دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 دی 1396 - 11:22
نجفی در صحن شورای شهر:

بودجه 97 هفته آینده به شورای شهر ارائه می‌شود/ بدهی 52هزار و 100میلیارد تومانی شهرداری

شهردار تهران ضمن ارائه سند تحویل و تحول شهرداری تهران به رئیس شورای شهر از ارائه بودجه 97 در هفته آینده به شورا خبر داد.
کد خبر : 251103

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، محمد علی نجفی با حضور در سی و هفتمین جلسه علنی شورای شهر تهران ضمن ارائه سند تحویل و تحول شهرداری تهران به ریاست شورا اظهار کرد: 50 هزار نفر ساعت بر روی این سند کار کرده و کار بزرگی انجام شده است.


وی با تاکید بر این موضوع خروجی این گزارش در یک سند 500 صفحه‌ای تحویل شورای شهر می‌شود، تصریح کرد: این سند همراه با پیوست آمارها و اسناد پشتیبان یک گزارش استثنایی را تشکیل داده که برای تجزیه اهل فن در خصوص عملکرد شهرداری در 12 سال اخیر ارائه شده است.


نجفی با بیان اینکه شهرداری تهران در 12 سال اخیر فرصت‌های زیادی را از دست داده که قابل جبران نیست، تصریح کرد: مثلا منطقه 22 می‌توانست یک منطقه پایلوت، نمونه و همچنین کانال هوایی تهران باشد که این اتفاق نیفتاده و ما متاسفانه این فرصت را از دست دادیم.


وی همچنین تاکید کرد: بودجه سال 97 شهرداری تهران هفته آینده تقدیم شورای شهر خواهد شد.


نجفی با بیان اینکه این گزارش 500 صفحه‌ای برای بررسی اهل نظر به یک خلاصه مدیریت 60 صفحه‌ای نیز تقسیم شده است، گفت: ما نمی‌توانیم یک وضعیت صد در صدی از تغییر و تحول در شهر تهران ارائه دهیم ما حتی الامکان تلاش کردیم تا یک تصویر دقیق را گزارش کنیم و 95 درصد اطلاعات دقیق خواهد بود. ما در هنگام تهیه سند تغییر و تحول با نکات ضعفی مواجه شدیم که برای رفع مشکلات باید همراه و هم رای شویم تا در آینده راه خطاهای پیموده شده را مجددا طی نکنیم و از بروز تخلفات جلوگیری کنیم.


شهردار تهران با بیان اینکه تصمیم‌گیری در سیاست‌گذاری‌ها زیاد بوده و خطاهای محاسباتی بسیاری انجام شده است، اضافه کرد: محاسبه هزینه‌های اجرایی یک پروژه مثل تونل توحید، پل صدر با اشکال روبرو بوده یعنی محاسبه اولیه و هزینه نهایی با یکدیگر تفاوت داشته است البته این نشان دهنده ضعف مدیریتی و عملکردی و در برخی از موارد سواستفاده بود است.


نجفی با بیان اینکه برخی از موارد را از طریق مراجع قضایی دنبال خواهیم کرد، اضافه کرد: البته تعدادی از این معضلات را از طریق مراجع قضایی دنبال کردیم اما اصلی‌ترین وجه تمایز شورای شهر فعلی با گذشته عزم برای جلوگیری از بروز فساد است که خوشبختانه این عزم به شهرداری تهران منتقل شده و ما اصلی‌ترین استراتژی خود در شهرداری تهران را به مبارزه با فساد اختصاص داده‌ایم.


هزینه‌کرد پول‌های شهرداری در انتخابات


نجفی در ادامه به یکی از قراردادهای شهرداری تهران در اواخر اسفند سال 95 اشاره و عنوان کرد: در این تاریخ شهرداری تهران با فردی در دستگاه پلیس قرارداد یک میلیارد تومانی تنظیم می‌کند تا به تدوین شاخص ارزیابی عملکرد بپردازد، بعد از مدت‌ها ارزیابی عملکرد ارائه می‌شود اما مطالعات ما نشان می‌دهد ارزش تقریبی آن 10 میلیون تومان هم نیست. این در حالی است که به این فرد 850 میلیون تومان پرداخت شده است و آخرین پرداختی آن تاریخش به مرداد 96 و انتخابات شوراها و تغییر و تحول مدیریت شهری برمی‌گردد. همچنین قرارداد دیگری در تاریخ 2 مرداد ماه 96 با این فرد بسته می‌شود و در همان تاریخ 730 میلیون تومان یک جا به این فرد پرداخت می‌شود این در حالی است که در این سبک قراردادها به صورت قسطی پول ارزیابی پرداخته خواهد شد. در نهایت به این فرد اعلام کردیم که از او به دستگاه قضایی شکایت می‌کنیم و او اعلام کرد که از کل پرداختی یک میلیارد و 424 میلیون تومان تنها 170 میلیون تومان به خودش اختصاص پیدا کرده و بقیه به حساب آقای دیگری که رئیس دفتر یکی از معاونان شهردار بوده ریخته شده و بر اساس این ادعا، در انتخابات اردیبهشت ماه خرج شده است.


شهردار تهران ادامه داد: این آقا مدعی شد که از آن 170 میلیون تومان 20 میلیون تومان سهم خودش بوده و ما بقی نیز به افراد دیگری تعلق گرفته است.


دیون واقعی شهرداری تهران چقدر است؟


نجفی با تاکید بر اینکه تلاش شده تا این گزارش منصفانه و به دور از هر گونه غرض‌ورزی باشد عنوان کرد: ‌در این بین برخی از اطلاعات محرمانه بود که به اجمال از آن عبور کرده و به صورت محرمانه آن را در اختیار شورای شهر قرار خواهیم داد.


شهردار پایتخت با اشاره به اینکه دیون و بدهی شهرداری تهران به صورت ثبت شده 29 هزار و 510 میلیارد تومان برآورده شده است، گفت: 65 درصد این بدهی‌ها بانکی است همچنین دیون ثبت نشده شهرداری تهران در مجموع 22 هزار و 600 میلیارد تومان برآورد شده که تقریبا قطعی است و همچنین بدهی‌های احتمالی شهرداری 8 هزار و 600 میلیارد تومان تخمین زده می‌شود و در حالت کلی می‌توان گفت بدهی شهرداری تهران 52 هزار و 100 میلیارد تومان یعنی سه برابر بودجه سال 96 است که همه آن محقق نخواهد شد.


مطالبات شهرداری از دولت


وی با بیان اینکه شهرداری تهران 4 هزار و 733 میلیارد تومان مطالبات قابل وصول دارد، به مطالبات شهرداری از دولت اشاره کرد و افزود: بخش عمده مطالبات مواردی است که در قانون بودجه سال‌های قبل آمده و دولت مکلف به پرداخت آن بوده اما انجام نداده است. همچنین 9 هزار میلیارد تومان بدهی دولت به شهرداری تهران به صورت مجاز بوده است که آن را هم پرداخت نکرده که دولت آن را به صورت قطعی قبول ندارد زیرا بر اساس قانون شهرداری باید در زمان خود پیگیری می‌کرده اما این کار را انجام نداده است. در بقیه موارد دولت می‌گوید برای دریافت مطالبات خود باید گزارش‌های حسابرسی ارائه دهید که چون این گزارش‌ها از سال‌های قبل وجود ندارد این امکان برای ما نیست و البته در برخی از موارد حسابرس اظهار نظر نکرده که این بدترین نوع حسابرسی است و در واقع می‌توان گفت ما اسناد کافی در دست نداریم.


شهردار تهران با بیان اینکه 54 دارایی مندرج در صورت‌های مالی زیر مجموعه شهرداری تهران حسابرسی نشده است، تصریح کرد: ارقامی وجود دارد که چون حسابرسی نشده نمی‌توانیم به عنوان یک طلب قانونی آن را دریافت کنیم.


عملکرد سازمان سرمایه‌گذاری در سال‌های گذشته


نجفی با اشاره به عملکرد سازمان سرمایه‌گذاری در سال‌های گذشته ادامه داد: این سازمان به عنوان یک کارگزار عمل کرده و به سایر وظایف خود یعنی جست‌وجوی سرمایه‌گذار یا طراح توجه نکرده است در واقع می‌توان گفت پرداختن به برنامه‌های توسعه شهری در این سازمان تعطیل بوده است و تنها املاک و مستغلات شهرداری تهران را با دیگران برای ساخت و ساز شریک شده است.


نجفی با اشاره به سازمان املاک و مستغلات اضافه کرد: سازمان املاک و مستغلات هیچ برآورد دقیقی از ارزش معاملات اختصاصی و املاک ثبتی در دست ندارد و یک سیستم آماری هم وجود ندارد که بتوانیم بگوییم این املاک چقدر ارزش دارند و مشکل بعدی اینجاست که 674 ملک غالبا به صورت سلیقه‌ای در اختیار افراد و نهادهای دیگر قرار گرفته است. وضعیت کارگزاران خروجی مناسبی ندارد و در حالی که باید از وضعیت مالی بانک‌ها برای پرداختن دیون استفاده می‌شد اما این اتفاق نیفتاده و بخشی از املاک فروش رفته توسط کارگزاری‌ها انجام شده و آنها 5 درصد حق کارگزاری دریافت کرده‌اند. این نشان می‌دهد که هیچ کارگزاری مسئولیت خود را به درستی انجام نداده است و ما نتوانستیم با برخی از کارگزارها حساب و کتاب کنیم.


سود ناچیز شرکت خدمات کالای شهروند


وی با اشاره به وضعیت شرکت خدمات کالای شهروند تصریح کرد: از 48 میلیارد تومان هزینه این شرکت 9 میلیارد تومان به صورت سود و 35 میلیارد تومان به صورت سپرده بانکی بوده است در صورتی که اگر در هر سال این شرکت 5 درصد سودگیری می‌کرد باید مجموعه دارایی‌های نقدی آن 100 میلیارد تومان می‌بود در واقع در این شرکت نظام ارزیابی عملکرد وجود نداشته و موازی‌کاری‌های انجام شده موجب اتلاف سرمایه شده است.


وضعیت درآمدهای پایدار شهرداری تهران


نجفی با تاکید بر اینکه درآمدهای پایدار شهرداری تهران از هیچ فرمولی پیروی نکرده است، اضافه کرد: اداره مالی شهرداری تهران کاملا دیمی بوده است و در واقع در یک سال درآمدهای پایدار 7 درصد و در سال دیگر 25 درصد بوده است. این در حالی است که هیچ شاخص درآمد پایداری وجود ندارد در واقع مجموعه‌ هزینه‌های شهرداری تهران طی 12 سال گذشته 227 هزار میلیارد تومان بوده که به اضافه 52 هزار میلیارد تومان سال 96 به 280 هزار میلیارد تومان می‌رسد که متاسفانه بازدهی پول به اندازه هزینه‌های انجام شده نبوده است.


نجفی با تاکید بر اینکه روند منابع نقد و غیر نقد از یک مدل ثابت پیروی نکرده است، گفت: در شهریور ماه 96 برآوردها نشان می‌داد که پروژه‌های شهر 36 درصد پیشرفت فیزیکی داشتند و 34 هزار میلیارد تومان اعتبار برای اتمام آنها نیاز است.


نجفی با اشاره به وضعیت ساختار و تشکیلات شهرداری تهران، با بیان اینکه از سال 84 تا 96، 15 هزار و 993 پست سازمانی در شهرداری تهران ایجاد شده است، گفت: هم‌اکنون 68 هزار و 127 نفر در شهرداری تهران مشغول به کار هستند که به ازای هر 426 نفر 100 پست سازمانی وجود دارد. همچنین تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد یکپارچگی در اطلاعات سازمان شهرداری وجود ندارد و هیچ پروژه هوشمندسازی در شهرداری تهران انجام نشده است. اما ما هم‌اکنون در این زمینه به دنبال اقدامات موثری هستیم و در همین راستا با مدیریت کیش قراردادی را به امضا رساندیم تا برخی از پروژه‌ها به صورت پایلوت در کیش اجرا شود.


انجام تصمیم جدی برای دفاتر خدمات الکترونیک


وی با اشاره به اینکه 114 دفتر خدمات الکترونیک در سطح تهران فعالیت می‌کند، عنوان کرد: این دفاتر خدمات الکترونیک برای انجام چابک‌سازی تاسیس شدند. اما نه‌تنها از نیروها کاسته نشده بلکه 13 هزار نفر بر نیروهای شهرداری افزوده شده و ما از عملکرد دفاتر راضی نیستیم و تصمیمات جدی برای این موضوع در نظر گرفته‌ایم.


نجفی همچنین به جایگاه تهران در بین 180 کلانشهر دنیا اشاره کرد و گفت: تهران جایگاه 161 را در بین این کلانشهرها دارد.


وی با اشاره به وضعیت رضایت شهروندان از تهران عنوان کرد: براساس ارزیابی انجام شده از سوی دفتر طرح‌های ملی وزارت فرهنگ و هنر، شهروندان به هیچ‌وجه از وضعیت تهران راضی نیستند و نمرات ارائه شده از آنها نشان می‌دهد که پایتخت خصوصیت خوبی از نظر آنها ندارد. در واقع 57درصد رضایت خود را کم، 24 درصد متوسط و 19 درصد زیاد عنوان کردند.


استخدام بیش از 10 هزار نفر در شهرداری تهران طی 4 ماه


شهردار تهران با بیان اینکه در سال 95 پرسنل شهرداری تهران 55 هزار و 952 نفر بوده است، عنوان کرد: این در حالی است که طی 3 الی 4 ماه در سال 96 تعداد کارکنان شهرداری به بیش از 68 هزار نفر افزایش پیدا کرده و برخی از افراد جذب شده سابقه یک روز حضور را هم در شرکت‌های پیمانکاری ندارند.


وی با اشاره به اینکه تطابق شغلی کارکنان شهرداری با رشته تحصیلی‌شان 56 درصد بوده است، عنوان کرد: در شهرداری تهران انواع و اقسام استخدام‌ها وجود دارد و این در حالی است که در نقطه‌ای یک کارمند با مدرک کارشناسی یک‌میلیون و 400هزار تومان حقوق می‌گیرد و در جایی دیگر همان کارمند با همان مدرک 5.5 میلیون تومان حقوق می‌گیرد و این کاملا غیرعادلانه است. تعداد کسور پردازان به تعداد بازنشستگان نشان می‌دهد که تعداد بازنشستگان پیشی گرفته است و این یعنی شکست صندوق بازنشستگی شهرداری در بلند مدت.


۸۵ درصد دارایی‌های صندوق ذخیره کارکنان شهرداری را در املاک و ساختمان حبس کردند
به گفته شهردار پایتخت، ۸۵ درصد دارایی‌های صندوق ذخیره کارکنان شهرداری را در املاک و ساختمان حبس کردند در حالی که قرار بوده این صندوق در بورس و مسایل اقتصادی سرمایه گذاری‌هایی کند. همچنین از این رقم ۷۰ درصد در پروژه‌ای تحت عنوان "سارینا کیش" سرمایه گذاری شده است که در آن فساد مالی وجود داشت و با فشاری که آوردیم بخشی از پول را برگرداندند که در این کار واقعا یک کار خیانت آمیز در صندوق ذخیره کارکنان صورت گفته است.


اراضی عباس‌آباد به نهاد انتظامی و نظامی واگذار شده است


نجفی در ادامه قرائت گزارش خود به اعضای شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: ۴۰ درصد بافت‌های فرسوده را از ابتدا نوسازی کردیم و ۶۰ درصد باقی مانده اما در ۴۰ درصد هم متاسفانه خوب عمل نکردیم و بخشی عمده‌ای از خدمات عمومی که باید در بافت‌های نوسازی شده محقق می‌شد، نشده است.
وی گفت: در نتیجه این اقدام، مردمی که بافت‌هایشان نوسازی شده است خیلی اعتماد به شهرداری ندارند و این یکی از جاهایی است که سرمایه اجتماعی شهرداری تهران به شدت لطمه خورد.
شهردار تهران با بیان اینکه اراضی عباس‌آباد می‌تواند یک منطقه استثنایی در شهر تهران از نظر فرهنگی باشد، گفت: در سال ۹۰ قراداد یک هتل بسته شده که مغایر با طرح جامع اراضی عباس آباد است. همچنین بخشی از این اراضی به نهاد انتظامی و نظامی داده شده و متاسفانه چون قرارداد بسته شده برای جلوگیری از کار آنها مشکلات حقوقی وجود دارد.
وی در مورد سرانه فرهنگی و اجتماعی توضیح داد: سرانه فرهنگی و اجتماعی ویژه بانوان چهار صدم متر مربع است و این سرانه در بخشی از مناطق صفر است.
سازمان فرهنگی هنری شهرداری در اختیار شهرداری نیست


نجفی میزان برگشتی برخی از مجلات همشهری را بیش از ۴۰ درصد عنوان کرد و افزود: سال‌ها پول دادیم این نشریات و مجلات را در همشهری منتشر کردیم؛ البته ما چهار نشریه را تعطیل کردیم و برای بقیه هم فعلا زورمان به هیات مدیره همشهری نمی رسد که یک مقدار انقلابی‌تر عمل کند. در همشهری هم وضعیت مالی افتضاحی وجود دارد.
شهردار تهران با اشاره به اینکه در سازمان فرهنگی هنری شهرداری، حمایت‌های شهرداری بیش از ۴ برابر شده و ۶۴ درصد بودجه‌های حمایتی به فعالیت‌های مذهبی و بقیه به سایر فعالیت‌ها اختصاص یافته است، اظهارکرد: در سازمان فرهنگی و هنری بزرگ‌ترین چالش ما این است که مدیریت شهری نقش تعیین کننده‌ای بر مدیریت این سازمان ندارد. یک هیات امنای ۱۱ نفره دارد و الان اگر سازمان فرهنگی و هنری هر کاری کند بلافاصله یقه شهردار و شورای شهر را می‌گیرند. کسی نمی‌گوید شش نفر دیگری که در هیات مدیره تصمیم می‌گیرند چه می‌شود؟
وی ادامه داد: درآمدهای عملیاتی سازمان فرهنگی هنری شهرداری طی سال های ۹۳ تا ۹۵ از ۳۳ هزار میلیارد تومان به ۱۶ هزار میلیارد تومان کاهش یافته و از آن طرف کمک‌های دریافتی از شهرداری سال به سال بیشتر شده است، به طوری که در سال ۹۵ این سازمان ۶۵ میلیارد تومان از شهرداری تهران کمک گرفته است.


شهرداری فقط ۳ درصد زباله‌ها را تفکیک می‌کند


نجفی ادامه داد: نسبت تفکیک از مبداء زباله در شهر تهران ۱۳ درصد است، یعنی ۸۷ درصد تفکیک نمی‌شود که از این رقم ۱۳ درصد هم، تنها ۳ درصد را ما هوشمندانه انجام می‌دهیم و ۱۰ درصد را کسانی که در زباله‌ها می‌گردند، تفکیک می‌کنند. در واقع عملکرد شهرداری درباره تفکیک از مبدا زباله ۳ درصد است.
وی گفت: در سال ۹۶ سازمان مدیریت پسماند زیان خالص ۲۶ میلیارد تومانی دارد، علی رغم اینکه در سال‌های قبلی ۶۱ میلیارد تومان سود داشته است.
زیر ساخت‌های تولید انرژی از زباله و تصفیه خانه زباله کاملا فاقد بهره برداری و کارآیی بوده است.


به گفته شهردار تهران یکی از اشتباهات در دوره پیشین شهرداری، تک گونه‌ای شدن کاشت درخت در برخی مناطق تهران و موضوع کاشت درخت توت و آفت سفید بالک‌ها بوده است که هنوز هم مشکل آن‌ها را تحمل می‌کنیم.
وی گفت: از ۳۲ حلقه چاه با خروجی ۱۴۳ میلیون متر مکعب، آب استفاده می‌کنیم که یکی از علل زمینه ساز نشست شهر تهران موضوع چاه‌هایی است که خود شهرداری حفر کرده و این اشتباهی بود که حالا وبال گردن شهرداری است.
شهردار تهران در ادامه با بیان اینکه ۷۱ درصد میادین و بازارهای شهرداری تهران فاقد سند قطعی است، اظهار کرد: ۷۰ درصد پایگاه‌های مدیریت بحران تا کنون تجهیز شده است که در این زمینه گزارش کاملی در اختیار روسای سه قوه قرار داده‌ایم. درباره آتش نشانی نسبتا بهتر عمل کردیم گرچه کمبودهایی هم وجود دارد.
وی در انتهای صحبت‌های خود با بیان اینکه از من سوال شده که چرا برای اعضای شورای شهر گل ارسال کردی، گفت: من به شوخی عنوان کردم که این گل‌ها را برای اعضای شورا فرستادم تا آنها در جلسه سوالات سخت نپرسند و مرا نزد رسانه‌ها بی‌آبرو نکنند، اما شوخی دومم این است که چون دیروز تولدم بود و همه به غیر از اعضای شورای شهر برایم گل فرستادند خواستم که اعضای شورای شهر خجالت بکشند که در این میان اعضای شورای شهر با تشویقی تولد وی را به او تبریک گفتند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته