دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 آذر 1396 - 16:56
حاشیه‌‌‌نگاری آنا از اجلاس استانبول درباره قدس؛

یخ روابط سوریه و ترکیه آب نشده است/ سخنرانی محمود عباس رنگ و بوی انتفاضه نداشت

نشست اضطراری شورای همکاری اسلامی از صبح امروز (چهارشنبه) در استانبول ترکیه آغاز به کار کرد. دولت سوریه باوجود اینکه عضوتش در سازمان همکاری اسلامی لغو شده است، در اجلاس استانبول حضور نداشت که به باور بسیاری از کارشناسان بیانگر این است که روابط میان ترکیه و سوریه همچنان سرد است و هیچ تغییری نسبت به گذشته نکرده است. 
کد خبر : 241380

گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا-مجتبی اسماعیلی: نشست اضطراری شورای همکاری اسلامی از صبح امروز (چهارشنبه) در استانبول ترکیه آغاز به کار کرد، نشستی که با پوشش گسترده شبکه‌های خبری کشورهای عربی و اسلامی به‌جز العربیه و دیگر شبکه‌های سعودی همراه شد. البته در این میان شبکه‌هایی همچون اسکای‌نیوز عربی گهگداری اقدام به پخش بخش‌هایی از اجلاس می‌کردند که البته ناهماهنگی آن‌ها با سیاست‌های رسانه‌ای عربستان کاملا مشخص بود.


خیلی‌ها پس از مواضع تند رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه نسبت به اقدام ترامپ، منتظر شنیدن اظهارات رسمی او در این کنفرانس بودند. اردوغان در سخنرانی افتتاحیه کنفرانس که بسیار تند مطرح شد، اقدام ترامپ را هدیه‌ای برای جرایم اسرائیل توصیف کرد و آمریکا و رژیم صهیونیستی را اشغالگر و تروریست خواند و از مجامع بین‌المللی خواست تا قدس را به‌عنوان پایتخت فلسطین به رسمیت بشناسند.


او در زمان سخنرانی‌اش تصویری را از ده‌ها نظامی صهیونیست نشان داد که نوجوانی را بازداشت کرده بودند و از رهبران کشورهای اسلامی خواست تا دنباله‌رو اشغالگری صهیونیست‌ها نباشند.


در این اجلاس محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین که انتظار می‌رفت سخنانی در باب مقاومت و حمایت از انتفاضه ملت فلسطین ایراد کند، سخنرانی طولانی و یک‌نواختی انجام داد و بیشتر مواقع حتی جملاتش را تکرار می‌کرد تا اینکه سخنرانی او بعد از یک ساعت پایان یافت. در نهایت حضار در اجلاس تنها چیزی که از عباس نشنیدند، سخن گفتن از مقاومت فلسطینیان و آغاز انتفاضه بود. برخی منابع نزدیک به عباس می‌گویند او حتی در متن اولیه سخنرانی‌اش مطالبی درباره توافق اسلو نوشته بود که در سخنرانی اصلی آن‌ها را حذف کرد.


خلاف محمود عباس، عبدالله دوم، پادشاه اردن سخنانی کوتاه ولی حساب شده انجام داد و بر حمایت کشورش از مکان‌های مقدس در سرزمین‌های اشغالی تاکید کرد، البته رگه‌هایی از سخنرانی او را می‌توان عینا در اظهارات برخی مقام‌های سعودی ازجمله پادشاه عربستان درباره قدس یافت.


شاید سخنرانی عبدالله دوم چهار دقیقه طول نکشید ولی در آن بر مسئولیت مسلمانان و مسیحیان بر حفاظت از مکان‌های مقدس اسلامی و مسیحی در قدس تاکید شد و نکات حائز اهمیت آن این بود که پادشاه اردن برخی عبارت‌ها را هم به زبان عربی و هم به زبان انگلیسی قرائت کرد. او به زبان انگلیسی و عربی گفت «صلح بدون دولت فلسطین به پایتختی قدس ممکن نیست.»


از نکات قابل تامل اجلاس حضور نداشتن وزیران امور خارجه امارات، بحرین و عربستان و حتی رهبران این کشورها است که آشکارا موضع کشورهایشان را نسبت به اقدام ترامپ بیان می‌کند.


حضور نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا در این اجلاس ازجمله نکات قابل توجه بود، چنانکه بارها شبکه‌های خبری تصویر او را نشان دادند و از او به‌عنوان دشمن شماره یک آمریکا در آمریکی جنوبی یاد کردند.


دولت سوریه باوجود اینکه عضوتش در سازمان همکاری اسلامی لغو شده است، در اجلاس استانبول حضور نداشت که به باور بسیاری از کارشناسان بیانگر این است که روابط میان ترکیه و سوریه همچنان سرد است و هیچ تغییری نسبت به گذشته نکرده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته