دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 تير 1394 - 12:38
رئیس ستاد محیط‌زیست شهرداری تهران در برنامه روز بدون نایلکس:

سالانه دو میلیون تن مواد پلاستیکی در ایران مصرف می‌شود

رئیس ستاد محیط‌زیست شهرداری تهران با بیان اینکه سالانه دو میلیون تن مواد پلاستیکی در کشور ما مصرف می‌شود، افزود: بخشی از این مواد پلاستیکی به میزان 200 هزار تن مربوط به کیسه‌های پلاستیکی و 600 هزار تن مربوط به ظروف یک بار مصرف است و بقیه مواد دیگر است.
کد خبر : 27734

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، علی محمد شاعری امروز (یکشنبه 21 تیرماه) در مراسم روز بدون نایلکس با بیان این مطلب، افزود: سهم هر ایرانی از مصرف مواد نفتی در کشور 10 لیتر در سال است که متاسفانه آمار نگران کننده‌ای بوده و تنها دلیل آن هم ارزان بودن استفاده از این مواد است و باید کنترل شود.


وی افزود: اولین گام در این زمینه این است که نسبت به گرایش غلط مردم به مصرف این مواد و به خصوص کیسه‌های پلاستیکی و ظروف یکبار مصرف فرهنگسازی شود.


شاعری گفت: گام دیگر وضع مالیات‌های سنگین برای تولید و مصرف کیسه‌های تجدیدناپذیر بوده و پس از آن نیز باید مردم را به مصرف مواد جایگزین و نایلکس‌های قابل بازیافت و زیست تجزیه‌پذیر تشویق کرد.


رئیس ستاد محیط‌زیست شهرداری تهران با تاکید بر تفکیک مواد پلاستیکی در مبدا، یادآور شد: در بسیاری از کشورهای جهان همچون ژاپن استفاده بسیاری از مواد پلاستیکی می‌شود اما به علت تفکیک از مبدا، این مواد دوباره به چرخه مصرف باز می‌گردند و آسیبی به محیط زیست وارد نمی‌کنند.


شاعری گفت: ما در کشوری زندگی می‌کنیم که به میزان بسیاری نفت داریم و به علت وجود مواد نفتی زیاد تولید مواد پلاستیکی با پایه نفتی بسیار راحت و ارزان است و لذا تولید کنندگان به جای اینکه به سمت تولید مواد با متریال طبیعی بروند محصولات با پایه نفتی را انتخاب می کنند.


وی افزود: امروزه استفاده از ظروف یکبار مصرف افزایش چشمگیری داشته و مصرف آن به کاری ارزان قیمت ساده و معمولی تبدیل شده و این به خاطر سبک زندگی غلطی است که ما ایرانیان داریم و باید تغییر کند زیرا آسیب بسیاری به محیط زیست ما وارد می کند.


اقتصاد نفتی مشکلات زیادی به بار آورده است


وی گفت: متاسفانه متکی بودن به اقتصاد نفتی پدر این کشور را در آورده و مشکلات بسیاری را برای ما ایجاد کرده که تاثیرات آن در محیط زیست و سلامت افراد کاملا مشخص است.


رئیس ستاد محیط زیست شهرداری تهران یادآور شد: خوشبختانه شهرداری تهران سالانه سه هزار تن مواد پلاستیکی تجدید پذیر که دوام آن در طبیعت 6 ماه بیشتر نیست خریداری و بین شهروندان توزیع می‌کند که اقدام بسیار موثری در جلوگیری از اثرات مضر استفاده از پلاستیک های معمولی محسوب می شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب