دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 خرداد 1394 - 13:48
در گفت‌وگو با آنا

مدیرکل محیط زیست استان گلستان: حساسیت مردم درباره آشوراده با ارزش است/ ساخت‌و‌سازی خارج از مستثنیات صورت نخواهد گرفت

مدیرکل محیط زیست استان گلستان حساسیت مردم را در بحث واگذاری جزیره آشوراده به بخش خصوصی با ارزش دانست اما اعلام کرد که در این مساله حساسیت مثبت با روحیه اختلاف‌انگیزی‌ ترکیب شده است.
کد خبر : 21672

اسماعیل مهاجر در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، درباره اعتراض بخش بزرگی از فعالان محیط زیست استان گلستان و کل کشور به واگذاری بخش‌هایی از جزیره آشوراده به بخش خصوصی گفت: حساسیت مردم در بحث محیط زیست بازدارنده تخریب آن است و ما هم به دنبال این هستیم که حساسیت محیط زیستی مردم بیشتر شود اما در انتقادها نسبت به موضوع آشوراده حساسیت مثبت مردم با روحیه اختلاف‌انگیزی ترکیب شده است.


او ادامه داد: بعضی از منتقدان اطلاعات دقیقی نداشتند و درباره آشوارده از هزار هکتار صحبت می‌کردند در حالی که کل وسعت جزیره 600 هکتار است. این منطقه جز ساحل دریاست و همین الان هم در ساحل جت اسکی و قایق پدالی وجود دارد. توافق برای اجرای گردشگری در آشوراده در درون دولت و بین دو سازمان محیط زیست و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری صورت گرفته و طرح اکنون در مرحله گرفتن مجوز ارزیابی محیط زیستی است.








تخم‌گذاری ماهی‌ها در مدخل رودخانه‌ها و در رودهایی مثل هراز و سفید رود روی می‌دهد و ماهی‌های خاویاری هم دریاها و خلیج‌های آنها تخم‌گذاری می‌کنند و ما در آشوراده با مشکلی در این باره روبه‌رو نمی‌شویم

مدیرکل محیط زیست استان گلستان در پاسخ به این پرسش که تکلیف قانون ممنوعیت ساخت و ساز در مناطق حفاظت‌شده چه می‌شود، گفت: در آشوراده مناطقی متعلق به روستا و مراتع آن است و این مناطق شامل مستثنیات است. ساخت و سازها هم در طرح گردشگری آشوراده در این مناطق صورت می‌گیرد و ساخت و سازی خارج از مستثنیات و در مناطق در اختیار سازمان محیط زیست صورت نخواهد گرفت.


مهاجر در پاسخ به پرسشی درباره توان اکولوژیک آشوراده برای تاب آوردن گردشگر انبوه و همچنین اختلاف در تخم‌گذاری آبزیان منطقه نیز گفت: تخم‌گذاری ماهی‌ها در مدخل رودخانه‌ها و در رودهایی مثل هراز و سفید رود روی می‌دهد و ماهی‌های خاویاری هم دریاها و خلیج‌های آنها تخم‌گذاری می‌کنند و ما در آشوراده با مشکلی در این باره روبه‌رو نمی‌شویم. درباره توان منطقه هم در ارزیابی محیط زیستی موضوع را مورد بررسی قرار خواهیم داد و کار براساس این مطالعه صورت می‌گیرد. در مباحثی مثل ساخت هتل، کار در بیرون از جزیره و در مناطقی مثل بندرگز انجام خواهد شد و در درون منطقه بیشتر به بحث پرنده‌نگری، آکواریم و کارهایی از این دست پرداخته می‌شود چون طبیعت آشوارده ظرفیت هتل‌سازی را ندارد.


امسال جلوی آتش‌سوزی بزرگ در پارک ملی گلستان را گرفته‌ایم


اسماعیل مهاجر درباره فصل آتش‌سوزی‌ها در جنگل‌ها و مراتع استان و به خصوص پارک ملی گلستان نیز گفت: ما در آمادگی کامل هستیم و با وجود گرم شدن شدید هوا و مسافران زیادی که در این روزها به استان آمده‌اند، آتش‌سوزی برزگی نداشته‌ایم. آتش‌بانان، نیروهای محلی مردمی و امدادرسانان با دقت در منطقه حضور دارند و هر آتش کوچکی را پیش از بزرگ شدن مهار کرده‌اند.


مدیرکل محیط زیست استان گلستان درباره بحث امدادرسانی به آتش‌سوزی‌های جنگل‌های صعب‌العبور گلستان با هلیکوپتر نیز گفت: هلیکوپتر سازمان هلال احمر در استان مستقر شده است و ستاد مدیریت بحران نیز با وزارت دفاع تفاهم‌نامه‌ای برای استفاده از هلیکوپترهای این وزارتخانه در صورت بروز بحران را به امضا رسانده‌اند.








هلیکوپتر امداد و نجات هلال احمر فقط در بحث هلیبرد نیروها و تجهیزات به مناطق دچار آتش‌سوزی استفاده می‌شوند و امکان آب‌پاشی روی آتش را ندارد

او درباره اینکه آیا هلیکوپترهای امدادی امکان آب‌پاشی روی آتش‌سوزی‌های بزرگ احتمالی را خواهند داشت یا خیر نیز گفت: هلیکوپتر امداد و نجات هلال احمر فقط در بحث هلیبرد نیروها و تجهیزات به مناطق دچار آتش‌سوزی استفاده می‌شوند و امکان آب‌پاشی روی آتش را ندارد.


مهاجرآتش سوزی‌های اخیر در استان را بیشتر به خاطر فعالیت برخی کشاورزان دانست و گفت: ما در فصل دروی گندم استان هستیم و برخی کشاورزان برای انجام کشت دوم در مزارع غرق‌آبی خود مزارع درو شده را آتش می‌زنند. این کار علاوه بر اینکه باعث آلودگی خاک مزارع و هوای منطقه می‌شود عامل بروز آتش‌سوزی در این فصل گرم سال هم است. در این مدت چند آتش‌سوزی در مناطق آزاد و بیشتر به خاطر آتش زدن گندم‌زارها توسط کشاورزان به جنگل‌ها سرایت کرد که این آتش‌سوزی‌ها هم به سرعت مهار شدند.


انتهای پیام/

برچسب ها: پارک ملی گلستان
ارسال نظر
هلدینگ شایسته