دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 شهريور 1396 - 09:37

پیش به سوی جنگ جهانی سوم

آمریکا و همپیمانان این کشور در شرق آسیا امیدشان را نسبت به بازگشت کره‌شمالی از مسیر تولید موشک‌ها و سلاح‌های هسته‌ای، از دست داده‌اند و این امر موجب شده‌است که اکنون ایده استفاده از نیروی نظامی و جنگ علیه پیونگ‎‌یانگ، بیش از هر زمان دیگری، مد نظر قرار بگیرد.
کد خبر : 214005

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، با افزایش تهدیدهای موشکی و هسته‌ای کره‌شمالی و ناامیدی جامعه جهانی از موثر واقع شدن تحریم ها و فشارهای وارده بر پیونگ‌یانگ، ایالات‌متحده روی برنامه‌ها و گزینه‌های نظامی متمرکز شده است.


جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا روز 27 شهریور اعلام کرد که ایالات متحده برای مقابله با تهدیدهای فزاینده کره‌شمالی، برنامه‌هایی نظامی در دست دارد. جیمز متیس گفت که او و وزیر دفاع کره‌جنوبی درباره ایده استقرار سلاح‌های هسته‌ای در شبه جزیره کره، گفتگوهایی داشته‌اند.


با وجود این، وزیر دفاع آمریکا درباره طرح‌های نظامی ایالات متحده برای مقابله با تهدیدهای کره‌شمالی، جزئیاتی ارائه نداد. جیمز متیس تاکید کرد که ایالات‌متحده همچنان از ابزار دیپلماسی و تحریم برای اعمال فشار بر پیونگ‌یانگ، استفاده خواهد کرد.


گذشته از هشدارهای جیمز متیس به پیونگ‌یانگ، روز 27 شهریور آمریکا و کره‌جنوبی یک رزمایش مشترک هوایی را بر فراز شبه جزیره کره برگزار کردند. در این نمایش قدرت، که هشداری عملی به کیم جونگ اون رهبر کره‌شمالی هم بود، چهار جنگنده (F-35B) و دو بمب افکن (B-1B) آمریکا حضور داشتند.


پس از این رزمایش هوایی، جنگنده‌ها و بمب‌افکن‌های آمریکایی به پایگاه‌های خود در خاک ژاپن و گوام، بازگشتند. سونگ یونگ­‌مو وزیر دفاع کره‌جنوبی هم پس از این مانور در نشستی پارلمانی گفت: «در شرایط فعلی، چنین رزمایش‌های مشترکی، ماهی دو تا سه مرتبه برگزار خواهد شد.»


به نظر می‌رسد در حال حاضر، آمریکا و کره‌جنوبی امید چندانی به بازگشت کره‌شمالی از مسیر آزمایش سلاح‌های هسته‌ای و موشکی جدید ندارند و خود را برای بدترین سناریوهای ممکن و یک نبرد احتمالی با کره‌شمالی آماده می‌کنند. ادامه سیاست فعلی از سوی پیونگ‌یانگ می‌تواند کاسه صبر آمریکا را لبریز و جهان را در معرض یک جنگ تمام عیار و هسته‌ای قرار دهد.


کارشناسان و تحلیلگران مسائل بین‌الملل، بارها نسبت به بروز جنگ در شبه‌جزیره کره هشدار داده‌اند و طرف‌های این منازعه را به خویشتن داری فرا خوانده‌ند و بر ضرورت حل مسائل این شبه‌جزیره تنها از راه گفتگو و ابزار دیپلماسی تاکید کرده‌اند.


وقوع یک جنگ تمام عیار و هسته‌ای در شرق آسیا می‌تواند شبه‌جزیره کره و مناطق پیرامونی آن را به جهنم تبدیل کند و میلیون‌ها قربانی به جای بگذارد. باز شدن پای قدرت‌های بزرگ و منطقه‌ای به این جنگ هم می‌تواند اوضاع را پیچیده‌تر و وضعیت را کاملا از کنترل خارج کند. کشور چین به شدت مخالف وقوع هر گونه جنگ و درگیری در کرانه مرزهای خود است.


اگرچه مقام‌های ایالات متحده بارها از چین به خاطر وارد نیاوردن فشارهای موثر بر کره‌شمالی به منظور تغییر رفتار آن انتقاد کرده‌اند اما واقعیت این است که کیم جونگ اون رهبر جوان کره‌شمالی حتی به ابراز نگرانی‌های مهمترین شریک تجاری کشورش، توجه چندانی ندارد.


کره‌شمالی روز جمعه (24 شهریور) یک موشک بالستیک دیگر را آزمایش کرد. کره‌شمالی با آزمایش این موشک که با گذر از قلمرو سرزمینی ژاپن در آب‌های اقیانوس آرام فرود آمد، بار دیگر بی‌توجهی خود را به خواسته‌های کشورهای همسایه و جامعه جهانی نشان داد و اعلام کرد همچنان می‌خواهد برنامه‌های موشکی و هسته‌ای خود را به پیش ببرد.


کره‌شمالی پیشتر در تاریخ 3 سپتامبر (12 شهریور) بمبی هیدروژنی را آزمایش کرده بود که زلزله‌ای به قدرت 3/6 ریشتر ایجاد کرد. این آزمایش هسته‌ای که ششمین آزمایش هسته‌ای کره‌شمالی و پرقدرت‌رین آنها هم بود، با واکنش شدید ایالات‌متحده و کشورهای منطقه و جامعه جهانی همراه شد.


قرار است سه کشور کره‌جنوبی، ایالات متحده و ژاپن در اواخر ماه سپتامبر و اوائل ماه اکتبر، رزمایش‌های تازه‌ای برگزار کنند. از زمان پایان جنگ کره در سال 1953 میلادی تاکنون، اوضاع امنیتی شبه‌جزیره کره هیچ زمانی مانند زمان حاضر، به این اندازه خطرناک نبوده است.


هر دو طرف برداشت‌های تهدید‌آمیزی از یکدیگر دارند و این امر، راه گفتگو و در مرحله بعد همکاری را بسته است. کره‌شمالی هیچ اعتمادی به ایالات‌متحده و همپیمانان این کشور ندارد و برنامه‌های موشکی و هسته‌ای را تنها وسیله تامین امنیت و تضمین بقا و آینده خود می ‌داند.


ایالات‌متحده و همپیمانان این کشور هم کره‌شمالی را به چشم کشوری می‌بینند که اساسا با گفتگو و همکاری بیگانه است. آنها هم با زبان زور و تهدید با کره‌شمالی سخن می‌گویند و این امر موجب شده است که دامنه بحران هر روز گسترده‌تر شود.


پس از آزمایش موشکی روز جمعه (24 شهریور)، دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا و مون جائه‌این رئیس‌جمهوری کره جنوبی طی تماسی تلفنی بر ضرورت اعمال تحریم‌های شدید تر بر کره شمالی تاکید کردند. در این گفتگوی تلفنی، دو رئیس‌جمهوری توافق کردند که همکاری‌ها میان واشنگتن و سئول را افزایش دهند.


دو رئیس‌جمهوری همچنین اشاره داشتند که باید تحریم‌های نیرومندتر و عملی‌تری علیه کره‌شمالی به اجرا دربیاید تا این کشور بفهمد که هرگونه اقدام تحریک‌آمیزی به انزوای دیپلماتیک بیشتر و فشارهای اقتصادی شدیدتر، منجر خواهد شد.


با این‌همه گمان نمی رود همکاری‌های بیشتر ایالات متحده با کره‌جنوبی و دیگر متحدان منطقه ای آمریکا مانند ژاپن، تاثیری در برنامه‌های موشکی و هسته‌ای کره‌شمالی داشته باشد. این کشور نه تنها برنامه‌های موشکی و هسته‌ای خود را کنار نگذاشته، بلکه به آنها شتاب هم بخشیده است.


افزایش رزمایش‌های نظامی آمریکا و همپیمانان آن در منطقه شرق آسیا و اعمال تحریم‌های شدیدتر علیه کره‌شمالی، گذشته از اینکه پیونگ یانگ را برای پیشبرد برنامه‌های نظامی خود مصمم‌تر می‌کند، احتمال رخ دادن یک رویارویی نظامی و جنگ تمام عیار را در منطقه شرق آسیا، بسیار بالا می‌برد.


منبع: وب سایت اکسپرس


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته