دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
دکتر رهبر در مراسم امضای تفاهم‌نامه با سازمان استاندارد ایران:

منافع ملی برای دانشگاه آزاد مهم است نه منافع دستگاهی/ انتقاد از نبود فرهنگ توجه به استاندارد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه برای حمایت از حقوق شهروندی باید از حقوق تولیدکننده و مصرف‌کننده حمایت شود، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی ظرفیت‌های عظیم آزمایشگاهی و کارگاهی دارد که اگر سازمان استاندارد فقط از 10 درصد آنها استفاده کند، می‌تواند تحولی بزرگ ایجاد کند.
کد خبر : 248211

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر فرهاد رهبر در مراسم امضای تفاهم‌نامه بین دانشگاه آزاد اسلامی و سازمان ملی استاندارد در محل سازمان استاندارد گفت: برای اینکه این تفاهم‌نامه به امضا برسد بیش از یک و نیم سال طول کشید و از اینکه امروز این تفاهم‌نامه امضا شده است خوشحالم.


وی افزود: متاسفانه در کشور ما کمتر استانداردها مورد توجه قرار گرفته است البته این امر در دولت یازدهم و دوازدهم کمتر دیده می‌شود، چرا که پس از کش و قوس‌های زیاد بالاخره قانون استاندارد به تصویب رسید این قانون از بسیاری جهات جامع است ولی با این وجود نقایصی دارد.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه تاکید کرد: برای حمایت از حقوق شهروندی باید از حقوق تولیدکننده و مصرف‌کننده حمایت شود.


رهبر وظیفه حاکمیتی سازمان استاندارد را سنگین دانست و گفت: به دلیل ابعاد وسیع ماموریت‌های این سازمان، به آن اجازه داده شده بخشی از وظایفش را برون‌سپاری کند. دانشگاه آزاد هم می‌تواند در این زمینه بیشترین کمک را به سازمان ملی استاندارد داشته باشد.


وی همچنین از نبود فرهنگ توجه به استاندارد انتقاد کرد و ادامه داد: البته کم کم به این سمت در حال حرکتیم که مردم با خود فکر کنند که آیا این محصول که می‌خرند استاندارد دارد یا خیر؟ باید بتوانیم این فرهنگ را روز به روز گسترش دهیم و کادر آموزشی موثر برای این هدف تربیت کنیم.


اگر سازمان استاندارد از 10 درصد ظرفیت آزمایشگاهی دانشگاه آزاد استفاده کند تحولی بزرگ به وجود می‌آورد


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد:‌ توانمندی دانشگاه آزاد بسیار وسیع است چرا که دانشگاه آزاد اسلامی 10 هزار و 150 آزمایشگاه و کارگاه فعال دارد که اگر سازمان استاندارد فقط از 10 درصد از این آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها استفاده کند می‌تواند تحول بزرگی به وجود آورد، همچنین کارشناسان آزمایشگاهی دانشگاه آزاد بیش از سه هزار نفر هستند که اگر باز 10 درصد از این مجموعه به سازمان استاندارد بپیوندند می‌توانند کمک بزرگی برای این سازمان باشند.


وی همچنین تعداد دستگاه‌های آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های دانشگاه آزاد اسلامی را بیش از 140 هزار دستگاه و تجهیزات اعلام کرد و بیش از 3 هزار دستگاه را های‌تک دانست.


رهبر ادامه داد: همچنین دانشگاه آزاد اعضای هیات علمی زیادی را دارد که می‌توانند به استاندارد‌سازی کمک شایانی کنند، دانشگاه آزاد بخش قابل توجهی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی را دارد که با هدایت پایان‌نامه‌ها و رساله‌های این دانشجویان به سمت موضوعات استاندارد بسیار می‌تواند راهگشا باشد.


وی در ادامه به یک آزمایشگاه همکار دانشگاه آزاد اسلامی در رشت اشاره کرد و گفت: این آزمایشگاه می‌تواند میزان سموم در گیاهان و محصولات کشاورزی را تشخیص بدهد، در بازدیدی که از این آزمایشگاه داشتم مسئولان آن اعلام کردند بسیاری از محصولاتی که گفته می‌شود ارگانیک هستند، ارگانیک نیستند چرا که ما به طور دقیق می‌توانیم میزان سموم موجود در محصولات کشاورزی را شناسایی کنیم.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: در بسیاری از کشورها محصولات ارگانیک بیش از سه برابر محصولات عادی به فروش می‌رسند ما می‌توانیم در این مسیر بسیار اثرگذار باشیم.


وی همچنین تاکید کرد: ما به دنبال منافع دستگاهی نیستیم بلکه منافع ملی برایمان مهم است در قضایایی که درباره ویتامین B پیش آمد مشخص کرد که غیر استاندارد بودن واکسن هپاتیت B چقدر می‌تواند کشور را درگیر کند.


رهبر همچنین از مهندس پیروزبخت به عنوان بانوی مدیر تشکر کرد چرا که توانسته در زمان مدیریت خود موفقیت‌های زیادی را کسب کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته