دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 اسفند 1396 - 11:03
سرلشکر صفوی:

آب‌های مشترک مرزی می‌تواند به عاملی برای تعامل تبدیل شود

مشاوره عالی فرمانده معظم کل قوا گفت: مسئله آب‌های مشترک بین کشورها می تواند به عاملی برای تعامل و همکاری و یا چالش بین کشورها تبدیل شود.
کد خبر : 263926

به گزارش حوزه دفاعی و امنیتی گروه سیاسی خبرگزاری آنا، سرلشکر رحیم صفوی دستیار و مشاوره عالی فرمانده معظم کل قوا در همایش دیپلماسی آب و فرصت های هیدروپولتیک غرب آسیا که از صبح امروز در دانشگاه خوارزمی آغاز شده است گفت: مسئله آب های مشترک بین کشورها و کمبود منابع آب می تواند به عاملی برای تعامل و همکاری و یا چالش بین کشورها تبدیل شود.


وی ادامه داد: ایران با ۱۵ کشور همسایه است و با ۱۲ کشور منابع مشترک آب دارد که این منابع مشترک آب می تواند به عاملی برای تعامل و یا چالش میان کشور ما و کشورهای منطقه شود.


سرلشکر صفوی در ادامه با تاکید بر جدی بودن مسئله آب و خشکسالی در کشورمان تصریح کرد: اگر نتوانیم به مردم بیاموزیم که آب را درست مصرف کنند و اگر به کشاورزها که ۹۰ درصد آب مصرفی در این حوزه است نگوئیم که صرفه جویی کنند، با مسائل و مشکلات بسیاری روبه رو می شویم.


سرلشکر صفوی در ادامه به فعال شدن دیپلماسی آب اشاره کرد و گفت: دیپلماسی آب، مجموعه ای از اصول و عملکردهای اقدامات و فرآیندهای مرتبط با سیاست خارجی، نهادهای دولتی و غیردولتی و ابزارهای سیاسی به صورت همکاری مستقیم و یا پنهان در حوزه تولید، توسعه و کنترل مصرف منابع آب در قبال سایر کشورها و مجامع بین‌المللی است.


وی در ادامه به آب هایی که از کشور خارج می شود اشاره و تاکید کرد: ۱۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب از ایران خارج می شود که بیش از ۷ میلیارد آن وارد کشور عراق می‌شود.


مشاور عالی نظامی مقام معظم رهبری ادامه داد: ما باید با کشورهایی مانند عراق، افغانستان، ترکیه و دیگر کشورها که با آن ها منابع آبی مشترک داریم، در این خصوص وارد گفتگو و مذاکره شویم.


سرلشکر صفوی گفت: یکی از پروژه های مهم درخصوص آب منطقه، پروژه «گات» است که صهیونیست ها، سرمایه گذاری قابل توجهی در آن کرده‌اند.


وی به حضور کشورهای بیگانه در منطقه اشاره و تصریح کرد: تاثیر حضور بیگانگان در کشورهای همسایه می‌تواند در موضوع آب های مشترک قابل توجه باشد.


سرلشکر صفوی با اشاره به ویژگی های ایران اظهار داشت: ایران، یکی از خاص ترین کشورهای دنیا از نظر هیدروپولیتیک است. آسیای میانه می تواند در آینده مناقشه برانگیزترین نقطه جهان و افغانستان هم منشا تحولات آبی آینده باشد.


رئیس همایش ملی دیپلماسی آب و فرصت های هیدروپولیتیک غرب آسیا گفت: دیپلماسی آب باید بسیار فعال شود چون ما ۷ رودخانه ورودی به ایران و ۴۱ رودخانه خروجی داریم؛ لذا باید به این موضوع توجه خاصی شود تا منافع ملی کشور تامین شود.


سرلشکر صفوی خاطرنشان کرد: ما به اندازه کافی هزینه ۸ سال دفاع مقدس و جنگ تحمیلی را داده‌ایم و می خواهیم با استفاده از قدرت نرم به تعاملی مشترک با کشورهای منطقه برسیم.


وی با تا کید بر لزوم استفاده از دیپلماسی فعال آب گفت: امروزه مقامات آمریکا در جهان پیشرو استفاده از دیپلماسی عمومی بعنوان ابزار قدرت نرم برای اهداف خود هستند.


سرلشکر صفوی تصریح کرد: ایران به صورت جدی به دنبال تامین امنیت پایدار در غرب آسیاست و می‌خواهیم در این همایش این موضوعات را بررسی و نتیجه آن را در اختیار وزارت امور خارجه و دیگر دستگاه های مرتبط قرار دهیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته