اطلاعیه کمیسیون ایمنی راهها درباره حادثه اتوبوس حامل دانشآموزان
به گزارش گروه اقتصادی آنا، جلسه فوقالعاده کمیسیون ایمنی راهها با هدف بررسی حادثه اتوبوس حامل دانش آموزان استان هرمزگان محور بندرعباس-داراب با حضور عباسآخوندی وزیر راه و شهرسازی، مهرداد تقی زاده معاون حملونقل، داود کشاورزیان رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای سردار حمیدی رئیس پلیس راه راهور ناجا و مهدی فیض سرپزست معاونت آموزشی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش و سایر اعضا در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد و طبق گزارش ارائه شده از سوی این کمیسیون اعلام گردید که در پی حادثه دلخراش واژگونی اتوبوس حامل دانش آموزان استان هرمزگان در محور بندرعباس-داراب که منجر به فوت 9 نفر و آسیب تعدادی از سرنشینان شد کمیسیون ایمنی راههای کشور ضمن اعلام همدردی با خانواده قربانیان و آسیب دیدگان و عرض تسلیت به بازماندگان افراد فوتشده جلسه فوقالعاده تشکیل داد.
بهمنظور دسترسی آزاد شهروندان به اطلاعات و آگاهی از ابعاد حادثه و عوامل شکلگیری و شدت حادثه گزارش زیر را پس از بررسیهای کارشناسی و اخذ نظرات مسئولان مرتبط با حادثه و طرح در نشست فوقالعاده کمیسیون به اطلاع هموطنان میرساند.
اسناد حمل (صورتوضعیت صادره)، مدارک رانندگان (کارت هوشمند سلامت) و معاینه فنی اتوبوس معتبر بوده و تائید شد.
اردوی دانشآموزی مطابق با آییننامه اردوهای دانشآموزی صادره توسط وزارت آموزشوپرورش صورت گرفته است.
بررسی خروجی سامانه سپهتن بیانگر رانندگی راننده در محدوده ساعت مجاز بوده است و در زمان وقوع حادثه سرعت اتوبوس 86 کیلومتر در ساعت بوده است.
خوابآلودگی راننده یا اظهار راننده مبنی بر انحراف به دلیل عدم برخورد با کامیونی که در مسیر مخالف بوده منجر به انحراف اتوبوس در مسیر شده است و همزمان با برخورد قرنیز آبرو، باد لاستیک چرخ جلو (سمت راست) تخلیهشده که یکی از عوامل در عدم تعادل و توانایی راننده در کنترل اتوبوس بوده است.
بر اساس بررسی موقعیت حادثه اطلاعات سامانه سپهتن، مصاحبه با دانشآموزان و راننده و تحلیل نحوه وقوع حادثه علت تامه حادثه و انحراف اتوبوس ناشی از خوابآلودگی راننده تشخیص داده شد.
ازآنجاکه اتوبوس به پهلوی راست نه بر روی سقف واژگون شده و به غیر از شکستگی شیشه سقف و ستون آن آسیب جدی ندیده است. همچنین عدم آسیب راننده به دلیل بستن کمربند ، عامل تشدید آثار سانحه و افزایش شدت آسیبها و فوتیها ، نبستن کمربند سرنشینان بوده است.
بررسیهای کارشناسان اعزامی حاکی از مناسب بودن علائم، روسازی و مشخصات هندسی راه است.
مصوبات:
- در سه هفته سابقه راننده و شرکت صادرکننده صورتوضعیت شرایط هندسی راه، سوابق تصادفات در محور، نحوه اعمال مقررات و نظارت، بررسی و اطلاعرسانی شود.
- سازمان راهداری و حملونقل جادهای و پلیس راهور موظف است سامانه 141 و سامانه پیامکی 110120 را طوری تنظیم کنند که مسافران در صورت مشاهده هرگونه رفتار پرخطر از سوی راننده بتوانند از طریق این سامانهها اطلاعرسانی کنند. ضمناً سازمان صداوسیما بعد از اعلام کمیسیون ایمنی راهها اقدامات لازم در خصوص معرفی این سامانهها به عمل آورد.
- از آنجا که نبستن کمربند ایمنی عامل اصلی فوت و آسیب بوده است ، وزارت آموزشوپرورش. سازمان صداوسیما و هر یک از ارکان کمیسیون ایمنی راههای کشور مشارکت مؤثرتری در آگاهسازی و اطلاعرسانی عمومی در رابطه با ایمنی ترافیک داشته باشد. مقرر شد سازمان صدا و سیما در حد موردنیاز اعلامی از طرف کمیسیون ایمنی نسبت به پخش تیزرها و برنامههای فرهنگسازی ایمنی بدون دریافت هزینه اقدام کند.
- آموزش ملاحظات ایمنی و مبانی مقررات راهنمایی و رانندگی و اقدامات اولیه فوریتهای پزشکی برای مربیان کلیه اردوها در دستور کار قرار گیرد.
- دروس و مباحث آموزشی و مبانی ایمنی، مقررات راهنمایی و رانندگی و اقدامات اولیه فوریتهای پزشکی در سطوح مختلف آموزشی در دستور کار آموزشوپرورش قرار گیرد.
- با توجه به ایمنی بالای حملونقل ریلی ضمن تأکید بر توسعه حملونقل ریلی استفاده از این شیوه در مسیرهای ممکن در اولویت کلیه اردوها قرار گیرد و تسهیلات لازم فراهم شود.
انتهای پیام/