نظام آموزش و پرورش کشور یک نظام حافظهپرور است
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر جعفر توفیقی در گردهمایی سازمانها و نهادهای فعال در حوزه ترویج علم، گفت: «زمانی که قانون اهداف، وظایف و تشکیلات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال ۱۳۷۹ تدوین میشد، ۵ محور اساسی برای این وزارتخانه در نظر گرفته شد. پژوهش و تولید دانش، سیاستهای مربوط به انتشار دانش، سیاستهای ترویج دانش، سیاستهای تفکیک دانش و فناوری و سیاستهای کاربست دانش و فناوری از جمله محورهای اساسی و سیاستهای تعیین شده در قانون برای وزارت علوم بود. در سیاستهای پژوهش و تولید دانش سیاستهای خوبی وضع شده و در سیاستهای انتشار دانش نیز سیاستهای تشویقی در آییننامه ارتقای استادان پیشبینی شده است.»
او به مزایای واردشدن سیاستهای تشویقی در آییننامه ارتقای استادان دانشگاهها و مراکز آموزش عالی اشاره کرد و گفت: «این امر موجب شده است که اکنون انتشار دو درصد چاپ مقالات دنیا بر عهده دانشمندان و محققان ایرانی باشد.»
رئیس جمعیت توسعه علمی کشور، انتشار ۵۰ هزار مقاله از سوی استادان و محققان کشورمان را یکی از افتخارات نظام آموزش عالی کشور دانست و گفت: «انتشار مقاله، ذات پژوهش است و در جاهایی که تقلب صورت میگیرد، باید جلوی آن گرفته شود؛ ولی نباید از انتشار مقالات علمی ابراز نگرانی شود.»
او در ادامه به سیاستهای توسعه فناوری و ضرورت تقویت آن در جامعه اشاره کرد و افزود: «در این حوزه ایجاد پارکهای علم و فناوری و مراکز رشد مطرح شد که ایده مناسبی بود؛ چراکه فلسفه اصلی ایجاد پارکها، تولید دانشهای کسب شده در دانشگاهها و تبدیل آن به فناوری است که دراین راستا، موفقیتهای زیادی در تولید فناوری به دست آمده است و باید این راه تقویت و ادامه یابد.»
او راهاندازی بیش از 3هزار شرکت دانشبنیان و تولید فناوریهای در مرز دانش را از دیگر دستاوردهای این رویکرد نام برد و ادامه داد: «درباره ۵ سیاست تعیین شده برای وزارت علوم، در طول این سالها، موفقیتهایی حاصل شده است.»
لزوم اجرای برنامه دانشگاهها و مراکز پژوهشی باز
توفیقی بر نقش مهم و تاثیرگذار وزارت علوم در ترویج علم تاکید کرد و ادامه داد: «ما معتقدیم نظام آموزش و پرورش کشور یک نظام حافظهپرور است و این در حالی است که جامعه یادگیرنده، جامعهای است که در معرض علم قرار میگیرد و میتواند بازتولید کند.»
او افزود: «پیشنهاد میشود نهادهای فعال در حوزه ترویج علم، ارتباط نزدیکی با آموزش و پرورش کشور داشته باشند.»
رئیس جمعیت توسعه علمی کشور ادامه داد: «فیلمهای محدودی سراغ داریم که با محوریت تفکر و ترویج علمی ساخته شده باشد، باید برنامههای اختصاصی در زمینه ترویج علم تهیه شود.»
توفیقی، اجرای برنامه دانشگاهها و مراکز پژوهشی «باز» را از جمله اقدامات موثر در ترویج علم دانست و یادآوری کرد این برنامه به صورت ضعیف در حال اجرا است و نیاز به تقویت و گسترش دارد.
او در پایان گفت: «در راستای ترویج علم پیشنهاد میشود؛ جلسات دفاع پایاننامههای دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی با حضور خانوادهها برگزار شود، چراکه حضور خانوادهها، یک فرصت یادگیری است و جامعه یادگیرنده، فرصت تولید علم را دارد.»
انتهای پیام/