دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 خرداد 1394 - 10:02
رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران خواستار شد

دولت بودجه لازم را به شهرداری تهران تخصیص دهد

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با اشاره به ضرورت ورود جدی بخش خصوصی به نوسازی بافت‌های فرسوده، گفت: بدون ورود بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری در این زمینه، تلاش دولت و شهرداری به تنهایی راه به جایی نخواهد برد.
کد خبر : 24301

به گزارش گروه اجتماعی آنا، محمدسالاری با بیان این مطلب که بافت‌های فرسوده نه تنها در تهران بلکه در کل کشور جزو موضوع‌های بسیار مهم و حیاتی برای شهر محسوب می‌شوند، اظهار کرد: پرداختن به این موضوع باید یکی از اولویت‌های نظام باشد.


وی با اشاره به این که باید با کمک همه سازمان‌ها و نهادهای مسئول در نوسازی بافت‌های فرسوده مشکلات موجود در این زمینه حل و فصل شود، افزود: مشکلی که شهر تهران را به شدت تهدید می‌کند، وجود بافت‌های فرسوده است.


3 هزار و 750 هکتار بافت فرسوده در کنار 7 هزار و 500 هکتار بافت ناپایدار


عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه متاسفانه گستردگی بافت‌های فرسوده در تهران بسیار زیاد است، از وجود بیش 3 هزار و 750 هکتار بافت فرسوده در کنار 7 هزار و 500 هکتار بافت ناپایدار در شهر تهران خبر داد.


سالاری با اشاره به وجود نهادها و دستگاه‌های اجرایی، حاکمیتی و امنیتی در شهر تهران گفت: با توجه به گسل‌های فراوان زلزله در تهران، اگر چنانچه حادثه‌ای رخ دهد ما دچار مشکل جدی و بحران بسیار عظیمی خواهیم شد که این مساله نه تنها برای شهروندان تهران بلکه برای کل حاکمیت خطرآفرین است.


این عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه متاسفانه متولیان نسبت به مقاوم‌سازی در شهر اقدامات لازم را انجام نداده‌اند، تصریح کرد: ما در حوزه احداث شبکه‌های خدماتی از جمله شبکه برق، آب و گاز با مشکلات جدی مواجه هستیم و این به دلیل عدم شکل‌گیری مدیریت یکپارچه شهری بوده و لازم است مسئولیت به شهرداری‌ها واگذار شود.


سالاری با بیان این مطلب که متولیان نیز در این خصوص کارنامه قابل قبولی ندارند، بیان کرد: اگر چنانچه مشکلی در تهران رخ داده و زلزله‌ای به وقوع بپوندند شبکه‌ها و لوله‌های گازرسانی و کابل‌های برق که به صورت غیرفنی و غیرحرفه‌ای احداث شده‌اند خود عامل تهدید و مشکل جدی برای شهروندان و مدیریت بحران کشور ایجاد خواهد کرد.


وی با اشاره به ضرورت تقویت و ارتقاء جایگاه مدیریت بحران و ایمنی، افزود: باید نسبت به تقویت این مساله اقدامات لازم صورت گیرد.


سالاری از اقدامات شورای شهر تهران مبنی بر مکلف کردن شهرداری به تخفیف عوارض در نوسازی بافت‌های فرسوده خبر داد و اضافه کرد: بسته تشویقی شهرداری تهران، راهکار خوبی است اما میزان تخفیف عوارض صدور پروانه در آن، در مقایسه با قیمت تمام شده ساختمان خیلی ناچیز است.


وی به ارائه تسهیلات از سوی بانک‌ها در نوسازی بافت‌های فرسوده گفت: متاسفانه این اقدام که از سوی وزارت راه‌وشهرسازی دنبال می‌شد به دلیل کاهش قیمت نفت به جایی نرسیده است.


عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه متاسفانه تهدید بافت‌های فرسوده به یک باره اتفاق می‌افتد نه تدریجی، تصریح کرد: مشکلاتی مانند آلودگی هوا و ترافیک قابل لمس و مشاهده هستند اما مشکل بافت‌های فرسوده تا زمانی که زلزله‌ای رخ ندهد قابل درک نیست.


لزوم پیگیری فعالیت‌های وزارت راه‌ و شهرسازی برای نوسازی بافت فرسوده


سالاری تأکید کرد: بنابراین باید نسبت به نوسازی بافت‌های فرسوده فعالیت‌های بین بخشی و فرابخشی را در قالب ستاد احیا و نوسازی بافت‌های فرسوده که از سوی وزارت راه‌ و شهرسازی راه‌اندازی شده، پیگیری کنیم.


عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه نوسازی بافت‌های فرسوده باید در سطح بلوک و محله باشد نه پارسل و گذر، افزود: باید پروژه‌های محرک توسعه ایجاد کرده و شهرداری بسته‌های تشویقی بسیاری جدی به بخش خصوصی ارائه کند.


وی با اشاره به استفاده از تجربیات کشورهای موفق در نوسازی بافت‌های فرسوده گفت: تسریع در نوسازی بافت‌های فرسوده نیازمند عمل بانک‌ها به تعهدات خود در این زمینه است.


سالاری با اشاره به اقدام شورای اسلامی شهر تهران در دوره چهارم برای راه‌اندازی کمیسیون مشترک با عنوان کمیسیون شهرسازی و معماری و توسعه شهری بیان کرد: اعضای این کمیسیون فرابخشی و بین‌بخشی هستند و در جلسات آن افرادی از کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، شورای اسلامی شهر تهران، استانداری و وزارت راه و شهرسازی حضور دارند.


شهرداری تهران باید مسئولیت ستاد احیا و نوسازی بافت‌ فرسوده را بپذیرد


وی با بیان اینکه امیدواریم شهرداری تهران مسئولیت ستاد احیا و نوسازی بافت‌های فرسوده تهران را بپذیرد، گفت: ما ضمن آنکه اعتقاد داریم شهرداری باید این مسئولیت را بپذیرد در عین حال معتقدیم دولت تنها به واگذار کردن مسئولیت نپردازد، بلکه اختیارات و بودجه‌های لازم را در این خصوص به شهرداری تخصیص دهد.


عضو شورای اسلامی شهر تهران در ادامه با تاکید بر ضرورت شکل‌گیری باور واقعی و عمومی در سطح ملی نسبت به نوسازی بافت‌های فرسوده گفت: متاسفانه در تمامی سطوح اعم از وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و نهادها شاهد صحبت‌های قابل توجه مسئولان نسبت به نوسازی بافت‌های فرسوده هستیم؛ اما در زمان عمل و تخصیص اعتبارات این امر چندان جدی گرفته نمی‌شود.


رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با ابراز خرسندی از اینکه وزارت راه‌ و شهرسازی نسبت به ایجاد ستاد احیا و نوسازی بافت‌های فرسوده نه تنها در تهران بلکه کل استان‌ها اقدام کرده است، گفت: وزارت راه‌ و شهرسازی مسئولیت این ستاد را در شهر تهران به شهرداری واگذاری کرده است، اما شهرداری تهران این موضوع را نپذیرفته چراکه معتقد است، این صرفا مسئولیت بوده و زمانی که بودجه و اعتبارات ارائه نشود، راه به جایی نخواهد برد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته