پلیس با تاکسیهای اینترنتی مخالف نیست/ وجود 5 هزار نقطه حادثهخیر در جادههای کشور
گروه اجتماعی خبرگزاری آنا- الهه خانی؛ ساماندهی تاکسیهای اینترنتی و حمایت از استارتاپهای حمل و نقلی، تصادفات، نظارت بر حرکت اتوبوسهای بینشهری، آمار بالای واژگونی اتوبوسها، حذف نقاط حادثهخیر در جادهها و کاهش تلفات جادهای همه و همه موضوعات مهمی بودند که در سال گذشته، به کرات در حوزه پلیس راهنمایی و رانندگی مورد بحث قرار گرفتند. برای جمع بندی این موضوعات و بررسی هرکدام از نگاه پلیس، آنا با سردار تقی مهری، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا، گفتوگو کرده است.
*نظارت پلیس راهور بر شرکتهای استارتآپی حوزه حمل و نقل نظیر اسنپ، تپسی و الو پیک و شرکتهای مشابه دیگر که از رانندگان شخصی در حمل و نقل عمومی استفاده میکنند، چگونه است؟
- ساماندهی بار و مسافر در درون شهر بر عهده شهرداریها و در خارج شهر بر عهده وزارت راه و شهرسازی است. تمامی کسانی که قصد دارند از حمل و نقل عمومی استفاده کنند (تاکسی، آژانس، اتوبوس و ....) باید مقرراتی که اعلام شده را رعایت کنند. در خصوص شرکتهای اینترنتی حمل و نقل که در حال فعالیت هستند هم در شورای هماهنگی ترافیک کشور نحوه فعالیت آنها مطرح شده است. وزارت خانههای صنعت، معدن و تجارت، فناوری و ارتباطات و دستگاههای متولی دیگر در حال برنامهریزی هستند تا بتوانند قوانین و مقررات خاص برای این استارتآپهای اینترنتی تدوین کنند. در همین راستا از پلیس هم نظرخواهی شده و ما نیز نظرات و دیدگاههایمان را در سال گذشته به صورت کتبی به این شورا ارسال کردهایم.
با توجه به اینکه مطابق قانون، حمل مسافر و بار با خودروی شخصی ممنوع است و کد تخلف هم در آییننامه برای آن ذکر شده، فعالیت این شرکتها به چه صورت خواهد بود؟
در خصوص فعالیتهای این چنینی باید اقدام ویژهای انجام شود؛ قوانین و مقررات مورد نیاز هم تدوین و تکمیل شود. بهرحال اگر در معابر درون شهری و برون شهری هر وسیله نقلیهای که مسافربری غیر مجاز انجام دهد و پلیس با آن مواجه شود، حتما اقدام قانونی لازم صورت میگیرد.
*آیا میتوان مدعی شد که فعالیت این سبک استارتآپهای حمل و نقلی، میتواند به کاهش ترافیک در معابر کمک کند؟
- استفاده از فناوریهای نوین اجتنابناپذیر است و البته شاید استفاده از این فناوریها به کاهش ترافیک هم کمک کند، پلیس با فناوریهای نوین مخالف نیست بلکه مشتاق هم هست. اما این استارتآپها باید در چارچوب قوانین و ضوابطی که توسط دولت تدوین میشود از این پس عمل کنند.
*چرا در برخی از جادهها تصادفات بیشتری رخ میدهد؟
- از 217 هزار کیلومتر جاده در سطح کشور بین 10تا 15 درصد دارای جدا کننده هستند، برای جاگذاری این جدا کننده باید بودجهای از سوی وزارت راه و شهرسازی اختصاص پیدا کند، علت تصادف در بسیاری از جادهها به دلیل نداشتن جداکننده است. بنابراین رانندگان باید در این مسیرها دقت بیشتری به خرج دهند، در استانهای اصفهان، لرستان، جادههای شمالی و شمال غرب جادههایی که دارای جدا کننده نیستند وجود دارد
*آیا مدعیالعموم میتواند جادهای را به دلیل تلفات زیاد مسدود کند؟
- بر اساس آیین نامه، قوانین و مقرراتی که در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده، احداث جادهها صورت میگیرد اما نیازمند نگهداری، خطکشی، روکش، نصب علائم و گسترش است. در سالهای گذشته اقدامات خوبی با توجه به کمبود اعتبار صورت گرفته است، اما با آن وضعیت مطلوب مدنظر فاصله دارد. در این شرایط رانندگان باید با رعایت قوانین و مقررات تلاش کنند تا دچار مشکل نشوند.
*در خصوص حذف نقاط حادثهخیز تاکنون چه اقداماتی انجام شده است؟ چه تعداد دیگر باقی مانده و حذف این نقاط تا چه بازه زمانی باید صورت گیرد؟
-پیش از این ۸۰۰۰ نقطه حادثه خیز در جادههای کشور وجود داشت که با اقدامات انجام شده به ۵۰۰۰ نقطه کاهش پیدا کرده است. مشکل تمام این نقاط باید حل میشد اما به دلیل مشکلات بودجهای امکانپذیر نشد البته ما امیدواریم به زودی این اقدامات انجام شود. پلیس آماده همکاری با دستگاههای متولی این امر است.
*چالشهای سامانه سپهتن از زمان اجرا تاکنون چه بوده است؟ به نظر شما، کثرت واژگونی اتوبوسها به خصوص در بهمنماه امسال، تاحدودی عملکرد این سامانه را با چالش مواجه نکرده است؟
-بازرسی ویژه برای ساماندهی حمل و نقل عمومی که هر ساله اجرا میشود، البته سامانه سپهتن در سال 96 مورد استفاده قرار گرفت که این سامانه در حال حاضر تکمیل شده و در سال 97 مورد بهرهبرداری قرار میگیرد، سامانه سپهتن به صورت بر خط رانندگان را رصد میکند و اگر شهروندان گلایهای داشته باشند، میتوانند این موضوع را با شمارههایی که در اتوبوسها اعلام شده پیامک کنند. البته بعضا اتوبوسهایی که دچار مشکل شدند به دلیل نقص فنی بوده است.
انتهای پیام/