روایت کدخدایی از پشت پرده انتخابات ریاستجمهوری در سال ۸۸
به گزارش حوزه پارلمانی گروه سیاسی خبرگزاری آنا، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان که به مناسبت بزرگداشت حماسه 9 دی در برنامه نگاه یک حضور داشت، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه اتفاقی منجر به رخ دادن فتنه ٨٨ شد، گفت: ما از ابتدای انقلاب انتخابات داریم که همواره به عنوان یکی از افتخارات نظام جمهوری اسلامی بوده و جمهوری اسلامی هیچ گاه نسبت به انتخابات عقب نشینی نداشته است.
وی متذکر شد: از همهپرسی مردم به نظام جمهوری اسلامی که در آغاز انقلاب انجام گرفت، مردم همیشه پرتوان به میدان آمدند به دلیل اینکه نظام جمهوری اسلامی ایران، مردمی بود و مردم همیشه در صحنه حضور داشتند و انتخابات مظهر حضور همیشگی مردم بود.
سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: معمولا در زمان جنگ، کشورهای دیگر انتخابات را تعطیل میکنند و ما هم در زمان جنگ تحمیلی طبق قوانین این اجازه را داشتیم، اما انتخابات را تعطیل نکردیم.
کدخدایی با اشاره به اینکه تا سال ٨٨ بیش از ٣٠ انتخابات را برگزار کرده بودیم، اظهار کرد:، چون همیشه انتخاباتهای ما برای مردم و بامشارکت آنان بود، به عنوان افتخاری برای نظام است.
سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: بعدها روشن شد و دشمن خارجی اعتراف کرد که در پشت پرده حوادث ٨٨ بودند، اما اگر از یک سال قبل اخبار و اظهارات مقامات خارجی را رصد کنیم، میبینیم که به انتخابات ٨٨ چشم طمع دوخته بودند.
وی با تاکید بر اینکه انتخابات یک کنش عظیم اجتماعی و سیاسی است و چون انسانها درگیر آن هستند میتواند نواقصی داشته باشد، افزود:، اما اینکه دشمن برای یک انتخابات برنامهریزی شده به جلو بیاید و عدهای هم در داخل فریب شعارها، اظهارات و شبهاتی را که دشمن ایجاد کرده خوردند، اینها با هم ترکیب شد و درصدد بودند که به انتخابات مع همیشه افتخار جمهوری اسلامی بود، خدشه وارد کنند.
کدخدایی بیان کرد: آنان به دنبال ضربه زدن به چهره مردمی انتخابات در جمهوری اسلامی بودند که زحمتی را هم برای مردم ایجاد کردند، اما در ٩ دی ٨٨ مردم در حفاظت و پاسداری از جمهوری اسلامی و حقوق خودشان به صحنه آمدند و آن روز پرشور را خلق کردند.
کدخدایی با اشاره به اینکه چندماه قبل از انتخابات ۸۸ واژه عدم سلامت انتخابات در ادبیات رسانهای برخی از افراد ایجاد شد، گفت: این افراد ابراز نگرانی کردند که ممکن است انتخابات سال ۸۸ سلامت نباشد و ما در آن برهه در شورای نگهبان حس کردیم که این موضوع میتواند آسیبزا باشد و از سوی دیگر برای ما جای سوال بود که این افراد براساس چه مدارک و مستنداتی این اظهارات را مطرح میکنند و دریافتیم که این مسئله یک برنامهریزی از پیش تعیین شده است تا سلامت انتخابات را زیرسوال ببرند.
وی ادامه داد: مقام معظم رهبری هم در سخنرانی نوروزی خود بیان کردند که از الان افرادی سلامت انتخابات را مورد تردید قرار دادهاند.
سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به اینکه در آن برهه برخی افراد که میخواستند در حوزه انتخابات فعالیت کنند به دنبال ایجاد یک نهاد جدید بودند، تصریح کرد: به حکم قانون اساسی ما شورای نگهبان و ساز و کار انتخابات را داریم و جای تعجب داشت که چگونه این افراد به دنبال ایجاد نهاد دیگری، چون کمیته صیانت از آراء بودند.
کدخدایی با تأکید بر اینکه هدف این افراد از تشکیل کمیته صیانت از آراء ایجاد شبهه در ذهن مردم بود تا آنان را نسبت به سلامت انتخابات دچار تردید کنند، گفت: بنده در همان زمان گفتم که هیچ نهادی جز شورای نگهبان نمیتواند وظیفه نظارتی و صیانت از انتخابات را داشته باشد و اگر قرار است نهاد نظارتی دیگری ایجاد شود، باید مصوبه و قانون خاص خود را داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه در سال ۸۸ تبلیغات انتخاباتی شکلی جدید به خود گرفت و ما شاهد برگزاری مناظرات انتخاباتی بین کاندیداهای ریاست جمهوری بودیم، یادآور شد: تا آن زمان ما آنطور که باید و شاید تمرین این مناظرات را نداشتیم که دقیقا میخواهیم در این برنامهها چه صحبتهایی داشته باشیم.
سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه در مناظرات دور بعدی ریاست جمهوری ما شاهد بالا رفتن آستانه تحمل در جامعه بودیم، اظهار کرد: بخش عمدهای از این مسئله مرهون این بود که خود نامزدها هم تلاش کردند که مشکلی ایجاد نشود، اما از سوی دیگر هم تصور بنده این است که تذکراتی هم به دوستان در صدا و سیما داده شد تا مدیریتی منطقی داشته باشند و بر این اساس تفاهمنامههایی را با نامزدهای انتخاباتی داشتند.
کدخدایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا شورای نگهبان برخی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری را که این شبهات درباره آنان وجود داشت ردصلاحیت نکرد، تأکید کرد: بحث ردصلاحیت موضوع سنگینی است که نیازمند پایههای حقوقی و قانونی خود است، اما شورای نگهبان اعلام کرد که کمیته صیانت از آرا مرجعیتی ندارد و همچنین این کمیته هیچگاه در ارتباط با انتخابات مرجعیت قانونی پیدا نکرد.
وی با اشاره به اینکه پس از اعلام موضع بنده در مورد کمیته صیانت از آرا، برخی افراد به این موضعگیری پاسخ دادند و گفتند کمیته مزبور جهت امر به معروف و نهی از منکر باید ایجاد شود، گفت: پاسخ ما به آنان این بود که اگر در قالب امر به معروف و نهی از منکر است برای خودتان اعتبار دارد، اما در حوزه نظارتی شورای نگهبان نمیتواند دخالتی داشته باشد.
سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به مصاحبه یکی از نامزدهای انتخاباتی در زمانی که انتخابات در جریان بود، مبنی بر اینکه با فاصله زیادی برنده انتخابات شده است، اظهار کرد: این مسائل با موضوعات قبل از انتخابات در ارتباط بود و آنان به دنبال این بودند که شبهاتی نسبت به سلامت انتخابات وارد کنند و به دنبال ایجاد نهادی غیر از شورای نگهبان بودند.
کدخدایی تأکید کرد: برای شورای نگهبان فرقی نداشت که کدامیک از ۴ نامزد ریاست جمهوری رأی میآورند، چرا که صلاحیت هر ۴ نامزد را تأئید کرده بود و هرکدام از آنان رأی میآوردند، برای شورای نگهبان علیالسویه بود.
وی متذکر شد: یکی از اعضای ستاد همین نامزد وقتی اعضای ستاد انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری خدمت رهبر معظم انقلاب حضور داشتند، اعلام کرد که ما میدانیم که در انتخابات ایران امکان تقلب وجود ندارد، اما در مورد صلاحیت یکی از افراد حرف داریم که مقام معظم رهبری در پاسخ به وی گفتند که بحث صلاحیت موضوع دیگری است.
سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه بعد از این جلسه هم همچنان بحث تقلب در انتخابات ادامه پیدا کرد، افزود: با وجود آنکه این افراد خود به خوبی میدانستند که تقلبی در انتخابات صورت نگرفته است، اما جای سوال دارد که چطور این شعار خود را همچنان ادامه میدادند و مردم را به خیابانها میکشاندند؟!
وی افزود: شورای نگهبان در انتخابات ۸۸ اقدام جدیدی را انجام داد و آن این بود که وقتی شنیده میشد اظهار تردید از سوی برخی از افراد نسبت به انتخابات میشود و من پیشنهاد کردم و به تمام نامزدها نامه نوشتم که نامزدها میتوانند در شورای نگهبان هم در روز انتخابات یک نماینده داشته باشند و این در حالی است که نمایندگان نامزدها فقط میتوانند فقط بر سر صندوقها حاضر باشند که این موضوع مورد استقبال واقع شد و هر چهار نامزد نمایندگان خودشان را معرفی کردند و از همان صبح روز جمعه در شورا مستقر شدند و همه امکانات در اختیارشان بود و مرتب با ما در تماس بودند و گزارشات و شکایات را برای ما ارسال میکردند و ما نیز بلافاصله بررسی و به آنها اعلام نتیجه میکردیم.
سخنگوی شورای نگهبان اظهار داشت: در پایان روز جمعه و نیمههای شب برخی از اینها اعلام کردند که مشکلی وجود نداشته و رفتند و یک نفر از اینها تا صبح در شورای نگهبان باقی ماند و نماز صبح را در آنجا خواند و بعد رفت ما از وی پرسیدیم که مشکلی نبود گفت: نه.
عضو حقوقدانان شورای نگهبان در ادامه گفت: نمایندگان هر چهار نامزد انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ که روز انتخابات در شورا مستقر بودند صبح روز شنبه فردای انتخابات و هنگامی که هنوز نتایج بخش اعظمی از آرا اعلام نشده بود به ما اعلام کردند که هیچ مشکلی در روند برگزاری انتخابات مشاهده نکردند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: ما از نمایندگان نامزدهای معترض خواستیم که مستندات خود را درباره تقلب اعلام کنند، چراکه قانون میگوید باید اعتراضات، مستند از سوی معترضان ارائه شود، اما حتی یک گزارش مستند و حقوقی نیز به ما اعلام نشد.
کدخدایی با اشاره به اینکه در قانون فرصتی برای ارائه اعتراضات از سوی نامزدهای معترض پیشبینی شده است، گفت: در سال ۸۸ پیشنهادی مطرح شد که درباره فرصت به نامزدها جهت اعتراضاتشان تدبیری اندیشیده شود که در این راستا نامهای به مقام معظم رهبری نوشتیم و درخواست کردیم که مهلت دریافت مستندات نامزدهای معترض ۵ روز تمدید شود که ایشان نیز موافقت کردند، از اینرو حتی فراتر از زمان قانونی به این نامزدها فرصت داده شد و نتایج قطعی انتخابات پس از اتمام فرصت داده شده اعلام شد.
وی ادامه داد: یک روز به پایان مهلت مجدد برای نامزدها جهت اعتراض، شخصی از جانب یکی از آنها به شورای نگهبان آمد و گفت که نامزد مذکور عنوان داشته است که اگر اقدامات پیشنهادیاش درباره بازشماری آرا از سوی شورا صورت گیرد حاضر است نتیجه انتخابات را بپذیرد.
سخنگوی شورای نگهبان گفت: ما پیشنهاد ایشان را که حاوی چک کردن تعرفهها و بازشماری برخی صندوقهای رأی بود پذیرفتیم و به ایشان پاسخ دادیم هرچند که این کار چند ماه طول میکشد، اما شورا این کارها را انجام میدهد مشروط به آنکه شما مکتوب اعلام کنید که پس از چک کردن تعرفهها و بازشماری بخشی از آرا نتایج انتخابات را خواهید پذیرفت.
وی با تأکید براینکه تدابیری که شورای نگهبان در سال ۸۸ برای انتخابات ریاست جمهوری اندیشید در هیچ انتخابات دیگری وجود نداشته است، اظهار داشت: در پی پیشنهاد نامزد معترض، شورای نگهبان اعلام کرد که حاضر است ۱۰ درصد صندوقهای آرا را در مقابل دوربینهای تلویزیونی بازشماری کند، اما خود نامزد مذکور و نمایندگانش از عملی کردن پیشنهادشان سر باز زدند؛ در این صورت شورای نگهبان چه کار دیگری میتوانست انجام دهد؟
کدخدایی با تأکید براینکه در بازشماری که شورای نگهبان درباره ۱۰ درصد از صندوقها انجام داد هیچ تغییر محسوسی در نتایج به دست نیامد در ادامه در پاسخ به سؤال مجری درباره اینکه اگر درباره تخلفات، مدرک ارائه میشد، آیا این شورا حاضر به ابطال انتخابات بود؟ گفت: بله، شورای نگهبان قطعاً با مشاهده مدارک مربوط به تخلفات، اعتراضات را میپذیرفت، زیرا این شورا اصرار بر روی نظر خود ندارد و وظیفه خود را پاسداری از آرای مردم میداند.
وی با تصریح براینکه شورای نگهبان مکلف است نتایج صحیح آرا را در صورت پیروزی هر نامزدی اعلام کند، خاطرنشان کرد: دفتر مقام معظم رهبری اعلام کرد که نشستی با نمایندگان ستادهای انتخاباتی کاندیداها برگزار خواهد کرد و از شورای نگهبان، وزارت کشور نیز در این باره دعوت به عمل آمد.
سخنگوی شورای نگهبان گفت: رهبر معظم انقلاب مدیریت جلسه را برعهده من گذاشتند و بنا بر این شد که هر کس پنج دقیقه صحبت کند که جلسه بسیار صمیمانهای بود و اعضا خاطرات خود را از مقام معظم رهبری نیز مطرح کردند.
وی با یادآوری اینکه نماینده ستاد نامزد معترض در آن جلسه اظهار داشت که این ستاد مطمئن است در انتخابات تقلب نشده و اساساً امکان آن وجود ندارد، خاطرنشان کرد: نکته مهم در آن جلسه تأکید مقام معظم رهبری بر اجرای قانون بود و به ما و وزارت کشور تأکید کردند که شکایات دقیق و کامل بررسی شود تا حقی از کسی زائل نشود.
کدخدایی گفت: در آن جلسه، نمایندگان برخی ستادها نسبت به تأیید صلاحیت یکی از نامزدها اعتراض کردند که رهبری پاسخ دادند بحث تأیید صلاحیت، موضوع دیگری است.
وی با اظهار تعجب از تأکید برخی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ بر ابطال انتخابات حتی پس از برگزاری جلسه نمایندگانشان با مقام معظم رهبری و اذعان آنها بر سلامت انتخابات افزود: هیچکدام از ستادهای نامزدهای معترض مدارک جدیدی از تخلف در انتخابات به همان چند موردی که روز انتخابات فرستاده بودند، برای ما ارسال نکردند.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤالی درباره عبارت «تدلیس سیستماتیک» که بعدها از سوی عدهای به عنوان تخلف اصلی در انتخابات ۸۸ یاد شد، گفت: قانون، تخلفات و جرائمی را که میتواند نسبت به انتخابات اثرگذار باشد معرفی کرده است و ما نمیتوانیم از خود، خلق واژه کنیم؛ هرچند ممکن است برخی واژهها «شیک» باشند، اما باید دید مبنای حقوقی آن چیست؟
وی ادامه داد: بسیاری از رفتارهای برخی از همین آقایان در دوران مسئولیت خودشان مصداق تدلیس سیستماتیک است؛ پس اینکه بیاییم واژه خلق کنیم و در رسانهها بدمیم چه معنی دارد؟
کدخدایی گفت: من همان زمان که بحث پخش سیبزمینی بین مردم مطرح شده بود خدمت یکی از آقایان رفتم و گفتم شما یک نمونه روشن به ما ارائه دهید که آنچه پخش سیبزمینی مینامید روی نتایج آرا تأثیر گذاشته باشد، اما هیچ سند و مدرکی نتوانستند ارائه دهند؛ در حالیکه چنین کارهایی ممکن است در دولتهای مربوط به همین آقایان هم صورت گرفته باشد.
وی در پاسخ به سؤالی درباره نحوه مواجهه دولتهای مستقر با انتخابات ریاست جمهوری پس از چهار سال اول استقرار در ادوار مختلف بیان داشت: طبیعتاً در چنین مقاطعی تبلیغات نامزدهای دیگر محدودتر است، چرا که اخبار رئیس جمهور مستقر کشور از نشستهای رسمی و دیدارها منتشر میشود و قانونگذار نیز تکلیفی در قبال آن مشخص نکرده است، همانطور که درباره نمایندگان مجلس نیز هنگام مبارزات انتخاباتی طبیعی است که فرصتهای نماینده کنونی به جهت ایراد نطق در مجلس و دیگر فعالیتها با دیگر نامزدها برابر نیست.
سخنگوی شورای نگهبان با تأکید براینکه شورای نگهبان هنوز منتظر شنیدن پاسخ نامزدهای معترض سال ۸۸ درباره پذیرش نتایج انتخابات است، گفت: روند فتنه ۸۸ را باید از پیش از برگزاری انتخابات تا روز ۹ دی بررسی کنیم.
وی با اشاره به اینکه ویژگی فتنه این است که حق و باطل را با هم درمیآمیزد و دشمن را دوست اعلام میکند، اظهار داشت: این درخواست از سوی همه مردم که از فتنه ۸۸ آسیب دیدند مطرح است که عوامل فتنه پاسخ دهند چرا به حقالناس خدشه و به بیتالمال زیان وارد کردند؟
کدخدایی در ادامه گفت: شما وقتی به محکمه میروید به قاضی میگوید الا و لابد باید به نفع ما رأی دهید؟ یا اینکه میگویید مدارک و مستندات را ببین و براساس حق قضاوت کن؟ این در حالی است که در انتخابات سال ۸۸ یک نفر میگفت: تنها اگر به نفع من رأی داده شود نتایج انتخابات را میپذیرم در حالیکه ما باید بدانیم که همیشه حق با ما نیست.
وی عنوان داشت: اگر فرضاً ایشان به عنوان رئیس جمهور انتخاب میشد، آیا بازهم شورای نگهبان را که مرجع تأیید صحت انتخابات بوده است قبول نداشت؟ چرا زمانی که خودشان مسئولیت داشتند مصوبات شورا را میپذیرفتند.
سخنگوی شورای نگهبان در بخش دیگری از سخنان خود درباره حماسه ۹ دی گفت: رخدادهای عاشورای سال ۸۸ احساسات همه با هر گرایش مذهبی و سیاسی را جریحهدار کرد.
وی تصریح کرد: معترضان اگر اعتراضی دارند حق نداشتند به مقدسات توهین کنند و اگر مسلمان هستند نباید اعتقادات طرف مقابل را مخدوش کنند.
این عضو حقوقدان شورای نگهبان با تأکید براینکه مردم، دیگر پس از اتفاقات روز عاشورای ۸۸ نتوانستند تحمل کنند و بساط فتنه را جمع کردند، گفت: فارغ از گرایشهای سیاسی، مردم همه از بیحرمتی به مقدسات خسته شده بودند و با یک جوشش مردمی به صحنه آمدند و موضوع را به پایان بردند که البته غیر از حضور مردم هم پایان دادن به فتنه امکانپذیر نبود چرا که جمهوری اسلامی همواره متکی به حمایت مردم بوده است و این اثبات شده است که هرجا نظام با خطر مواجه شده مردم به صحنه آمده و آن تهدید را رفع کردهاند.
انتهای پیام/