دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 فروردين 1397 - 11:43
مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران اعلام کرد؛

ثبت 4 میلیون برگ جریمه برای خودروهای فاقد معاینه فنی در سال 96

مدیرعامل مرکز ستاد معاینه فنی تهران با بیان اینکه برای اولین بار در سال 96 یک میلیون و 546 هزار خودرو معاینه فنی انجام داده‌اند، گفت:‌ سال گذشته دوربین‌ها 4 میلیون و 278 هزار بار و به مبلغ 213 میلیارد تومان خودروهای فاقد معاینه فنی را جریمه کردند.
کد خبر : 271584

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، سید نواب حسینی‌منش مدیرعامل مرکز ستاد معاینه فنی تهران در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به خودروهایی که مشمول معاینه فنی می‌شوند، اظهار کرد: خودروهای شخصی تولید داخل از سال 92 و قبل از آن، خودروهای وارداتی تولید سال 2013 و قبل از آن و بر اساس مصوبه قانون هوای پاک خودروهای عمومی، دولتی و تاکسی‌ها تولید سال 95 و قبل از آن شامل اخذ معاینه فنی می‌شوند.


وی با بیان اینکه بر اساس آمار سه میلیون و 800 هزار خودروی پلاک تهرانی وجود دارد، اضافه کرد: با استناد بر قانون 2 میلیون و 500 تا 2 میلیون و 800 هزار خودرو برای سال 97 مشمول گرفتن معاینه فنی هستند و از شهروندان می‌خواهیم تا در بازه زمانی پیش‌ رو با تعیین وقت برای معاینه فنی اقدام کنند.


رکورد معاینه فنی در تهران


حسینی‌منش با بیان اینکه برای اولین بار در سالی که گذشت با توجه به طرح LEZ و برخورد پلیس با خودروهایی که فاقد معاینه فنی بودند یک میلیون و 546 هزار معاینه فنی در تهران انجام شد که در این میان یک میلیون و 67 هزار خودرو برای بار اول به مراکز معاینه فنی مراجعه کردند.


به گفته مدیرعامل مرکز ستاد معاینه فنی تهران 45 درصد از خودروهایی که برای بار اول به مراکز معاینه فنی مراجعه کرده‌اند یعنی حدود 300 هزار خودرو مردود شدند که از این میزان 30 درصد خودروها به خاطر آلایندگی، 14 درصد به دلیل وضعیت ظاهری، 8 درصد به دلیل هم‌راستا نبودن خودرو، 5 درصد اشکال در کمک فنر و 12 درصد به دلیل نقص تست ترمز مردود شده‌اند.


رشد 35 درصدی مراجعات به مراکز معاینه فنی


وی با بیان اینکه در سال 96 نسبت به سال 95 شاهد رشد 35 درصدی مراجعات به مراکز معاینه فنی بوده‌ایم، افزود: در همه موارد جز تاکسی‌ها با رشد مواجه بوده‌ایم در مورد تاکسی‌ها هم به دلیل نوسازی 10 هزار تاکسی در سال 96 این رشد اتفاق نیفتاده است. همچنین در مورد خودروهای سنگین همانند اتوبوس‌ها 20 درصد مردودی‌ها رشد داشته و مراجعه مجدد آنها 200 درصد تخمین زده شده است که این نشان می‌دهد خودروهای اتوبوس ما روز به روز فرسوده‌تر می‌شوند و نیاز به یک تلاش مضاعف برای نوسازی آنها وجود دارد.


جریمه بیش از 4 میلیون خودرو توسط دوربین‌ها


مدیرعامل مرکز ستاد معاینه فنی تهران با بیان اینکه در سال گذشته با کمک طرح LEZ 4 میلیون و 278 هزار جریمه توسط دوربین‌ها صرفا بابت معاینه فنی انجام شده است، ادامه داد: این جرایم تاثیرگذار بوده و باعث شده شهروندان نسبت به اصلاح خودروی خود اقدام کنند.


وی تصریح کرد: در سال 94 تنها 450 هزار خودرو به مراکز معاینه فنی مراجعه کردند این در حالی است که در سال 96 ما توانستم دو سوم مراجعه‌کنندگان سال 94 یعنی 310 هزار خودروی آلاینده را شناسایی کنیم. از شهروندان می‌خواهم تا نسبت به گرفتن خلافی خودروی خود اقدام کرده و مطمئن شوند که به دلیل معاینه فنی جریمه نمی‌شوند.


حسینی‌منش همچنین درباره نحوه پیگیری جرائم معاینه فنی خودروهای پلاک شهرستان توضیح داد: خودروهایی که پلاک شهرستان هستند اما معاینه فنی دارند و در تهران جریمه شدند می‌توانند به دبیرخانه مرکز LEZ مراجعه کرده و مستندات‌شان را دریافت کنند و سپس آن را به پلیس راهور ناجا ارائه کنند. البته این را یقین داشته باشند که اگر خودروهای آنها فاقد معاینه فنی باشد جریمه برای آنها باقی مانده و راه گریزی نیست.


213 میلیارد تومان حاصل جریمه یک ساله معاینه فنی


مدیرعامل مرکز ستاد معاینه فنی تهران با بیان اینکه مبلغ جریمه افرادی که فاقد معاینه فنی هستند 50 هزار تومان در نظر گرفته شده است، گفت: سال گذشته 213 میلیارد تومان از جانب جریمه‌های معاینه فنی حاصل شده است که باید درصدی از آن به شهرداری تعلق بگیرد البته برای بودجه سال 97 بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی از محل جرائم طرح LEZ و معاینه فنی باید برای توسعه حمل و نقل عمومی استفاده شود.


وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود تا در سال 97 دو میلیون خودرو دارای شرایط دریافت معاینه فنی باشند، گفت: هم اکنون 43 خط در تهران فعالیت می‌کنند که ما در نظر داریم برای کاهش طول صف تعداد خطوط را در تهران افزایش دهیم.


افزایش مراکز معاینه فنی با کمک بخش خصوصی


حسینی‌منش با تاکید بر اینکه توسعه مراکز معاینه فنی شهر تهران با کمک بخش خصوصی در دستور کار قرار گرفته است، عنوان کرد: شرکت‌ها و افراد جهت احداث مراکز معاینه فنی مراجعه می‌کنند به طوری که قبل از عید به 4 فرد و شرکت مجوز احداث مرکز دادیم البته امیدواریم این اتفاق بیفتد زیرا دو سال قبل به دو شرکت مجوز احداث مرکز دادیم اما هیچ اتفاقی نیفتاد.


وی با بیان اینکه توسعه مراکز معاینه فنی سیار هم مورد توجه است گفت: 7 بخش با همکاری بخش خصوصی قرار است به مراکز معاینه فنی سیار اضافه شوند که 4 خط روی مدار افتاده و بقیه نیز طی ماه‌های آینده فعالیت خود را آغاز می‌کنند و بعد مجددا فراخوانی برای همکاری با بخش خصوصی داده می‌شود.


مدیرعامل مرکز ستاد معاینه فنی تهران درباره فعالیت مرکز معاینه فنی سراج در یک محیط مسکونی توضیح داد: زمانی که این مرکز افتتاح می‌شد محیط مسکونی نبود اما پس از مدتی آنجا به یک منطقه مسکونی تبدیل شد بنابراین با کمک شهردار منطقه معاوضه‌ای صورت گرفت و زمینی در اختیار مرکز معاینه فنی قرار داده شد تا یک مرکز مجهز در شرق تهران افتتاح شود. دو ماه آینده مناقصه سرمایه‌گذاری رسما آغاز و سپس کار ساخت و ساز انجام می‌شود.


38 هزار خودرو معاینه فنی برتر گرفتند


حسینی‌منش درباره جزئیات اخذ معاینه فنی برتر گفت: شهرداری تهران ابتدا در نظر داشت تا به کسانی که معاینه فنی برتر دارند طرح ترافیک ارائه دهد اما چون طرح ترافیک به رویه گذشته اتفاق نیفتاد قرار شد تا خودروهایی که آلایندگی کمتری دارند و معاینه فنی برتر دریافت می‌کنند 20 درصد تشویقی بگیرند و در عوارض روزانه آنها تاثیرگذار باشد در واقع مجوز روزانه 36 هزار تومانی به 28 هزار تومان کاهش پیدا می‌کند.


وی در پاسخ به سوال خبرنگار آنا مبنی‌بر اینکه تا به امروز چه تعداد خودرو توانسته‌اند معاینه فنی برتر بگیرند، گفت: ما در مراکز معاینه فنی برای تمام خودروها معاینه فنی برتر انجام می‌دهیم اگر استانداردها پاس شد معاینه فنی برتر به فرد اختصاص داده می‌شود اما اگر تنها حدود استاندارد عادی پاس شد معاینه فنی ساده ارائه شده و به شهروند مشاوره‌های لازم را خواهیم داد. طی دو ماه گذشته 38 هزار خودرو موفق به پاس کردن معاینه فنی برتر شدند.


مدیرعامل مرکز ستاد معاینه فنی تهران از شرکت‌های خودروساز داخلی و همچنین نمایندگی‌های مجاز خواست تا برای اصلاح عیوب کاتالیست‌های مناسب ارائه دهند این در حالی است که برخی از این شرکت‌ها از کاتالیست‌های فاقد آلایندگی استفاده می‌کنند.


حسینی منش توضیح داد: کاتالیست در واقع برای این استفاده می‌شود که سوختی که از سیلندر خودرو خارج می‌شود را درون‌سوز کند و اجازه ندهد وارد هوا شود و کاتالیست فاقد آلایندگی و تولید و استفاده آن جای تعجب دارد.


وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره الزام تعمیر خوردوها در تعمیرگاه‌های مراکز معاینه فنی گفت: الزامی وجود ندارد این مراکز تحت نظر بخش خصوصی فعالیت می‌کنند و البته ما نیز روی آنها نظارت داریم اما شهروندان آگاه باشند که هر خودرویی پس از مردود شدن و انجام تعمیرهای لازم می‌تواند بدون صف مجددا برای گرفتن معاینه فنی اقدام کند این در حالی است که اگر تعمیرگاهی در مراکز معاینه فنی تخلف کند ما آن را پلمپ خواهیم کرد و در یک مورد نیز این اقدام انجام شده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته