دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

توری‌های گندم، استاندارد نیست

پس از انتقادهایی که کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع اتاق بازرگانی تهران مبنی بر تعویض توری‌های سیلوهای گندم برای پاکی آن به وزارت جهادکشاورزی وارد کرده بود، وزیر مطبوع دستور بررسی و ارزیابی دقیق این مورد را داد.
کد خبر : 257942

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا،‌ یازدهمین نشست کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق بازرگانی تهران مرتبط با صنعت آرد و نان برگزار شد و در این جلسه به ناکارآمدی روش‌های بررسی و ارزیابی میزان پاکی گندم‌ها بحث و تبادل نظر شد.


محمدرضا مرتضوی رئیس هیات مدیره کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران که مهمان کمسیون کشاورزی بود، گفت: توری‌های دو در دو یکی از ملاک‌های خرید گندم و اندازه‌گیری‌ها بوده اما توری‌های استانداردی که مورد استفاده در تمامی بازارهای بین‌المللی قرار می‌گیرد،‌توری‌های دو در بیست است.


وی ادامه داد: مراکز خرید گندم،‌ با توری‌های دو در دو قادر به تشخیص دامنه 7 تا 10 درصدی نیستند و باید در این خصوص عملکرد مناسبی را به خرج دهند.


مرتضوی تاکید کرد: متاسفانه حضور دلالان در هر بازاری به ضرر اشخاص با عملکرد پاک است، دلالان گندم، شن را به گندم خریداری شده اضافه می‌کنند که از توری دو در دو عبور ‌نمی‌کند و این تقلب به صورت سازماندهی شده در سطح کشور در حال انجام است.


رئیس کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران تصریح کرد: طبیعتا این ضایعات که از چنین توری‌هایی عبور می‌کند گندم نبوده و قابلیت تبدیل به آرد را هم ندارد بنابراین گندم به همراه آن را هم اگر به آرد تبدیل شود، طبیعتا آرد سالم کارخانه‌ها را هم از بین می‌برد.


مرتضوی در پایان نشان داد که توری‌های دو در بیست نیز کارایی لازم را در بازار ایران ندارند و افزود:با استفاده از دو الک با توری‌های دو در دو و دو در بیست کماکان از توری غیراستاندارد دو در دو، ناخالصی‌ها همراه با گندم عبور می‌کند.



وزیر متقاعد شد، دستور تعویض داد
کاوه زرگران رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق بازرگانی تهران، خبر از متقاعد شدن وزیر جهاد از نقد اتاق تهران را داد و گفت: وزیر جهاد از فعالان بخش خصوصی در این حوزه دعوت مجددی را به عمل آورد تا توضیحات آنها را بشنود و دستور بررسی تعویض توری‌ها را صادر کرده است.


کاوه زرگران با اشاره به عدم انطباق نتایج آزمایشات شرکت بازرگانی دولتی و کارخانجات آرد کشور به لحاظ میزان گلوتن و پروتئین، بر لزوم وارد شدن سازمان‌هایی چون غذا و دارو و استاندارد نیز به این حوزه تاکید کرد.


او هم‌چنین بر اصل انتقاد بخش خصوصی از ورود دولت به بازار به بهانه حمایت از کشاورز تاکید کرد و گفت: ما هم‌چنان معتقدیم خرید گندم باید توسط بخش خصوصی صورت بگیرد اما در کنار این نقد، تلاش می‌کنیم تا روش اجرایی کنونی را نیز به تضییع حقوق فعالان صنایع آرد و نان می‌شود پیگیری کنیم. دستور بررسی تعویض توری‌ها و استانداردسازی روند ارزیابی پاکی گندم توسط وزیر جهاد کشاورزی گامی رو به جلوست که باعث می‌شود بخش عمده‌ای از ناخالصی‌هایی که همراه با گندم به دولت و پس از آن فعالان صنعت آرد و نان فروخته و باعث کاهش کیفیت آرد و نان می‌شود، از همان ابتدا حذف شود و دولت گندم پاک‌تر و استانداردتری خریداری کند.


بخش خصوصی در سال‌های گذشته به طور مداوم نسبت به برخی سوءاستفاده‌ها در جریان خرید تضمینی گندم هشدار داده است.


انتهای پیام/

برچسب ها: گندم
ارسال نظر
قالیشویی ادیب