بستر فرهنگی مناسب، عشق خدمت به هموطنان را در برگزیدگان ایجاد کنند و مانع خروج آنها شوند. المپیادها پیش و بیش از آنکه بخواهد بچهها را نشاندار کند با هدف کمک به گسترش علوم برگزار میشود.
وی خاطرنشان کرد: در شرایط حاضر هم کشور ما در بحث علوم پایه دچار مشکل است و توجه ویژه به المپیادها میتواند ضمن ایجاد انگیزه در دانشآموزان، در بهبود وضعیت علمی معلمان و توجه والدین به رشتههای علوم پایه هم موثر باشد.
مهاجرانی در پاسخ به انتقادات در خصوص خروج تعداد زیادی از این نخبگان از کشور، گفت: ما نمیتوانیم با بستن مرزهای کشور مانع خروج نخبگان شویم، اما میتوانیم با ایجاد حس وطندوستی و ایجاد حس لذت در خدمت به هموطنان، آنان را به حضور دوباره در کشور تشویق کنیم. بخشی از بسترسازی به منظور استفاده از ظرفیت نخبگان در اختیار آموزشوپرورش و بخش دیگری در اختیار بنیاد ملی نخبگان است، اما این وظیفه اصلی ما در آموزشوپرورش است که ذهن دانشآموزان را برای خدمت به کشور آماد کنیم.
وی با بیان اینکه آمار دقیقی از میزان خروجی نخبگان المپیادی از کشور نداریم، اضافه کرد: سعی داریم به کمک بنیاد ملی نخبگان، وضعیت مدالآوران را رصد کنیم. البته معتقدم برای استفاده از ظرفیتهای مدالآوران باید آموزشهای لازم مدیریتی را نیز به آنان ارائه دهیم تا بهتر بتوانیم از وجود آنها در اتاقهای فکر به منظور راهگشایی برای حل مشکلات استفاده کنیم.
رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان یکی از مهمترین راهکارها در حمایت از دانش پژوهان جوان و مدال آوران را توجه به بسترسازیهای فرهنگی برای استفاده از ظرفیت نخبگان دانست و ادامه داد: باید از ظرفیت نخبگان آموزشوپرورش در تصمیمسازیها استفاده شود.
وی با اشاره به پیام وزیر آموزشوپرورش در مراسم تجلیل از مدالآوران المپیادها که اخیرا برگزار شد و تاکید ویژه او بر حمایت از اندیشکده دانشپژوهان جوان، گفت: بخش نخبگانی آموزشوپرورش در قالب اندیشکده دانشپژوهان جوان تجلی پیدا میکند و به همین دلیل شخص وزیر بر حمایت ویژه از این اندیشکده تاکید دارد. اندیشکده دانشپژوهان جوان با هدف برقراری تعامل میان المپیادیهای قبلی، فعلی و افرادی ایجاد شده که در قالب دورههای آموزشی فعالیت دارند.
انتهای پیام/
انتهای پیام/