دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 بهمن 1396 - 10:19
معاون شهردار تهران در نشست خبری:

ارائه اسناد تخلفات در شهرداری به دادستانی تهران و مراجع دیگر/ حذف کمک شهرداری‌ به مراکز دینی و NGOها

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران گفت: اسناد تخلفات در شهرداری، به دادستان تهران، مجلس شورای اسلامی، رئیس جمهور و معاون اول و دستگاه قضایی ارائه شده است.
کد خبر : 253753

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا حجت‌الله میرزایی در نشست با اصحاب رسانه با بیان اینکه اسناد تخلفات ارایه شده در دوره مدیریت شهری گذشته که از سوی شهردار تهران در صحن شورای شهر اعلام شد، اظهار کرد:‌ تخلفات دو دسته است که سازمان بازرسی شهرداری تهران در حال بررسی آن است. شاید برخی از تخلفات به صورت اختلاس یا جابه جایی پول نباشد؛ اما بسیاری از فرصت ها در تهران از بین رفته است، طی سال‌های 92تا 95 صد و ده هکتار باغات تهران نابود شده است.


وی گفت: بلند مرتبه سازی‌های غیر قانونی زیادی در این سال‌ها صورت گرفته است، در حالی که درباره بسیاری از آنها حکم شورای عالی شهرسازی وجود دارد؛ این تخلفات سرنوشت شهر تهران را تغییر داده است و این بدتر از تخلفات مالی است.


ارائه اسناد تخلفات به مراجع نظارتی و قضایی


میرزایی در پاسخ به سوال خبرنگار آنا در خصوص ارائه تخلفات به دستگاه‌های نظارتی تاکید کرد: این تخلفات حتما به دستگاه‌های نظارتی ارایه می‌شود و تاکنون نیز اسناد تخلفات به دادستان تهران، مجلس شورای اسلامی، رئیس جمهور و معاون اول و دستگاه قضایی ارائه شده است.


وی با بیان اینکه شهردار تهران جرمی را علیه شخص خاصی مطرح نکرده است، گفت: موارد متعددی از تخلفات وجود دارد که یک مورد آن همان قرارداد مشکوک یک میلیارد و 700 میلیون تومانی بود که با یک فرد بسته شده است.


معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران ادامه داد: در بسیاری موارد اجازه ساخت برج‌هایی برخلاف مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی داده شده و عوارض اضافی دریافت شده است؛ برآورد می‌شود هزار میلیارد تومان عوارض اضافی بابت این تخلفات دریافت شده است.


وی با اشاره به یکی دیگر ازتخلفات صورت گرفته توضیح داد: یکی از معاونان شهردار سابق درخصوص استخدام ۱۳ هزار نفر درباره چگونگی فرآیند استخدام توضیح داده و به چرایی موضوع اشاره نکرده است.


میرزایی با بیان اینکه پیمانکاران زیادی با اسناد در دست اعلام کرده‌اند که طلبکارند، گفت: برخی هم فاقد قرارداد و بودجه مشخص هستند و
حدود ۲ هزار میلیارد تومان اسناد فاقد وجود دارد.


معاون شهردار تهران تاکید کرد: با شرایط نگران کننده مالی روبرو هستیم که با این حال اقدامات مهمی از جمله تهیه گزارش تحویل و تحول و آغاز تدوین برنامه سوم انجام شده است.


معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران با بیان اینکه اواخر شهریور ماه امسال شورای پنچم در قالب یک مصوبه شهرداری را ملزم کرد تا گزارشی از مدیریت شهری پیشین طی 100 روز به شورا ارائه دهد، عنوان کرد: کمیسیون‌های شورا چارچوب گزارش را تعیین کردند و علاوه‌بر اینکه ارائه این گزارش جزو الزامات قانونی محسوب می‌شد اگر چنین الزامی وجود نداشت باز هم ما باید برای توسعه و ارزیابی وضعیت این گزارش را تهیه می‌کردیم.


وی با بیان اینکه هر زمان که شهردار تغییر می‌کند انجام این اقدام یک امر عادی است، گفت: این بخشی از لوازم مدیریت شهری است زمانی که آقای قالیباف شهرداری را تحویل گرفت این گزارش را تهیه کرد و مشخص شد که نزدیک به 300 میلیارد تومان اسناد فاقد از شهردار قبلی به جا مانده است. البته بخش بزرگی از وضعیت موجود در قالب این زمان کم قابل احصاء نبود.


میرزایی با تاکید بر اینکه بخش بزرگی از این اطلاعات را همکاران قبلی آقای قالیباف ارائه کردند، تصریح کرد:‌ مدیران در حوزه محیط زیست و خدمات شهری تغییر نکردند و آن طور که اعلام کردند تنها سه درصد زباله‌ها در دوره قبل بازیافت می‌شود و چیزی حدود 97 درصد پسماندها مورد بازیافت قرار نمی‌گیرد این شاخص‌ها مواردی است که ما تحویل گرفتیم نکات برجسته فنی وجود داشت که آن را دریافتیم. برای مثال ساخت بزرگراه‌ها و مواردی از این دست در 12 سال گذشته اتفاق افتاده که عملکرد توسعه‌ای محسوب نمی‌شود نمونه آن تونل نیایش است که بسیار مورد انتقاد قرار گرفته است. این در حالی است که با هزینه آن می‌توانستیم خطوط مترو را توسعه دهیم باید دید یک پروژه به چه قیمتی اجرا می‌شود برخی از پروژه‌ها طی 12 سال گذشته بسیار گران تمام شدند.


وی با بیان اینکه هر ساله حدود 24 هزار میلیارد تومان به قیمت سال 95 در دوره 12 ساله آقای قالیباف هزینه شده است، گفت: البته اتفاقات خوبی هم افتاده مثلا در حوزه فناوری اطلاعات اقدامات مناسبی از جمله ایجاد شبکه‌های فیبر نوری اتفاق افتاده است.


معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران با بیان اینکه وضعیت امروز شهر محصول عملکرد بدون مطالعه و اندیشه است، تصریح کرد: بسیاری از اتفاقات در قالب آزمون و خطا به وقوع پیوسته است اما ما تلاش می‌کنیم تا برنامه‌ها و چارچوب مدیریت جدید شهری تا پایان سال 96 یا خرداد 97 مشخص شود و اقدامات با فوریت انجام شود.


میرزایی خاطر نشان کرد: یکی از اقدامات خوب مدیریت جدید شهرداری متوقف کردن خط 7 مترو بود زیرا اگر این اتفاق نمی‌‌افتاد به طور حتم خطر بزرگی به وقوع می‌پیوست هم اکنون برنامه‌ریزی‌های لازم برای تکمیل 50 پروژه که درصد بالایی از آنها انجام شده در دستور کار قرار گرفته است. همچنین 220 پروژه در اولویت ساخت سال 97 هستند.


هزینه‌های غیر ماموریتی حذف می‌شوند


میرزایی با بیان اینکه 50 درصد تملک‌های شهرداری بیشتر ماموریتی است، گفت: امیدوارم طی 4 سال آینده همه هزینه‌های غیر ماموریتی حذف شوند برخی از واقعیت‌ها ما را مجبور می‌کنند که این اتفاق نیفتد زیرا اگر ما کمک‌های خود را قطع نکنیم پروژه در مدت کوتاهی به اتمام می‌رسد.


انتشار اوراق مشارکت برای بودجه سال 97


وی با بیان اینکه در بودجه سال 97 برای انتشار اوراق مشارکت برنامه‌هایی در نظر گرفته شده است، عنوان کرد: هفته گذشته با یک لایحه دو فوریتی برای اجازه اوراق مشارکت به منظور تامین هزینه‌های مالی مترو شهرداری به صحن شورای شهر رفت که امیدواریم این اتفاق بیفتد.


به گفته معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران طرح ترافیک جدید درآمد چندانی را برای معاونت حمل و نقل به همراه نخواهد داشت اما 50 درصد درآمد جدید هر آنچه که باشد به طور حتم صرف شبکه حمل و نقل عمومی می‌شود.


بدهی 500 میلیارد تومانی شهرداری تهران به سازمان تامین اجتماعی چه شد؟


میرزایی با اشاره به آخرین وضعیت پیگیری بدهی 500 میلیارد تومانی شهرداری تهران به سازمان تامین اجتماعی توضیح داد: در آغاز کار مدیریت جدید شهری بدهی شهرداری تهران به سازمان تامین اجتماعی 500 میلیارد تومان اعلام شد در نهایت توافقاتی صورت گرفت و قرار شد به صورت نقد و غیر نقد این بدهی‌ها پرداخت شود. هیچ کدام از سازمان‌های شهرداری تهران حسابرسی تامین اجتماعی نشده‌اند.


میرزایی با اشاره به مدل‌سازی متغیرهای کلان بر متغیرهای مدیریت شهری که در حال انجام است، گفت:‌ هزینه‌های خارجی در حوزه حمل و نقل و ترافیک متاثر از ارز است ما این روند را اتفاقات پیش‌بینی نشده می‌دانیم و اگر جهش‌های ناگهانی در درآمدهای نفتی صورت گیرد قاعدتاً پیش‌بینی بودجه را تحت تاثیر قرار می‌دهد و در این صورت ما باید به فکر اصلاحیه بودجه بیفتیم.


وی با اشاره به بودجه 17 هزار و 500 میلیارد تومانی شهرداری تهران در سال 97 اضافه کرد: این بودجه در مقایسه با سال 96 کاهش پیدا کرده به طور قطع بودجه 15 هزار و 500 میلیارد تومانی در پایان سال 96 برآورد خواهد شد. البته تمام سازمان‌ها و شرکت‌ها موظف شدند تا درآمدهای خود را در این دوره به حساب خزانه واریز کنند و هیچ شرکت و سازمانی حق ندارد خود به تنهایی درآمد و هزینه داشته باشد.


به بودجه عمرانی آب اضافه می‌کردند


معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران با بیان اینکه آنچه به عنوان بودجه عمرانی اعلام می‌شد در واقع موارد غیر عمرانی داشت تا بزرگ جلوه کند، گفت: به عنوان مثال بودجه لایه روبی را در فصل عمرانی عنوان می‌کردند که این هیچ کجای دنیا رایج نیست در واقع بودجه عمرانی که سال‌های زیاد اعلام می‌شد با آب زیاد قاطی‌اش می‌کردند.


میرزایی درباره غیر متمرکز کردن بودجه سال آتی توضیح داد: 16 درصد بودجه در سال 96 در اختیار مناطق بوده است که در سال 97 این میزان به 35 درصد افزایش پیدا می‌کند همچنین در بودجه سال 97 برای سازمان مدیریت بحران و مناسب‌سازی تجهیزات آتش‌نشانی بودجه مناسبی در نظر گرفته شده است.


همدردی معاون نجفی با قالیباف


میرزایی در ادامه درباره پرداخت بدهی‌های دولت به شهرداری تهران گفت: بسیاری از ویژگی‌های نامطلوب زندگی در کلان شهرها ناشی از اقدامات دولت‌ها است و این در حالی است که آنها حتی از کمک مالی دریغ می‌کنند و در برخی از موارد این اقدام را درباره تضمین فاینانس‌ها هم انجام می‌دهند من در این زمینه با آقای قالیباف همدردی می‌کنم.


اصلاحیه بودجه 96 به صحن شورا می‌رود


به گفته وی زمانی که کار رسیدگی به بودجه 97 به اتمام برسد و در نیمه بهمن ماه اصلاحیه بودجه 96 به صحن شورا می‌رود که این اصلاحیه حدود 2 هزار میلیارد تومان بودجه 96 را کاهش می‌دهد در واقع در بودجه 96، 700 میلیارد تومان افزایش موارد هزینه‌‌ای و سایر موارد با کاهش 2 هزار و 500 میلیارد تومانی روبرو خواهد بود.


پیش‌خور شدن بودجه مرکز ارتباطات


میرزایی با اشاره به بودجه 9 میلیارد تومانی مرکز ارتباطات شهرداری تهران گفت: 5 میلیارد تومان از این بودجه در همان ماه‌های ابتدایی سال 96 پیش‌خور شده است اما باید بگوییم که در حال حاضر تمام منابع از بین رفته و طی ماه‌های گذشته آقای عارف‌نیا بدون داشتن بودجه‌ای در دست این مرکز را اداره کردند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته