5 درصد از بازار نوشتافزار کشور ایرانی-اسلامی است
به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، سعید حسینی مدیرعامل مجمع نوشتافزار ایرانی در این مراسم گفت: آنچه برای ما مهم است این است که باید کودکان را به عنوان اصلیترین دایره مخاطب در این حوزه مورد نظر قرار دهیم چرا که ویژگی سنی آنها طوری است که شخصیت آنها در این سنین شکل میگیرد.
وی افزود: اصلیترین کاری که در حال حاضر در حوزه نوشتافزار از سوی کشورهای مختلف جهان انجام میشود، شخصیتسازی است ولی متاسفانه ما در این حوزه با وجود توانمندیهای بالایی که در طراحی و ساخت انیمیشن داریم همچنان با ابزار 10 سال پیش کار فرهنگی انجام میدهیم.
مدیرعامل مجمع نوشتافزار ایرانی ضمن بیان اینکه بررسیها نشان میدهد کودکان تهرانی روزانه بیش از سه ساعت انیمیشن نگاه میکنند، اظهار داشت: در سراسر جهان شخصیتهای کارتونی هستند که در ساخت محصولات مختلف مانند نوشتافزار، پوشاک، وسایل اتاق کودکان و ... محوریت دارند اما ما همچنان در ساخت کاراکترهای ایرانی موفق نبودهایم.
وی افزود: عمده کاراکترهایی که در محصولات ایرانی استفاده میشود با ارزشهای فرهنگی ایرانی اسلامی ما مغایرت دارد و دلیل استفاده از این طرحها نیز افزایش جذابیت محصولات است.
حسینی با اشاره به سابقه 5 ساله مجمع توضیح داد: حرکتی که ما به شکل خودجوش و مردمی از 5 سال پیش آغاز کردهایم با مشارکت تولیدکنندگان و تحمل سختیهای مختلف به شرایط قابل قبولی رسیده است و هدف ما این است که بتوانیم در حوزه نوشتافزار تولیدات مناسبی را برای کودکان کشورمان داشته باشیم.
وی ادامه داد: این حرکت در ابتدا با دو تولیدکننده آغاز شد اما در حال حاضر به 70 تولیدکننده رسیده است ضمن اینکه در ابتدا کار تنها در حوزه تولید دفتر انجام میشد اما در حال حاضر اقلام تولیدی در حوزه نوشتافزار با رویکرد مورد نظر به 20 محصول رسیده و حتی شاهد تسری پیدا کردن آن به کالاهای غیر نوشتافزاری هم هستیم.
مدیرعامل مجمع نوشتافزار ایرانی همچنین درباره وضعیت اقتصادی بازار نوشتافزار گفت: گردش مالی این بازار سالانه 4 هزار میلیارد تومان است که 70 درصد از اقلام آن وارداتیاند و از 30 درصد تولید داخل تنها 5 درصد از طراحیهای ایرانی اسلامی استفاده میکنند.
وی در پایان سخنانش گفت: امیدواریم در 5 سال آینده این حرکت به جایگاهی برسد که بازار نوشتافزار پر شود از محصولات ایرانی اسلامی البته ما در پی اصلاح زیرساختها و تقویت و ایجاد نظارت بر محصولات وارداتی و همچنین ایجاد شخصیتها و انیمیشنهای جذاب هستیم.
محمد حسین سیاح طاهری فرزند شهید مدافع حرم دیگر سخنران این مراسم نیز با اشاره به ضرورتهای موجود در بازار نوشتافزار گفت: به نظر من بحث بازاریابی حتی از تولید هم مهمتر است. آنچنان که قبل از تولید باید به فکر مخاطب و مصرفکننده باشیم و به قول شهید سیاح باید زبان مشترکی با مخاطب پیدا کنیم.
وی ادامه داد: دانشآموز چرا باید در این بازار از تولیدات ایرانی و اسلامی استفاده کند؟ باید ذائقه سنجی کرد و دید از چه منظری و زاویهای باید وارد شد که بتوانیم نظر کودکان را به محصولات ایرانی جلب کنیم.
سیاح طاهری تاکید کرد: به نظر من موفقیت در کار فرهنگی با میزان استقبال و رضایت مشتریان سنجیده میشود و امیدوارم حرکتی که در حوزه نوشتافزار آغاز شده در آینده به موفقیتهای خوبی دست پیدا کند.
علی فریدونی رئیس اداره مجامع و تشکلهای فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم ضمن اشاره به سختیهای حرکتهای فرهنگی نظیر حرکتی که در حوزه نوشتافزار شکل گرفته گفت: اینکه امروز شاهد برگزاری پنجمین نمایشگاه نوشتافزار ایرانی هستیم نشان میدهد که این حرکت، حرکت موفقی بوده است.
وی درباره رویکرد وزارت فرهنگ به حرکتهای فرهنگی از این دست اظهار داشت: البته وزارت فرهنگ بیشتر در حوزه نشر و کتاب نظر داشته است اما با توجه به ضروریات حوزه اقتصاد در عرصه فرهنگ، در سالهای گذشته توجه خوبی نیز به بازار محصولات فرهنگ داشته است.
فریدونی خاطر نشان کرد: یکی از اقدامات وزارت فرهنگ در این حوزه برگزاری جایزه کالاهای ایرانی بوده است که از سه سال پیش آغاز شده و دبیرخانه دائمی برای آن با هدف ایجاد تعامل با دستگاههای مرتبط مثل وزارت صنعت، سازمان استاندارد و ... دایر شده است.
وی افزود: این جایزه نگاه ویژهای به صنوف دارد و در حوزه نوشتافزار نیز در خدمت مجمع نوشتافزار ایرانی بوده و خواهیم بود.
رونمایی از پوستر گویش ملی صدبرگ(گویشی که به جمعآوری نوشتافزار برای کودکان محروم اختصاص دارد) و افتتاح نمایشگاه به دست رضوانه باغبانی فرزند کلاس اولی شهید مدافع حرم از بخشهای پایانی مراسم افتتاحیه بود.
انتهای پیام/