جایگزینی صادرات بهجای تامین مواد اولیه در صورت ابلاغ قیمتهای دستوری
سید رضا شهرستانی، عضو هیات مدیره انجمن فولاد ایران در گفتوگو با خبرنگار آنا درخصوص وضعیت صادراتی شرکتهای فولادی گفت: میزان صادرات فولاد طی سال گذشته بالغ بر رقمی حدود 5.5 میلیون شد که حدود 3.2 میلیون تن از آن را فولاد خام تشکیل داد، اما شرکتهای فولادی در 6 ماهه نخست سال جاری، رقم 4.2 میلیون تن صادرات را به ثبت رساندهاند.
وی ادامه داد: اغلب پروژههای زیرساختی فولاد با وجود سالها تحریم و رکود به مرز تکمیل و بهرهبرداری رسیدهاند که طبق پیشبینیهای ایمیدرو، میزان صادرات فولاد ایران باید به 7.5 تا 8 میلیون تن برسد یعنی امسال علاوه بر مصرف داخلی، حدود 5 میلیون تن فولاد را بهعنوان مازاد تولید، به بخش صادراتی کشور افزوده میشود.
عضو هیات مدیره انجمن فولاد ایران همچنین با ارزیابی از قیمتهای داخلی بازار فولاد، گفت: در بخش آهنآلات طویل مانند تیرآهن، میلگرد، نبشی و ... قیمتهای داخلی بیش از 13درصد از قیمتهای جهانی کمتر بود، اما توقف بهیکباره تولید و صادرات چین و رشد قیمت الکترود، باعث رشد 35درصدی قیمت انواع محصولات فولادی در دنیا بود که اینبار نیز بازار ایران تحت تاثیر قیمتهای جهانی قرار گرفت ؛ بازار فولاد ایران همانند دیگر بازارهای طلا، مس و ... تحت تاثیر قیمتهای جهانی بوده و اگر شرکتهای فولادساز داخلی مجبور به ارائه فولاد کمتر از نُرم جهانی شوند، طبیعتا صادرات را جایگزین تامین بازار داخلی میکنند.
عضو هیات نمایندگان انجمن فولاد با اشاره به مشکلات این صنعت، افزود: مشکلات تحریم و تامین فاینانس بزرگترین سد پیشروی پروژههای داخلی بود تا شرکتهای فولاد ایرانی نتوانند زودتر از این موعد، به بازار های جهانی راه پیدا کنند.
وی با تحلیل بازار جهانی و تاثیرات آن بر شرکتهای ایرانی نیز اینگونه گفت و تاکید کرد: در سال گذشته، مجموع صادرات فولاد چین به سقف 50 میلیون تن رسید که این رشد تولید باعث افت 50درصدی بسیاری از محصولات فولادی در دنیا شد، گزند این نوسانات دامنهگیر، به بازار ایران نیز رسید ؛ شرکتهای داخلی فولاد با اینکه سال بسیار بدی را تجربه کردند اما نگاه ویژهای به بخش صادرات نیز داشتند تا با تقویت این موضوع، در ارزآوری تاثیرگذار باشند.
شهرستانی درخصوص دامپینگ اروپایی فولاد، تصریح کرد: بحث دامپینگ علیه شرکتهای فولادی ایران کاملا ناعادلانه بوده اما با اضافه شدن خریداران جدید از کشورهای پیرامون خاورمیانه، ویتنام و حتی کانادا بازارهای جدید صادراتی برای ایران ایجاد شد که میتوان نسبت به جایگزینی این بازارها اقدام کرد.
انتهای پیام/