پیک نوروزی حذف شد/ داستان خوانی و قصهگویی تکلیف دانشآموزان در نوروز
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، رضوان حکیم زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری که با موضوع تکالیف نوروزی برگزار شد، اظهار کرد: با تصمیم وزیر آموزش و پرورش داستان خوانی، داستان گویی و داستان نویسی جایگزین پیک نوروزی میشود.
وی افزود: این تصمیم موجب احیای کودکی در دانشآموزان میشود. در واقع قرار است تعطیلات نوروز امسال به مهارتهایی که در طی سال تحصیلی به آن توجه نشده است، پرداخته شود.
حکیم زاده با بیان اینکه در ارزش داستان تردیدی نیست، یادآور شد: بر این اساس دستورالعملی را به استان ها ارسال کردیم که آنها با تکیه بر مهارت آموزی برای تعطیلات دانش آموزان تولید محتوا داشته باشند اما متاسفانه برخی مدارس و معلمان به خصوص در مناطق محروم با توجه به تراکم جمعیت رونویسی، توزیع کپی ها و ... را جایگزین پیک های نوروزی پیشنهاد دادند اما در نهایت تصمیم گرفتیم برای تقویت مهارت آموزی خواندن داستان و بازگویی آن جایگزین پیک های نوروزی شود.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش هدف این طرح را آشتی دانش آموزان با دوران کودکی دانست و افزود: بررسی های ما نشان داد پیک های نوروزی تاثیری در تثبیت یادگیری ندارد.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش یادآور شد: دانش آموزان باید امسال باید خواندن، روایت کردن و نوشتن داستان را به عنوان تکلیف انتخاب و آن را انجام دهند.
حکیم زاده خاطرنشان کرد: دانشآموزانی که خواندن داستان را انتخاب میکنند باید پس از مطالعه خلاصه داستان را تهیه و ابتدای آن نام داستان، نویسنده، تاریخ انتشار و انتشارات را ذکر کنند که این مساله کمک بسیاری به مهارت پژوهش و مقاله نویسی دانش آموزان کمک میکند.
گزارش سفر یکی از تکالیف نوروزی
وی افزود: دانشآموزان میتوانند گزارشی از سفر، گردش، دید و بازدید و ... نیز تهیه کنند اما باید توجه داشته باشند گزارش آنها باید دارای تاریخ، مکان و جزییات دیگر باشد.
حکیم زاده تصریح کرد: علاوه بر این دانشآموزان می توانند داستانیهایی از پدربزرگ و مادربزرگ بیاموزند و سپس خلاصه نویسی کنند.
انتخاب کتابهای مناسب برای مطالعه دانشآموزان
وی در ادامه در خصوص نحوه انتخاب کتاب های مناسب، تصریح کرد: ما در این زمینه به خانواده ها و معلمان توصیه میکنیم که کتابهای مورد تایید سازمان پژوهش را تهیه یا توصیه کنند.
حکیم زاده در پاسخ به سوالی مبنی براینکه در مناطق محروم که دسترسی به کتاب مناسب با دشواری همراه است چه تدابیری اندیشیده شده است، بیان کرد: ما از خیرین و فعالان فرهنگی که تمایل دارند کتابهای مناسبی را در اختیار ما قرار دهند برای توزیع در مناطق محروم استقبال میکنیم.
معاون آموزش ابتدایی در پاسخ به سوال خبرنگار آنا مبنی براینکه آیا پس از تعطیلات به آثار خلاقانه دانش آموزان جوایزی اهدا خواهد شد، گفت: هدف ما تقویت مهارت است و نمیخواهیم دانش آموزان را وارد فضای رقابتی کنیم.
وی افزود: هم چنین تاکید ما بر این است تمام دانش آموزان امسال همکاری داشته باشند.
معاون آموزش ابتدایی خاطرنشان کرد: هم چنین قرار است پس از تعطیلات مدارس نمایشگاهی با آثار دانش آموزان برگزار کنند که نحوه برگزاری به ابتکار منطقه و مدرسه بستگی دارد اما تاکید داریم به هیچ عنوان فضا رقابتی نشود.
آسیبهای زیاد پیک نوروزی
وی درباره آسیبها و چالشهای تولید پیکهای نوروزی، افزود: متاسفانه پیکهای نوروزی کلیشهای شده بود و تولید آن در برخی جنبهها دچار آسیب شده بود و متاسفانه در این خصوص گزارش های نگران کنندهای به ما رسیده بود برای همین ما تلاش کردیم مهارت آموزی را جایگزین آن کنیم.
حکیم زاده خاطرنشان کرد: شعار امسال ما «۷.۵ میلیون دانش آموز، ۷.۵ میلیون کتاب و ۷.۵ میلیون داستان نویسی است.»
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سوالی مبنی براینکه با فرصتهای دانش آموزی نمیتوان شادی و نشاط را به کودکان بازگرداند، بیان کرد: ما سه فعالیت داستان خوانی، داستان نویسی و بازخوانی داستان را انتخاب کردیم، بنابراین والدین نمیتوانند نگران انجام این تکالیف باشند زیرا دانش آموز بر اساس توان خود یکی از فعالیت ها را انجام خواهد داد.
وی افزود: ما برای این برنامه آموزش معلمان را آغاز کردیم تا در حوزه تولید محتوا بر پایه مهارت آموزی را بیاموزند.
حکیمزاده تصریح کرد: ما تمایل داریم به سمت فعالیت هایی حرکت کنیم که مهارت آموزی را تقویت کنیم.
وی در خصوص جبران آموزشی تعطیلات ایام سال در ایام نوروز، افزود: نوروز فرصت مناسبی برای جبران خلا ایجاد شده نیست و از معلمان درخواست شده در طی سال و ایامی غیر از نوروز این خلاء را جبران کنند.
انتهای پیام/