دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 آبان 1396 - 10:28
مدیرکل محیط زیست استان تهران مطرح کرد:

الزام وزارت صنعت به توسعه زیرساخت‌های موتورسیکلت برقی/ اجتناب‌ناپذیر بودن بخشی از آلاینده‌های هوای تهران

مدیرکل محیط زیست استان تهران مصوبات دومین جلسه کارگروه آلودگی هوای تهران را تشریح کرد.
کد خبر : 230779

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، کیومرث کلانتری، مدیرکل محیط زیست استان تهران در دومین جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای استان تهران در جمع خبرنگاران اظهار کرد: این جلسه با ریاست استاندار تهران و اعضای کارگروه به منظور بررسی عملکرد دستگاه‌های متولی کاهش آلودگی هوای تهران تشکیل شد. در این جلسه دستگاه‌های متولی گزارش عملکرد خود را در راستای کاهش آلودگی هوا ارائه کردند همچنین بر اساس مصوبه سال 93 و قانون هوای پاک تکالیفی برای 26 دستگاه‌ اجرایی در نظر گرفته شده بود که باید مطابق قانون به وظایف خود عمل می‌کردند.


وی افزود: بر اساس مصوبه هیات دولت سازمان محیط زیست به عنوان ناظر بر عملکرد دستگاه‌ها مشخص شد و دستگاه‌ها موظف‌اند عملکرد خود را به سازمان محیط زیست ارائه دهند. با توجه به اینکه در دو ماه آینده فصل درختکاری آغاز خواهد شد کارگروه‌هایی به دبیری شهرداری تهران به منظور توسعه فضای سبز شهر و تدوین یک برنامه جامع بدین منظور مصوب شد.


کلانتری ادامه داد: برای کاهش آلودگی هوای تهران و توسعه درختکاری نیازمند عزم جدی دستگاه‌های مختلف هستیم که به این منظور باید منابع طبیعی، فرمانداری‌ها، شهرداری‌ها و شورای شهر برای تحقق این هدف گام بردارند. بر اساس ماده 22 قانون سرانه فضای سبز 15 متر مربع است که باید ظرف 10 سال اجرایی شود و بتوانیم سرانه فضای سبز را به این میزان برسانیم.


مدیرکل محیط زیست استان تهران تصریح کرد: در این جلسه قرار شد گروه‌ تخصصی آب شکل گیرد و منابع مالی مختص این طرح‌ها نیز مشخص شود زیرا برای توسعه فضای سبز نیازمند تامین زیرساخت‌های لازم هستیم.


وی افزود:‌ پدیده ریزگردها از مناطق غربی و جنوب غربی کشور تهدیدی برای هوای کشور محسوب می‌شود که در این زمینه باید کمربند سبز را تعریف کنیم و توسعه فضای سبز کشور را نیز در دست داشته باشیم همچنین در این راستا باید از نهال‌های بومی کم آب استفاده کنیم و بازچرخانی آب و تصفیه پساب و فاضلاب را نیز مورد توجه قرار دهیم.


وی همچنین به دستور جلسه بعدی دومین کارگروه کاهش آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: در این جلسه مدیر عامل شرکت توزیع سوخت گزارشی از وضعیت کیفیت سوخت در کشور بر اساس تعهدات وزارت نفت ارائه کرد که بر این اساس بنزین توزیعی در استان تهران بر اساس استاندارد یورو 4 است اما بر اساس مصوبه دولت در سال 93 باید وزارت نفت طی مدت 36 ماه علاوه‌بر توزیع بنزین یورو4 ارائه بنزین یورو 5 را نیز در دستور کار خود قرار می‌داد که در این جلسه کارگروه از شرکت نفت تقاضا کرد بر اساس تکلیف دولت به وظایف خود در این زمینه عمل کند.


کلانتری ادامه داد: هم اکنون نفت و گاز با 55 ppm گوگرد در کشور توزیع می‌شود اما باید توجه داشته باشیم که تغییر کیفیت سوخت از یورو 2 به یورو 4 در دولت یازدهم قطعا وضعیت روزهای سالم استان تهران را افزایش می‌دهد به طوری که در ابتدای دولت یازدهم 190 روز هوای ناسالم داشتیم اما با اقدامات صورت گرفته تعداد روزهای ناسالم در سال گذشته به 89 روز کاهش پیدا کرد.


کلانتری یادآور شد: بخشی از آلاینده‌های هوای تهران اجتناب‌ناپذیر است به طوری که در آبان ماه امسال به دلیل عدم بارش باران و پدیده ریزگردها شاهد بروز آلودگی هوا بودیم. به همین دلیل زندگی روزمره شهری نقشی در آلودگی هوای آبان ماه امسال نداشت.


وی در مورد تولید و عرضه موتورسیکلت‌های برقی نیز گفت: وزارت صنعت و معدن در مورد جایگزینی موتورسیکلت‌های برقی با انژکتوری بنزینی توضیحاتی ارائه کرد، البته بر اساس مصوبه سال 93 این وزارتخانه موظف بود یک برنامه‌ریزی زمان‌بندی شده برای توسعه موتور برقی در نظر داشته باشد زیرا هم اکنون سه میلیون موتورسیکلت فرسوده و آلاینده در تهران تردد می‌کنند. همچنین بر اساس اعلام نیروی انتظامی از ابتدای امسال پلاک‌گذاری موتورهای کاربراتوری ممنوع شده است.


کلانتری ادامه داد: شهرداری و نیروی انتظامی باید در این زمینه کمک کنند و وزارت صنعت و معدن نیز مسئول پیگیری توسعه موتورسیکلت‌های برقی شد تا مقدمات احداث واحد تولیدی موتورسیکلت برقی در استان تهران فراهم شود.


مدیرکل محیط زیست استان تهران ادامه داد: همچنین باید تسهیلاتی در قانون پیش‌بینی شود که دارندگان موتورسیکلت‌های انژکتوری و بنزینی بتوانند موتورسیکلت برقی تهیه کنند.


وی یادآور شد: کارگروه کاهش آلودگی هوا با رویکرد پیشگیری و گزارش‌گیری از دستگاه‌های متولی کاهش آلودگی هوا تشکیل شده و سازمان محیط زیست به عنوان ناظر بر عملکرد آنها فعالیت می‌کند همچنین در صورتی که دستگاهی نتواند به تکالیف و وظایف خود در این زمینه عمل کند در این کارگروه معرفی می‌شود زیرا حمایت و حفظ محیط زیست یک وظیفه ملی است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته