دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 آذر 1396 - 10:48

افزایش 30 درصدی پرونده‌های قاچاق کالا و ارز

 رئیس سازمان تعزیرات گفت: در 7 ماهه ابتدایی امسال با افزایش 30 درصدی پروند‌ه‌های قاچاق کالا و ارز در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته روبه‌رو بوده‌ایم که البته به سمت پرونده‌های درشت سوق پیدا کرده است.
کد خبر : 238479

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، جمال انصاری، رئیس سازمان تعزیرات افزود: اکنون اختیارات سازمان تعزیرات در بحث قاچاق کالا و ارز بسیار وسیع است و بخش زیادی از پرونده‌های مربوط به قاچاق کالا و ارز در سازمان تعزیرات تمرکز دارد.


وی برخوردهای سازمان تعزیرات با پرونده‌های قاچاق کالا و ارز را نیازمند سرعت بیشتر خواند و گفت: در این بخش نیاز به چابک سازی داریم.


رئیس سازمان تعزیرات در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه پرونده‌های تعزیرات بیشتر به پرونده‌های کلان مربوط می‌شود یا خرد؟ افزود: در 7 ماهه ابتدایی امسال تعداد پرونده‌های خرد قاچاق کالا و ارز 12 درصد کاهش یافته و بیشتر پرونده‌ها به سمت پرونده‌های درشت رفته است. در حوزه قاچاق کالا و ارز نیازمند اشتراک کاری بین بخشی در حوزه کنترل، پیشگیری و برخورد هستیم.


وی افزود: نیازمند سازماندهی منسجم‌تر برای مبارزه سازمان یافته با قاچاق کالا و ارز هستیم و نوع برخوردهای سازمان از نظر کمی و کیفی متفاوت شده است و به زمان بیشتری نیاز داریم تا بتوانیم اثربخشی آن را بیش از اینها احساس کنیم.


رئیس سازمان تعزیرات حکومتی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا سازمان در ارتباط با رسانه‌ها سخنگو ندارد؟ گفت: سازمان درحال بررسی این موضوع است و اگر تشخیص داد که برای شفافیت در عرصه اطلاع رسانی نیاز به سخنگو هست این اقدام محقق خواهد شد.


انصاری در مورد اینکه چرا معاونان و مسئولان سازمان تعزیرات در مصاحبه با اصحاب رسانه محدودیت دارند؟ گفت: ما ممنوعیتی در سازمان برای کار رسانه‌ای نداریم و معتقدیم اگر کارها به شکل صحیح و ضابطه‌مند در نگاه رسانه‌ای قرار بگیرد برای سازمان مفید است و ما باید ضابطه‌‌ای تدوین کنیم که نحوه اطلاع رسانی همکارانمان در آن مشخص شود و در حوزه اطلاع رسانی نیاز به بازبینی داریم.


وی درباره سامانه 135 نیز گفت: این سامانه تلفنی، پیامکی و سامانه‌ای نوپاست و ایرادات نرم افزاری و خدمتی دارد و باید تلاش کنیم ارتباط خوبی میان این سامانه با دیگر سامانه‌ها از قبیل 124 و سامانه سی ام اس تعزیرات برقرار شود. در 7 ماهه ابتدایی امسال حدود 8 هزار تماس تلفنی در مسائل حقوقی، مشورتی و اعلام تخلفات صورت گرفته است و سامانه با گشت‌های مشترک تعزیرات مرتبط است.


وی گفت: فعلاً نمی‌توانیم ادعا کنیم به همه این تماس‌ها با سرعت رسیدگی می‌شود ولی باید دسترسی به نحوی شود که به محض اعلام مردم به سامانه، رسیدگی صورت گیرد.سیاست فعلی سازمان تقویت گشت‌های مشترک تعزیرات در تهران و دیگر استان‌هاست.


گشت‌های تعزیرات تقویت می‌شود


انصاری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه موضعی درخصوص عملکرد گشت‌های تعزیرات دارید؟ افزود: این گشت‌ها، موافقان و مخالفان زیادی دارد و عده‌ای آن را اثربخش نمی‌دانند و معتقدند موجب افزایش نوسانات بازار می‌شود.در هر حال سیاست فعلی سازمان تقویت این گشت‌هاست و به لحاظ کمی باید افزایش پیدا کند اما در حال بازبینی دستورالعمل‌های این گشت‌ها هستیم که اثربخش‌تر باشد و بتواند در فرآیند کنترل بازار تأثیر بیشتری بگذارد.


انصاری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چقدر بر اعمال نظارت بر بازار اعتقاد دارید و چقدر معتقدید باید بازار براساس عرضه و تقاضا و رقابت فعالیت کند؟ افزود: رسالت و سیاستگذاری فعلی سازمان این است که باید کنترل و نظارت خود را به کمک سایر دستگاه‌های مرتبط در بازار داشته باشد و ما حتماً بر فرآیند نظارت بر بازار باید نگاهی سازمانی و ضابطه‌مند داشته باشیم.


وی گفت: فکر می‌کنم هنوز باید زمان بیشتری سپری شود که بازار بتواند به طور مستقل براساس عرضه و تقاضا فعالیت کند و بنابراین نقش سازمان تعزیرات در تنظیم بازار موثر و ضروری است.


رئیس سازمان تعزیرات حکومتی کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا طرح مطرح شده در خصوص درج نشدن قیمت‌ها را به صلاح می‌دانید؟ افزود: از زمانی که این موضوع مطرح شد افت و خیزهای زیادی داشت اما فکر می‌کنم همچنان باید موضوع درج قیمت به عنوان ضرورت حفظ شود. البته در میان اقلام تخلفاتی که سازمان تعزیرات مشاهده می‌کند عدم درج قیمت از خفیف‌ترین مصادیق تخلف است و بیشترین تخلفات در عرصه گرانفروشی، کم فروشی و تقلب است.


وی افزود: اینکه برخی مطرح کردند باید قیمت کالا براساس عرضه و تقاضا و رقابتی باشد و الزامی به درج قیمت روی کالا نیست فعلاً در شرایط کنونی کشور قابل اجرا نیست و باید همچنان درج قیمت پابرجا بماند و سازمان تعزیرات هم به تکلیف خود عمل کند.


انصاری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با برخی اتحادیه‌ها و اصناف که وظایف نظارتی خود را در مواجهه با متخلفان اصناف انجام نمی‌دهند چه برخوردی خواهید داشت؟ گفت: مقررات فعلی و قانون نظام صنفی، نقش آفرینی اتحادیه‌ها و سازمان تعزیرات را در کنار هم دیده است و در مکانیزم‌‌های نظارتی اتحادیه‌ها و تعزیرات باید در موضوع نظارت بر بازار نقش آفرین باشند و اینکه یک فرد صنفی با اتحادیه همکاری نکند این نگاه اتحادیه و اصناف نیست و ما در ماه‌های اخیر همه تلاشمان این بود که بتوانیم تعامل را طوری تنظیم کنیم که کنترل و نظارت مشترک سازمان تعزیرات و اتحادیه‌ها به بهترین نحو صورت گیرد.


وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با برخی اتحادیه‌ها مانند اتحادیه میدان مرکزی میوه و تره بار که حاضر نیست مصوبه خالص فروشی را اجرا کند چه برنامه‌ای دارید؟ گفت: در حوزه استان تهران ساز و کارهای خوبی فراهم شده است و همکاری‌های صنفی شاید ناقص باشد اما کم هم نیست.


رئیس سازمان تعزیرات حکومتی کشور افزود: برخی اصناف همکاری کمی دارند اما اتحادیه ها به تکالیف قانونی خود مکلف هستند و همکاری می‌کنند و اگر همکاری نکردند قانون، ضمانت‌های اجرایی گذاشته است که انعکاس آن برای آنها بازتاب‌هایی خواهد داشت.


انصاری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا سازمان تعزیرات در برخی تصمیمات مانند افزایش قیمت نان که ورود کرد قصد دارد در تصمیمات دیگر هم ورود کند؟ گفت: مهمترین محور کار تعزیرات حمایت از حقوق مصرف کنندگان است و در موضوع قیمت نان جلساتی در ستاد تنظیم بازار برگزار شد و به این نتیجه رسیدند که قیمت نان را افزایش دهند اما پس از بررسی‌ها احساس کردند که در شرایط کنونی قیمت نان نباید افزایش پیدا کند.


رئیس سازمان تعزیرات حکومتی کشور افزود: اگرچه سازمان تعزیرات هم در این قضیه ورود کرد اما تصمیمات اتخاذ شده ناشی از ورود تعزیرات نبود و اتحادیه مربوطه هم به این نتیجه رسیده بود که باید در تصمیم خود تجدید نظر کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته