دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 تير 1394 - 14:35
دیده‌بان طبیعت میانکاله در گفت‌وگو با آنا:

زیرساختی برای مدیریت پسماند در شهرهای شمالی وجود ندارد

دیده‌بان حیات‌ وحش میانکاله با اشاره به آغاز فصل گرما و سفرهای برون‌شهری به سوی مناطق شمالی کشور درخواست کرد: با توجه به مشکلات زیست‌محیطی که در اثر رها کردن زباله در طبیعت ایجاد می‌شود باید تا جایی که ممکن است از تولید و رها کردن آن‌ها در محیط‌های طبیعی جلوگیری کنیم چرا که زیرساختی برای مدیریت پسماند در شهرهای شمالی وجود ندارد.
کد خبر : 26539

حر منصوری عبدالملکی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا با بیان این مطلب افزود: با آغاز فصل گرما سفرهای برون شهری به سمت شهرهای شمالی نیز شدت می‌گیرد و به تبع آن پسماند بیشتری در این مناطق تولید می‌شود.


وی افزود: این در حالی است که زیرساخت‌های موجود برای میزان پسماندهای تولیدی انبوه در شهرهای شمالی وجود ندارد و بنابراین رهاسازی زباله‌ها در دل طبیعت انجام می‌شود که این اقدام نه تنها آلودگی‌های زیست‌محیطی را در این مناطق بیشتر می‌کند بلکه چهره نازیبایی به طبیعت آن هم می‌بخشد.


به گفته منصوری حتی اگر زیرساخت‌های لازم برای جمع‌آوری زباله هم وجود داشته باشد و شهرداری‌ها و دهیاری‌ها این زباله‌ها را جمع‌ کنند، امحاء این حجم عظیم پسماند کار بسیار دشواری است.


این فعال محیط‌زیست با بیان اینکه تولید پسماند در شهرهای شمالی کشور در سال‌های اخیر مشکلات بسیاری را برای این مناطق ایجاد کرده است، یادآور شد: سطح بالای آب در این مناطق باعث می‌شود تا شیرابه این پسماندها وارد آب‌های سطحی، کشتزارها و حتی آب شرب مردم شده و آن را آلوده کند.


منصوری معضل دیگری که پسماندها در شمال کشور ایجاد کرده‌اند را سیلاب دانست و گفت: تجمع زباله در آب‌های روان باعث بسته شدن رودخانه و اغلب ایجاد سیلاب در شهرهای شمالی می‌شود.


وی بر این باور است که اینها فقط گوشه‌ای از مشکلاتی است که تولید زباله انبوه در شهرهای شمالی باعث آن شده است و بر همین اساس مردم و به خصوص مسافران باید در مصرف مواد غذایی در طبیعت محتاطانه‌تر عمل کنند.


منصوری تصریح کرد: برای رسیدن به این مهم باید افراد را نسبت به عملکردشان آگاه کرد و بر همین اساس چندین گروه زیست‌محیطی در شهرهای شمالی کشور تشکیل شده‌اند که یکی از اقدامات آنان جمع‌آوری پسماند در طبیعت و آگاهی‌رسانی است.


دیده‌بان حیات‌ وحش میانکاله افزود: یکی از این گروه‌ها (آرونک) روز گذشته تفرجگاه جنگلی «توسکا چشمه» در شرق جنگل‌های هیرکانی در البرز شرقی را پاکسازی و همزمان مردم را به تولید کمتر پسماند و نریختن زباله در طبیعت تشویق کردند.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته