رونمایی از سند پیشنهادی شهرداری تهران برای کاهش آلودگی هوا
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از روابط عمومی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، «محسن پورسیدآقایی» صبح امروز در ششمین همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا، از برنامه پیشنهادی کاهش آلودگی هوای تهران رونمایی کرد و گفت: آلودگی هوا معضلی است که تنها شهر تهران با آن مواجهه نشده بلکه سایر کشورهای پیشرفته و در حال توسعه دنیا نیز با آن مواجهه بودهاند.
وی با بیان اینکه باید از تجربه موفق سایر کشورها در موضوع کاهش آلودگی هوای تهران استفاده کنیم ، تصریح کرد:همایش ملی آلودگی هواو صدا بستری مناسب برای تبادل تجربیات موفق در موضوع کاهش آلودگی هواست، معتقدم بدون همفکری و استفاده از دانش جهانی در کاهش آلودگی هوا موفق نخواهیم شد .
معاون شهردار تهران با تاکید بر اینکه آلودگی هوا معضلی قابل حل بوده که با تنظیم سیاستهای صحیح و برنامهریزی هدفمند شاهد کاهش آلودگی هوای پایتخت خواهیم بود.
وی با بیان اینکه کاهش آلودگی هوا نیازمند، گفتمان ملی است اظهار کرد: گرچه اقدامات موثری از جمله ، ارتقاء کیفیت سوخت در کشور صورت گرفته ، بطوریکه اکنون مشکل گازهای سمی ( سرب ) در هوای تهران وجود ندارد ، اما طی این سالها هزینههای زیادی در شهر انجام شده که چنانچه اندکی از این هزینه با اولویت منابع آلاینده هزینه و از سوی دیگر به سرنوشت و سلامت شهروندان توجه میشد، وضعیت آلودگی هوای تهران امروز بهتر از حال موجود بود .
به گفته پورسیداقایی ، به رغم اقدامات صورت گرفته برای کاهش آلودگی هوا، اقدامی موثر در نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، خروج خودروهای فرسوده و موتورسیکلتهای کاربراتوری و غیره صورت نگرفته است.
معاون شهردار تهران با بیان اینکه ٦ پروژه به عنوان سیاستهای پیشنهادی کاهش آلودگی هوای تهران تهیه شده است تصریح کرد: نوسازی و بهسازی اتوبوسهای شهر تهران(شامل حمل و نقل عمومی و بخش خصوصی)، نوسازی و بهسازی ناوگان کامیون باری، جایگزینی موتورسیکلتهای بنزینی با برقی، جایگزینی مینیبوس فرسوده، نوسازی ناوگان سواری کاربراتوری و فرسوده و تعویض کاتالیست تاکسی از جمله سیاستهای تعیین شده در سند پیشنهادی شهرداری تهران برای مقابله با آلودگی هواست.
پورسیدآقایی در ادامه به نخستین گام این برنامه و نوسازی و بهسازی اتوبوسهای شهر تهران اشاره کرد و گفت: طی این برنامه ٣ هزار دستگاه اتوبوس عمومی و ٣ هزار دستگاه اتوبوس بهش خصوصی طی ٢ سال اینده نوسازی خواهند شد و همزمان برای تجهیز ٢ هزار دستگاه اتوبوس به فیلتر دوده اقدام خواهد شد که با اقدامات فوق ٩ درصد کاهش انتشار آلاینده ذرات معلق را شاهد خواهیم بود.
معاون شهردار تهران به اجرای طرح ترافیک به عنوان یکی از طرحهای غیر موثر در آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: محدوده طرح ترافیک در ابتدا به منظور کاهش آلودگی هوای هسته مرکزی شهر شکل گرفت ، این درحالیست که با محدود کردن خودروها ، اکنون تغییر مد حمل و نقل در محدوده مذکور شکل گرفته بطوریکه شاهد تردد تعداد بسیار بالای موتورسیکلت در این محدوده و البته در شهر تهران هستیم.
پورسیدآقایی به سهم ٥ برابری انتشار آلایندهها توسط موتورسیکلتها در مقایسه با خودروها اشاره کرد و گفت: سهم موتورسیکلتها در انتشار آلایندگی ١٠ درصد کل آلایندگی است در حالیکه سهم خودروها ٢ درصد است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در پایان اعلام کرد: این سند پیشنهادی جهت دریافت نظرات کارشناسان، متخصصین، سیاستگذاران ملی و شهری و عموم مردم تنظیم و ارائه شده است. براساس این گزارش معاون شهردار تهران در پایان این همایش از خبرنگاران، کارشناس شهری و نمایندگان انجمنهای مبارزه با آلودگی هوا حاضر در همایش درباره سند مذکور نظرسنجی کرد.
انتهای پیام/