دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 مهر 1396 - 12:41
وزیر آموزش و پرورش:

محتوای کتاب‌های درسی پاسخگوی نیازهای دانش‌آموزان نیست/ کتاب‌های کمک‌آموزشی به اهداف تربیتی لطمه می‌زنند

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه محتوای کتاب‌های درسی پاسخگوی نیازهای فردی و اجتماعی دانش‌آموزان نیست، عنوان کرد: کتاب‌های درسی باید به گونه‌ای تالیف شود که دانش‌آموزان را پس از 12 سال تحصیل در مدرسه برای زندگی در جامعه آماده کند.
کد خبر : 223986

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش در همایش تجلیل از مولفان کتاب‌های درسی با بیان اینکه کتاب درسی به عنوان سند رسمی کشور دارای اهمیت بسیار بالایی است، عنوان کرد: بخشی از اهمیت این کتاب متوجه تفاوت کتاب درسی با سایر کتاب‌ها است. زیرا در کتاب‌های درسی ارزش‌های حاکمیت و رویکردها و جهت‌گیری‌های نظام درج شده است. علاوه بر این، کتاب درسی به نام مولفان نام‌گذاری نمی‌شود که این مسائل موجب تمایز کتاب‌های درسی با سایر کتاب‌ها شده است.


وی افزود: کتاب‌های درسی همیشه مورد توجه متخصصان، مراجع علمی، والدین و افراد ذیصلاح بوده است؛ زیرا کتاب درسی سند رسمی کشور است و همیشه باید به آن توجه کرد. کوچک‌ترین خطایی در کتاب درسی تاثیر بزرگ و بسزایی برجای می‌گذارد، بنابراین باید از انتقادها و نقدهای صورت گرفته استقبال و برای رفع نقایص تلاش کنیم.


وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه محتوای برنامه‌های درسی پاسخگوی نیازهای اجتماعی افراد نیست، عنوان کرد: به محض اینکه نیازی در کشور احساس می‌شود یا تحول اجتماعی رخ می‌دهد، در فواصل زمانی 3 الی 4 ساله در کتاب درسی گنجانده می‌شود که این امر پاسخگوی نیازهای فردی و اجتماعی افراد نخواهد بود.


بطحایی با بیان اینکه باید این معضل در کتاب‌های درسی مرتفع شود، گفت: منتقدان، متخصصان و افراد دارای علم باید برای ‌حل منطقی این مساله چاره‌‌اندیشی کنند تا بتوانیم نیازهای اجتماعی و فردی دانش‌آموزان را در کتاب‌های درسی پاسخگو باشیم.


وی افزود: البته ظرفیت برنامه‌ریزی کتاب‌های درسی ما این امکان را فراهم نمی‌سازد تا پاسخگویی به تمام نیازها در کتاب درسی درج شود، اما ما باید احتیاجات جامعه را تا حد امکان در کتاب‌های درسی عنوان کنیم.


وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه برای پاسخگویی به این نیاز تاکنون اقدامات بسیاری در وزارت آموزش و پرورش و سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی انجام شده است، یادآور شد: تلاش‌های انجام شده کافی نیست و باید تلاش بیشتری داشته باشیم.


وی در ادامه با بیان اینکه ما تاکنون نتوانسته‌ایم پشتوانه علمی برای دفاع از محتوای درسی تنظیم و ارائه کنیم، گفت: یکی از نشانه‌های ضعف ما وجود کتاب‌های کمک‌آموزشی بسیار زیاد است که این کتاب‌های کمک‌آموزشی در حال‌حاضر به رقبای کتاب‌های درسی تبدیل شده‌اند.


بطحایی افزود: متاسفانه در حال‌حاضر بسیاری از معلمان نیز به افزایش تعداد کتاب‌های کمک‌آموزشی دامن می‌زنند. برای مثال برخی از معلمان دوره‌ ابتدایی، دانش‌آموزان و والدین را مکلف به تهیه یک کتاب کمک‌آموزشی خاص می‌کنند و حتی براساس آن به دانش‌آموزان تکلیف می‌دهند که این مساله غلط است و باید ریشه‌کن شود، زیرا در کتاب‌های درسی مولفان با ظرافت‌های خاصی محتوای درسی را براساس سن دانش‌آموزان طراحی کرده‌اند که این محتوا براساس ارزش‌های دینی و تاریخی کشورمان تنظیم شده است، اما متاسفانه در بسیاری از این کتاب‌های کمک‌آموزشی اثری از ارزش‌های دینی و تاریخی وجود ندارد.


وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: برخی از مولفان کتاب‌های کمک‌آموزشی در دوره دوم متوسطه علت تالیف و چاپ کتاب‌ها را آماده‌سازی دانش‌آموزان برای کنکور سراسری و دانشگاه عنوان می‌کنند، اما این در حالی است که دانش‌آموزان برای ورود به دانشگاه نیاز به کتاب‌های کمک‌آموزشی ندارند و محتوای کتاب‌های درسی پاسخگوی نیاز آنها است.


وی یادآور شد: کتاب‌های کمک آموزشی مهمان ناخوانده‌ای هستند که به هدف‌های تربیتی وزارت آموزش و پرورش لطمه وارد می‌کنند که نیاز است این امر مورد آسیب‌شناسی و بررسی قرار بگیرد.


بطحایی افزود: در هیچ کشوری به اندازه کشور ما در کنار کتاب درسی، کتاب کمک‌آموزشی وجود ندارد.


وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: وزارت آموزش و پرورش در رقابت با کتاب‌های کمک‌آموزشی موفق نبوده‌اند که از سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی و دفتر تالیف کتب درسی درخواست داریم تا در سال تحصیلی کنونی با تجاربی که از گذشته دارند و تلاش‌هایی که طی این چند وقت انجام داده‌اند، برای رفع این مشکل گام بردارند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب