دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی بردسیر در گفت‌وگو با آنا:

دولت از اکنون برای دوره بعد از تحریم‌ها برنامه‌ریزی کند/ هشدار درباره واردات بی رویه در پساتحریم

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی بردسیر گفت: سیاست دولت، پس از تحریم باید آماده کردن زمینه برای حضور فعال بخش خصوصی در صحنه اقتصاد باشد.
کد خبر : 26244

عبدالله اسماعیلی آبدر در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، با بیان اینکه توافق لوزان موجی از امید و خوشحالی را در اقشار مختلف مردم ایجاد کرده است، گفت: به‌عقیده من دولت باید از هم‌اکنون برای دوران بعد از تحریم‌ها برنامه‌ریزی کند و آمادگی‌های لازم را برای ایام پسا تحریم‌ها کسب کند. باید بدانیم اگر دوران پساتحریم به خوبی مدیریت نشود، می‌تواند به‌اقتصاد و تولید داخلی لطمات شدیدی وارد کند و مدیریت پسا تحریم بسیار از مدیریت دوران تحریم مشکل تر و سنگین تر است.


عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی بردسیر بر تمایل کشورهای غربی برای سرمایه‌گذاری در ایران تاکید کرد و افزود: بعد از برداشته‌شدن تحریم‌ها به‌دلیل رکود حاکم بر اقتصاد جهانی، کشورهای غربی و فعالان اقتصادی آنان هجوم بی‌سابقه‌ای به اقتصاد ایران خواهند داشت و بازار وسیع‌ و بکر ایران را برای سرمایه‌گذاری مناسب خواهند دید و ممکن است واردات به نحو بی‌سابقه‌ای افزایش یابد و این می‌تواند برای تولید و اقتصاد داخلی مضر باشد.








بعد از برداشته‌شدن تحریم‌ها به‌دلیل رکود حاکم بر اقتصاد جهانی، کشورهای غربی و فعالان اقتصادی آنان هجوم بی‌سابقه‌ای به اقتصاد ایران خواهند داشت و بازار وسیع‌ و بکر ایران را برای سرمایه‌گذاری مناسب خواهند دید و ممکن است واردات به نحو بی‌سابقه‌ای افزایش یابد و این می‌تواند برای تولید و اقتصاد داخلی مضر باشد.

وی توان‌فنی بخش تولید ما را به دلیل تحریم‌ها، بسیار کهنه و فرسوده عنوان و تصریح کرد: از سوی دیگر تورم داخلی باعث افزایش قیمت‌تمام شده محصولات داخلی گردیده است؛ به‌همین دلیل اقتصاد ما توان رقابت با محصولات و کالاهای خارجی را ندارد. بنابراین در صورت عدم مدیریت در تولیدات داخلی، شکست تحریم ها می تواند به تولیدات داخلی آسیب جدی وارد کند.


اسماعیلی با بیان اینکه با لغو تحریم، منابع مالی و ارزی قابل توجهی به جامعه تزریق می‌شود، گفت: اگر مدیریت صحیح اعمال نگردد، ورود این پول‌ها اولا باعث تورم شدید ثانیا ورود بی‌رویه کالاهای مصرفی و ثالثا عدم تعادل در تراز پرداخت‌ها(فزونی واردات بر صادرات) خواهد گردید. باید پول‌های آزاد شده (حدود یکصد میلیارد دلار) صرف توسعه زیرساخت‌ها، واردات ماشین‌آلات صنعتی، معدنی و کشاورزی شود.


به گفته این استاد اقتصاد، دولت باید برای جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی و در جهت حذف موانع سیاسی، روانی و قانونی، گام‌های اساسی بردارد.


وی با تاکید براینکه دولت تدبیر و امید در 2 سال گذشته با حداقل منابع ارزی و ریالی توانسته کشور را تاحد قابل قبولی اداره کند، افزود: بنابراین نباید پس از لغو تحریم‌ها مثل بچه پولدارها بی‌حساب و کتاب و اشراف‌گونه و منابع ارزی کشور را حیف و میل کنیم.



عبدالله اسماعیلی آبدر افزود: سیاست دولت، پس از تحریم باید آماده کردن زمینه برای حضور فعال بخش خصوصی در صحنه اقتصاد باشد. همچنین افزایش قدرت رقابتی بنگاه‌ها و مساعدسازی محیط برای رشد فعالیت آنها باید در صدر برنامه‌های دولت قرار داشته باشد.


عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه حضور ما در صحنه سیاسی جهان و منطقه باید زمینه حضور فعال ما را در صحنه اقتصاد منطقه و جهان فراهم کند، اظهار کرد: باید سیاست برون گرایی را جایگزین سیاست انزوا طلبی کرد.


وی همچنین ایجاد اشتغال و شغل آفرینی و حمایت از تولیدات صادرات محور را جزو اولویت‌های اساسی عنوان کرد که دولت باید مدنظر داشته باشد و گفت: دولت پس از لغو تحریم‌ها باید سیاست‌های سیاسی و اقتصادی خود را همراه و همگام با افق 1404 و دست یابی به اهداف آن مدنظر قرار دهد.


اسماعیلی تصریح کرد: رسیدگی به زندگی مردم، رفع فقر و محرومیت، ایجاد فضای امن کسب و کار، اکرام مردم (نه اطعام مردم) ایجاد روحیه خود باوری و امید و افق روشن در برابر دیدگان مردم، باید منشور خدمتگزاری دولت و دولتمردان باشد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته