دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 فروردين 1397 - 12:49
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش خبر داد؛

ایجاد بازارچه‌های کسب و کار برای دانش‌آموزان/ تب گرایش به رشته تجربی کنترل شد

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش از ایجاد بازارچه‌های کسب و کار دانش‌آموزی با مشارکت دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران خبر داد و گفت: به منظور تحقق اشتغال، اقتصاد مقاومتی و کارآفرین پروری این بازارچه‌ها برای دانش‌آموزان تشکیل خواهد شد.
کد خبر : 273119

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، علی‌ زرافشان معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری که صبح امروز با حضور اصحاب رسانه برگزار شد، در خصوص مهم‌ترین برنامه‌های معاونت در سال جاری گفت: ارتقاء مدیریت آموزشگاهی مهم‌ترین محور فعالیت‌های آموزش و پرورش در سال جاری است. در این حوزه برنامه‌های متفاوتی اجرا خواهد شد که از مهم‌ترین آنها می‌توان به تعالی مدیریت مدرسه اشاره کرد. طرح تعالی مدرسه حدود 4 سال گذشته آغاز شد اما امسال به صورت سراسری در مدارس متوسطه اول و دوم تعمیم پیدا می‌کند.


وی افزود: تفویض اختیارات و برنامه‌محوری از اهداف تعالی است و این طرح نمادی از استقلال نظام مدیریت محوری است که اجرای این طرح می‌تواند مشارکت همه ارکان مدرسه را در مدیریت مدرسه فراهم کند و ما را در رسیدن به مدرسه اثربخش موفق سازد.


11 هزار فرهنگی داوطلب برای مدیریت مدرسه


معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش فرآیند انتخاب و انتصاب مدیران مدارس را برنامه دوم معاونت برای سال جاری دانست و گفت:‌ این برنامه امسال با بکارگیری ظرفیت‌ها و رویکرد داوطلبانه اجرا می‌شود در واقع در این فرآیند مدارسی که قرار است مدیران آنها برای سال تحصیلی 97-98 جابجا شوند فراخوانی را اعلام می‌کنند تا افراد داوطلب برای پذیرش مسئولیت بتوانند پس از مصاحبه و آزمون برای مدیریت مدرسه وارد عمل شوند. تا کنون سه هزار و 60 مدرسه در لیست فراخوان مدیر هستند و بیش از 11 هزار فرهنگی داوطلب شده‌اند که فرآیند انتخاب آنها در حال اجرا است و 24 خرداد ماه آزمون برای انتخاب مدیر شایسته برگزار خواهد شد.


زرافشان انتخاب و انتصاب مدیران شایسته از بین فرهنگیان را یکی از راه‌های مشارکت همکاران فرهنگی در مدیریت مدرسه دانست و گفت: زمانی که فرآیند انتخاب مدیران از جامعه فرهنگیان انجام شود شایسته‌سالاری نیز تقویت می‌یابد.


سنجش صلاحیت حرفه‌ای معلمان


وی سنجش صلاحیت حرفه‌ای مدیران را از دیگر برنامه‌های معاونت دانست و گفت:‌ در این زمینه اقدامات خوبی انجام شده تا با به کارگیری روش‌های متنوع مدیران شایسته‌ای را برای مدیریت انتخاب کنیم.


معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با توجه به دیگر برنامه معاونت مبنی‌بر ارتقاء آموزش مهارتی در وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: سال گذشته سال خوبی برای آموزش مهارتی بود و با توجه به نامگذاری سال فضای مناسبی در کشور ایجاد شد به گونه‌ای که افراد مختلفی به این مساله توجه کردند و به همکاری وزارت آموزش و پرورش پرداختند که از جمله این سازمان‌ها می‌توان به نیروهای مسلح و سازمان فنی و حرفه‌ای اشاره کرد. یکی از سیاست‌های ما در سال 97 توسعه کیفی آموزش‌های مهارتی است که در این زمینه باید برای تخصیص بودجه تلاش‌های بسیاری داشته باشیم البته این در حالی است که سال گذشته شرایط دولت برای پرداخت‌ها مناسب نبود اما بودجه 520 میلیارد ریالی به طور کامل برای تجهیز هنرستان‌ها تخصیص و به استان‌ها ابلاغ شد.


وی افزود: ‌همچنین از طریق دو درصد گاز نیز 80 میلیارد ریال بودجه برای تجهیز هنرستان‌ها به ما اختصاص پیدا کرده است. سال گذشته توانستیم ردیف اختصاصی برای فعالیت‌های برون‌سپاری تعریف کنیم، در این بخش 70 هزار دانش‌آموز در شاخه کاردانش به شکل برون‌سپاری و در بیرون از مجموعه آموزش و پرورش آموزش می‌بینند، 60 میلیارد تومان برای این امر در نظر گرفته شده بود که تا کنون 50 درصد آن محقق شده است.


ایجاد دفاتر آموزشکده‌های دانش‌آموزی در شهرک‌های صنعتی


زرافشان در ادامه از ایجاد دفاتر آموزشکده‌ها در شهرک‌های صنعتی خبر داد و گفت: ‌طی تفاهم‌نامه وزارت آموزش و پرورش با وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار است در شهرک‌های صنعتی آموزشکده‌هایی تاسیس شود تا دانش‌آموزان بتوانند به صورت عملی دوره‌های مهارتی را در کارخانه‌ها بگذرانند که بنا شده در این دفاتر یک مربی مقیم حضور داشته باشد.


معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش از تداوم برنامه «ایران مهارت» در دوره اول متوسطه خبر داد و افزود: برنامه ایران مهارت سال گذشته در دوره اول متوسطه رونمایی شد که تا کنون در 10 درصد یا 250 مدرسه در 8 استان به صورت آزمایشی این طرح به اجرا درآمده است که امیدواریم در مهر امسال بتوانیم این برنامه را به دیگر استان‌ها تعمیم دهیم.


تاسیس بازارچه‌های کسب و کار برای دانش‌آموزان


زرافشان در بخش دیگری از سخنانش از ایجاد بازارچه‌های کسب و کار دانش‌آموزی با مشارکت دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران خبر داد و گفت: به منظور تحقق اشتغال، اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی این بازارچه‌ها دایر خواهد شد و آموزش‌های کارگاهی به مربیان و دانش‌آموزان ارائه می‌شود. علاوه‌بر این بازارچه‌ها اتاق‌های کارآفرینی نیز در هنرستان‌ها برقرار خواهد بود که ما دستورالعمل‌هایی را برای ارائه، ‌عرضه و تجاری‌سازی تولیدات دانش‌آموزان ابلاغ کرده‌ایم.


وی با بیان اینکه برنامه‌هایی را در جهت عملیاتی کردن سند راهبردی کشور در امور نخبگان در دست داریم، یادآور شد: بر اساس سند راهبردی وظایفی برای وزارت آموزش و پرورش تعیین شده است که ما تلاش می‌کنیم بحث تنوع‌ بخشی استعداد و هوش را برای دانش‌آموزان نخبه اجرا کنیم. طی 4 سال اخیر ما به دنبال توسعه کمی و کیفی پژوهش در بین دانش‌آموزان بودیم که در این زمینه با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز همکاری‌های خوبی داشته‌ایم که این همکاری‌ها منجربه ارتقاء جشنواره‌ها، مسابقات علمی و مهارتی شده است. ما به دنبال آن هستیم که بتوانیم هوش‌های متنوع به رسمیت بشناسیم و بتوانیم زمینه توسعه آن را فراهم کنیم.


تداوم اجرای طرح شهاب در دوره اول متوسطه


معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اجرای طرح شهاب در دوره اول متوسطه خاطر نشان کرد:‌ بر اساس سند تحول تا پایان سال نهم زمینه‌سازی برای شناسایی و شکوفایی استعدادهای متنوع از سال نهم به بعد هویت‌بخشی و علایق استعدادها مورد تاکید قرار گرفته است. در دوره اول متوسطه افراد به سمت هوش‌های برجسته و توانمندی‌های ویژه خود هدایت می‌شوند.


زرافشان با بیان اینکه امسال با استقرار پایه نهم ساختار 6-3-3 تکمیل می‌شود، بیان کرد: ستادی در وزارت آموزش و پرورش تشکیل شده است که برای تامین منابع آموزشی، برآورد و تامین نیروی انسانی، آموزش نیروی انسانی، تعجیل در چاپ کتب درسی، ایجاد فضا و تجهیزات مناسب و ... اقدامات لازم را انجام خواهند داد در واقع این ستاد پس از انجام نیازسنجی برای رفع کمبودها تلاش خواهند کرد.


وی افزود: ستاد تشکیل شده ترازی را برای نیروی انسانی تهیه خواهد کرد که در این تراز باید میزان نیاز بر اساس جنسیت، ‌رشته و منطقه تهیه و در آن دو عامل بازنشستگی و ورود فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان و رجایی لحاظ شود که پس از تهیه این گزارش و اتمام آن ما در خصوص تامین نیروی انسانی اقدامات لازم را انجام خواهیم داد.


تب گرایش به رشته تجربی کنترل شد


معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش از کنترل تب رشته علوم تجربی در بین دانش‌آموزان خبر داد و گفت: خوشبخنتانه میزان حضور دانش‌آموزان در رشته ریاضی فیزیک و علوم انسانی مطلوب است.


زرافشان در پاسخ به سوال خبرنگار آنا مبنی‌بر اینکه آیا سهم سوابق تحصیلی در کنکور سراسری افزایش یافته است، گفت: وزارت آموزش و پرورش به شورای پذیرش دانشجو پیشنهاد داده است که سهم سوابق تحصیلی در کنکور سراسری از 30 درصد به 40 درصد افزایش پیدا کند که این پیشنهاد در جلسه مطرح شد اما تصمیم‌گیری به زمان دیگری موکول شده است. چندین سال است که در کنکور سراسری دروس نهایی پایه سوم 25 درصد و دروس دوره پیش دانشگاهی 5 درصد در کنکور سراسری تاثیر می‌گذارد که با توجه به حذف دوره پیش دانشگاهی در کنکور 98 ما پیشنهاد داده‌ایم که سهم سوابق تحصیلی بر اساس قانون و با توجه به حذف دوره پیش‌دانشگاهی 10 درصد ارتقاء پیدا کند.


3 درصد کودکان 12 تا 14 سال در مدرسه حضور ندارند


وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار آنا مبنی‌بر اینکه چند درصد دانش‌آموزان دوره متوسطه از تحصیل بازمانده‌اند، گفت: نرخ پوشش تحصیلی برای گروه سنی 12 تا 14 سال 97 درصد است یعنی 3 درصد از این کودکان در حال حاضر در داخل مدارس نیستند این بدان معنی است که یا آنها از تحصیل بازمانده یا آنها توانایی ادامه تحصیل نداشته‌اند یا در جاهای دیگری مشغول به تحصیل هستند که البته ما برای جذب کودکان بازمانده از تحصیل برنامه‌هایی را در پیش داریم. هر ساله لیستی از دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل از سمت سازمان مرکز آمار، سازمان ثبت‌احوال و سامانه سنا دریافت می‌کنیم و در اختیار استان‌ها قرار می‌دهیم تا به صورت موردی افراد را شناسایی و زمینه ادامه تحصیل را برای آنها فراهم کنند. هدف‌گذاری ما بر این است که پوشش تحصیلی دانش‌آموزان در دوره اول متوسطه صد در صد و در دوره دوم متوسطه 95 درصد شود.


کمبود نیروی مشاوره در مدارس


زرافشان در ادامه با توجه به کمبود نیروی مشاور در مدارس و وقوع حوادثی همچون خودکشی در بین جامعه دانش‌آموزش گفت:‌ با استقرار پایه نهم و انتقال هدایت تحصیلی به دوره اول متوسط مشاوران دوره دوم به دوره اول منتقل شدند که این امر ما را دچار کمبود نیرو در حوزه مشاوره کرده است که امیدواریم با نهایی شدن سند جامعه مشاوره در معاونت پرورشی و جذب نیروی مورد نیاز بتوانیم پاسخگوی نیاز دانش‌آموزان باشیم.


معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در خصوص اجرای برنامه هدایت تحصیلی گفت:‌ فرآیند هدایت تحصیلی از ابتدای سال آغاز شده است. با تدریس کتاب کار و فناوری در پایه ششم و هنر در اول متوسطه این فرآیند آغاز می‌شود که دانش‌آموزان با مطالعه این درس به علایق و استعداد خود پی می‌برند و در آزمون رغبت می‌توانند شرکت کنند. علاوه‌بر این جلسات مشاوره نیز برای خانواده‌ها در طول سال انجام می‌شود.


تب رشته تجربی کنترل شد


وی افزود: تب شرکت در رشته علوم تجربی را کنترل شد و خوشبختانه در حال حاضر 11 درصد دانش‌آموزان در رشته ریاضی و فیزیک و 38.5 درصد در رشته مهارتی مشغول به تحصیل هستند. هم‌چنین میزان حضور دانش‌آموزان در رشته علوم انسانی نیز مطلوب است.


وی در خصوص حضور دانش‌آموزان اتباع خارجی در دوره متوسط گفت: سال گذشته 550 هزار نفر از اتباع خارجی در دوره‌های مختلف تحصیلی ثبت‌نام داشتند و در مدارس حضور پیدا کرده‌اند اما به دلیل اینکه ما آمار دقیقی از این افراد در دسترس نداریم نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم که امسال چه تعداد دانش‌آموز اتباع خارجی در مدارس حضور خواهند داشت.


نیاز آموزش‌و‌پرورش به 16 هزار هنرآموز و 14 هزار معلم در دوره متوسطه


زرافشان در خصوص میزان نیاز معاونت متوسطه به نیروی انسانی گفت: با استقرار پایه دوازدهم ما به 16 هزار هنرآموز و 14 هزار معلم دروس عمومی نیاز داریم این در حالی است که بررسی‌های ما نشان می‌دهد میزان تراز نیرو در مناطق مختلف برابر نیست به طوری که ما در برخی مناطق دچار مازاد نیروی انسانی در جنسیت خانم و در منطقه‌ای دیگر دچار کمبود این نیرو هستیم و یا بالعکس که این مساله نظارت بیشتر آموزش و پرورش را طلب می‌کند.


معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در خصوص تجاری‌سازی ایده‌ها و تولیدات دانش‌آموزی در سال حمایت از کالای ایرانی گفت: ‌ما از ایده‌های دانش‌آموزان حمایت می‌کنیم و به زودی سامانه ثبت‌ اختراع را راه‌اندازی خواهیم کرد و تلاش می‌کنیم که به تجاری‌سازی ایده‌های آنها بپردازیم.


وی در پایان در خصوص وضعیت مدارس شبانه‌روزی گفت:‌ امسال سهم تغذیه مدارس شبانه‌روزی در بودجه افزایش سه برابری داشته و ما تلاش می‌کنیم که از این ظرفیت برای دانش‌آموزان استفاده کنیم و بتوانیم ایاب و ذهاب آنها را تسهیل ببخشیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب