دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 خرداد 1397 - 11:47

افزایش دما در ایران بیش از سایر نقاط جهان است/ احتمال نابودی جهان تا 30 سال آینده

صبح امروز موضوع تغییر اقلیم در جهان از سوی معاونان هیات بین‌الدولی تغییر اقلیم(IPCC) و رئیس سازمان هواشناسی کشور مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد که در حالی که در جهان برای کاهش افزایش دمای هوا به یک و نیم درجه تلاش می‌شود، در ایران شاهد افزایش بیش از دو درجه سلسیوس درجه هوا هستیم.
کد خبر : 287534

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، در نشست اطلاع‌رسانی و آموزشی هیات بین‌الدولی تغییر اقلیم که با حضور معاونان IPCC در سازمان هواشناسی کشور برگزار شد ادوین آلدریان معاون کارگروه اول IPCC با بیان اینکه تغییر اقلیم یک مشکل جهانی است و همه باید با هم این مشکل را حل کنیم، اظهار کرد: تغییر اقلیم یک مساله گسترده است و IPCC به سراغ این موضوع رفته و علت آن را در زمینه‌های مختلف از جمله علوم اجتماعی، سیاسی و اخلاقی مورد بررسی قرار داده است. در واقع در IPCC مخاطرات مورد بررسی قرار گرفته و اینکه برای کاهش آن باید چه اقداماتی انجام شود موضوعی است که ما به آن می‌پردازیم.


وی ادامه داد: بین اقلیم، کره زمین و جو ارتباط مستقیمی برقرار است و چون جو در دورتادور کره زمین در حال گردش است پس می‌توان گفت همه افراد روی تغییرات آن تاثیرگذار هستند و به نوعی شیب تغییرات رو به افزایش است.


معاون کارگروه اول IPCC وجود وسایل نقلیه را یکی از علل ورود گازهای گلخانه‌ای به جو دانست و گفت: برخی از اقدامات ما باعث تغییرات اقلیمی می‌شود مثلا ما برای نیازهای‌مان درخت‌ها را قطع می‌کنیم یا به طور مثال در کشور ایران بیابان‌زایی و جنگل‌زدایی صورت گرفته است به واقع شاخص‌های گرمایش جهانی روی جو، رطوبت و دما تاثیر می‌گذارد.


آلدریان با بیان اینکه فصول در حال عوض شدن هستند، گفت: شما در کشورتان دو دریایکی در شما و دیگری در جنوب دارید و مصرف انرژی در ایران بالاست و تمامی این موارد باعث انتشار گازها می‌شود.


وی با بیان اینکه در دهه 1990 بحث تغییر اقلیم وارد ادبیات شد، افزود: برخی به مطالعه کره مریخ پرداختند و متوجه شدند که دمای هوا در کره مریخ نسبت به زمین 18 درجه کمتر است پس با این شرایط کسی علاقه‌مند به زندگی در کره مریخ نخواهد بود این در حالی است که به دلیل وجود گازهای گلخانه‌ای زمین گرمتر شده است و اگر گازهای گلخانه‌ای وجود نداشتند دمای زمین نیز منفی 18 درجه بود.


معاون کارگروه اول IPCC با تاکید بر این موضوع که ایران از لحاظ آب و هوایی یک کشور خشک است، عنوان کرد: اما در اندونزی رطوبت بالاست و تاثیرات بیشتری را به وجود می‌آورد در واقع رطوبت و بخار آب باعث افزایش دما می‌شود و زمانی که گازهای گلخانه‌ای افزایش پیدا می‌کنند زمین گرمتر خواهد شد.


آلدریان با تاکید بر اینکه تغییر اقلیم روی تغییرات سطح دریا، آب‌ها و به طور کلی چرخه آب تاثیرگذار است، اضافه کرد: اگر دما 4 درجه افزایش پیدا کند تمامی سیستم کشاورزی و غذایی ما با مشکل روبرو خواهد شد تغییرات دما طی دو دهه گذشته به سرعت صورت گرفته و این مشکلات را برای کسانی که ساکن زمین هستند به وجود آورده است.


نقش انسان در تغییرات اقلیمی


وی با اشاره به تاثیر انسان در تغییرات اقلیمی و مهم خواندن آن اضافه کرد:‌ هر چقدر انسان‌ها بیشتر اقلیم را تحت تاثیر قرار دهند تاثیرات غیر قابل بازگشت‌تر خواهد بود. در گزارش WMO بعد از سال 2000 (حدودا 18سال) فقط دو سال بوده که ما با افزایش دما مواجه نبودیم.


آلدریان با اشاره به مشکلات آلودگی هوا در زمستان در شهر تهران گفت: در زمستان چرخش هوا در تهران کافی نیست و این باعث آلودگی هوا می‌شود البته همه کشورها نیز در این باره تاثیرپذیراند علاوه‌بر این موضوع ایران مشکل دیگری در بحث بیابان‌زایی دارد.


در ادامه سوکانا معاون IPCC با تاکید بر اینکه در جاهای مختلف دنیا تغییر اقلیم را مشاهده می‌کنیم، افزود: این تغییر اقلیم در هر قسمتی از قاره‌ها قابل مشاهده است و روی سیستم اقیانوس‌ها، ‌آب آشامیدنی، سلامت، بهداشت تاثیرگذار است.


وی با اشاره به نرخ رشد گازهای گلخانه‌ای از سال 1970 تا 2000 گفت: طی این سال‌ها رشد گازهای گلخانه‌ای 1/3 درصد از سال 2000 تا 2010، 2/2 درصد و بعد از آن بسیار بیشتر شده استو علت اصلی این موضوع به دلیل انتشار گازهای CO2 تحت تاثیر فرآیندهای نفت و سوخت‌های فسیلی است.


سوکانا با بیان اینکه 35 درصد از گازهای گلخانه‌ای تحت تاثیر انرژی وارد جو می‌شوند، افزود: 24 درصد از آن ناشی از فعالیت‌های کشاورزی، 14 درصد حمل و نقل و 6/14 درصد در بخش ساخت و ساز است. این در حالی است که سیاست‌گذاران به ما تاکید کردند که افزایش دما نباید بیشتر از 2 درجه باشد و تمامی تغییراتی که در قاره‌ها اتفاق می‌افتد باید در محدوده 2 درجه بماند.


همه چیز در جهان تمام می‌شود


معاون IPCC با بیان اینکه اگر روند انتشار گازهای گلخانه‌ای به همین ترتیب ادامه پیدا کند طی 15 تا 30 سال آینده همه چیز در جهان تمام می‌شود، عنوان کرد: باید گزینه‌هایی را انتخاب کنیم که روی پیامد کارهای ما تاثیرگذار باشد و در واقع باید انتشار گازهای گلخانه‌ای را عمیقا کاهش دهیم و فعالیت‌های بشری که باعث تغییر اقلیم می‌شود باید محدود شود.


سوکانا تاکید کرد: هر چقدر انتشار گازهای گلخانه‌ای بیشتر باشد قدرت تطبیق ما کمتر می‌شود اگر ما نتوانیم با شرایط خودمان را تطبیق دهیم دما بالا می‌رود در واقع از طریق فرآیند مذاکره با سیاست‌گذاران باید این موضوعات مطرح شوند.


توجه سیاست‌گذاران به تغییر اقلیم


جاناتان لین مسئول اطلاع‌رسانی IPCC با بیان اینکه برای اولین بار طی سال‌های 1960 تا 1970 افراد متوجه موضوع تغییر اقلیم شدند و سیاست‌گذاران و دولتمردان به آن توجه کردند، عنوان کرد: در آن زمان برخی از اطلاعات با یکدیگر در تناقض بود بنابراین قرار بر این شد تا سازمانی تشکیل شود تا اطلاعات در این باره را جمع‌آوری کرده و به دنبال آن هر دولتی مجبور نباشد خودش مقالات را در این زمینه بررسی کند.


وی ادامه داد: ‌به همین منظور در سال 1967 سازمان IPCC تشکیل شد ما در این سازمان پژوهش نمی‌کنیم مشاهداتی هم نداریم بلکه پژوهش‌ها و مشاهدات چاپ شده را مشاهده می‌کنیم و اطلاعات آن را در اختیار دولت‌ها قرار می‌دهیم. در واقع IPCC شامل موضوعاتی مانند هواشناسی، فیزیک، اتمسفر، کشاورزی، برنامه‌ریزی شهری، حمل و نقل و عدالت خواهد شد. این در حالی است که ما یک سازمان کاملا بی‌طرف هستیم.


لین تاکید کرد:‌ ما به دولت‌ها نمی‌گوییم چه کار کنند آنها بر اساس صلاح خودشان تصمیم‌گیری می‌کنند گزارش‌های IPCC می‌تواند برای سیاست‌گذاران مورد استفاده قرار گیرد.


مسئول اطلاع‌رسانی IPCC با تاکید بر اینکه کارگروهی وجود دارد که روش‌های انتشار گازهای گلخانه‌ای را بررسی می‌کند، تصریح کرد: طی 30 سال فعالیت 5 گزارش جامع از سوی IPCC تولید و ارائه شده است این گزارش‌ها به سیاست‌گذاران ارائه می‌شود. گزارش‌های انجام شده در چارچوب توسعه پایدار است در واقع اقدامات ما به دنبال آن است که دمای هوا 4 درجه افزایش پیدا نکند.


لین ادامه داد: هدف ما این است که دمای هوا حتی کمتر از دو درجه و حدود یک و نیم درجه افزایش پیدا کند و درباره روش‌های کنترل گازهای گلخانه‌ای نیز موضوعاتی را مطرح می‌کنیم همچنین درباره تغییر اقلیم در اقیانوس‌ها نیز برای سال آینده گزارشی خواهیم داشت.


وی تصریح کرد: ارزیابی گزارش ما در سال 2022 انجام می‌شود و برای سال 2023 آماده می‌شویم تا افزایش دما را به یک و نیم تا دو درجه محدود کنیم و پس از آن در شهرهای مختلف دنیا مسئولین شهری آماده می‌شوند تا تغییر اقلیم را تحت تاثیر قرار دهند.


توسعه ناپایدار در کشور قابل مشاهده است


در ادامه این جلسه داوود پرهیزگار رئیس سازمان هواشناسی کشور با تاکید بر این موضوع که در بحث تغییر اقلیم این موضوع و توسعه پایدار با یکدیگر مرتبط هستند، عنوان کرد: ما در کشور شاهد اتفاقاتی هستیم که نمونه توسعه ناپایدار است زاینده‌رود، دریاچه ارومیه، کرخه و کارون و خشک شدن بسیاری از تالاب‌ها مربوط به توسعه‌ای در سطح منطقه‌ای است که بیش از ظرفیت آن بوده است.


وی در این باره به طرح یک مثال پرداخت و گفت: فرض کنید حق‌آبه یک منطقه 150 میلی‌متر باشد اما به جای آن 100 میلی‌متر به آن اختصاص می‌دهند و آن وقت است که باید به سراغ آب‌های زیرزمینی برویم این در حالی است که حدی برای استفاده از آب‌های زیرزمینی در نظر گرفته می‌شود و ما در بسیاری از مناطق نه تنها در آب‌های سطحی بلکه امروز در آب‌های زیرسطحی هم دچار مشکل هستیم اینها نمونه‌های علمی توسعه ناپایدار در سطح کشور است.


رئیس سازمان هواشناسی کشور در پاسخ به کسانی که نسبت به تغییر اقلیم دچار شک و شبهه هستند، توضیح داد: تغییر اقلیم به کندی شکل می‌گیرد و به همین دلیل خیلی‌ها نسبت به این موضوع سوال دارند اما شواهد علمی حاکی از افزایش دما بیش از 2 درجه سلسیوس در کشور است و ما باید برای تمام برنامه‌های توسعه‌ای با توجه به تغییر اقلیم بازنگری انجام دهیم تا شاهد توسعه ناپایدار همانند ارومیه، زاینده‌رود و کارون نباشیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته