دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 تير 1394 - 11:31
گزارش آنا از افتتاح اولین دلفیناریوم غیر ساحلی کشور؛

شبیه‌سازی دریا در استخر برج میلاد/ دلفین‌ها باله می‌رقصند

اولین دلفیناریوم غیر ساحلی کشور با شبیه سازی دریا و همینطور شعار «اینجا سیرک نیست» در برج میلاد تهران آغاز به کار کرد. این در حالی است که این پروژه برای چندمین بار در تهران افتتاح شده و البته مورد نقد دوستداران محیط زیست است اما مدیران این دلفیناریون معتقدند؛ دلفین‌ها آکواریومی بوده و هرگز آزاری نمی‌بینند.
کد خبر : 27498

آرزو میرزاخانی، گروه اجتماعی- استفاده از حیوانات برای ایجاد سرگرمی با ابزاری تنبیهی هرچند که مدت‌هاست در بسیاری از کشورهای توسعه یافته منسوخ شده اما هنوز هم در کشور ما نشانه‌هایی از آن دیده می‌شود. هر چند معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور و تیم همراهش، پس از تکیه زدن بر کرسی ریاست این سازمان تلاش بسیاری برای مقابله با سیرک‌های حیوانی و جلوگیری از آزار حیوانات کرده است اما هنوز هم خبرهایی در خصوص وجود این سیرک‌ها و فعالیت مجاز یا غیرمجاز آنها به گوش می‌رسد.


در این میان وجود مراکزی که بدون آزار حیوانات و با قصد آشنایی و سرگرمی مردم با آنها اقدام به برگزاری برنامه‌ با استفاده از این حیوانات می‌کنند، کورسوی امیدی هستند برای مقابله با حیوان‌آزاری در سیرک‌ها. دلفیناریوم برج میلاد تهران یکی از این مراکز است که با شعار «اینجا سیرک نیست»، اولین گام را برای تحقق این رویا برداشته و با تشویق دلفین‌ها و شیرهای دریایی قصد دارد تا این حیوانات زیبا را آموزش داده و ارتباط نزدیکی بین آنها و علاقمندان به حیات وحش برقرار کند.


مدیرعامل این دلفیناریوم می‌گوید: شهروندان علاقه بسیاری به حیوانات آبزی دارند و خوشبختانه تاکنون استقبال بسیار خوبی از نمایش دلفین‌ها در برج میلاد شده است.


همایون‌ رضا شهبازی علت انتخاب شعار «اینجا سیرک نیست» را توضیح می‌دهد و اذعان دارد از آنجا که در بیشتر مجموعه‌هایی همانند سیرک‌ها که برای سرگرم کردن مردم از حیوانات استفاده می‌شود با روش‌های تنبیهی و حتی آزار، حیوان را برای نمایش آماده می‌کنند، در این دلفیناریوم سعی کرده‌ایم با تشویق پستانداران دریایی آنان را برای نمایش حاضر و به همین علت هم شعار « اینجا سیرک نیست» را انتخاب کرده‌ایم.



وی بر این باور است که تمامی کارهایی که دلفین‌ها و شیرهای دریایی در دلفیناریوم انجام می‌دهند جزئی از زندگی واقعی آنها در طبیعت است و این پستانداران وادار به انجام کاری نمی‌شوند که غیر طبیعی بوده یا در ذاتشان نباشد اما متاسفانه دیده شده است که در سیرک‌ها این کار انجام نمی‌شود و حیوانات را با آزار مجبور به انجام حرکت‌هایی می‌کنند که در طبیعت آنها نیست.


شهبازی می‌گوید: همچنین در سیرک‌ها به علت جابه‌جایی مداوم حیوانات، فضایی که برای زندگی آنها در نظر گرفته می‌شود، بسیار کم است و حتی گاهی دیده می‌شود که یک ببر را در فضایی بسیار کوچک نگه می‌دارند که این خود آزار دیگری است که به این حیوانات روا می‌شود. این در حالی است که دلفیناریوم به علت فضایی که دارد حداکثر امکانات را برای نگهداری از حیوانات تدارک می‌بیند تا در بهترین شرایط زندگی کنند. دلفیناریوم برج میلاد سه هزار و ۲۰۰ متر مربع وسعت دارد و روزانه ظرفیت پذیرایی از ۱۲۰۰ نفر بازدید کننده را داراست.


وی تاکید می‌کند: صرف اینکه در این مکان حیوانی مردم را سرگرم می‌کند به این معنا نیست که اینجا سیرک بوده و ما قصد آزار حیوانات را نداریم. در طول روز 4بار این حیوانات تمرین می‌کنند و سعی کرده‌ایم آب دریا و شرایط از جمله مربیان کارآمد را برای این پستانداران شبیه‌سازی کنیم تا زندگی راحتی داشته باشند.



ماهانه 20 میلیون تومان نمک برای نگهداری از دلفین‌ها خریداری می‌شود


وارد سالن نمایش دلفین‌ها که می‌شوید قبل از هر چیز بوی کلر مشام شما را می‌آزارد. علت را که جویا می‌شویم، می‌گویند این کلر برای پاکسازی دور استخر استفاده شده است و به هیچ وجه به آبی که دلفین‌ها در آن شنا می‌کنند کلر اضافه نمی‌شود زیرا کلر برای سلامتی و پوست آنها ضرر بسیاری دارد.


پوریا اسدی، مشاور این دلفیناریوم توضیح می‌دهد که ماهانه هزینه‌ای برابر 15 تا 20 میلیون تومان برای شبیه‌سازی آب دریا صرف خرید نمک می‌شود تا به آب دلفین‌ها اضافه شده و مانع آسیب‌دیدگی آنها شود زیرا پوست بدن دلفین حساسیت بسیاری داشته و در صورتی که کلر با آن تماس پیدا کند، شکاف می‌خورد.


به گزارش آنا، این چندمین باری است که دلفیناریوم برج میلاد افتتاح شده و انتقادات بسیاری از دوستداران محیط‌زیست را به دنبال داشته است چراکه این افراد معتقدند دلفیناریوم به معنای به اسارت کشیدن پستانداران دریایی و جداسازی آنها از محیط‌طبیعی زندگی‌شان است.


با این وجود مشاور دلفیناریوم برج میلاد تاکید می‌کند دو دلفین روسی که برای نمایش در برج میلاد خریداری شده‌اند، آکواریومی بوده و بر عکس در صورتی که در طبیعت رها شوند ممکن است حتی جان خود را از دست دهند، زیرا از ابتدای تولد در شرایط آکواریومی پرورش یافته‌اند و ممکن است با رها شدن در آب دریا شوکه شده و نتوانند خود را با آن شرایط انطباق دهند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته