دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
یک روز پس از کاهش نرخ سود بانکی

رئیس اتحادیه طلا: منابع خارج‌شده از بانک‌ها به بازار طلا نیامد

رئیس اتحادیه طلا و جواهر درباره تاثیر کاهش نرخ سود بانکی بر بازار سکه و طلا عنوان کرد که اجرای بخشنامه بانک مرکزی درباره کاهش نرخ‌ سود بانکی تاثیری بر قیمت طلا و سکه نداشته و رشد قیمت روز گذشته هم ناشی از افزایش تقاضا نبوده‌است.
کد خبر : 208890

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، روز گذشته مصادف با یازدهم شهریورماه بخشنامه بانک مرکزی درباره نرخ سود مصوب سپرده‌های بلندمدت و روزشمار در تمامی بانک‌ها اجرایی شد که بر این اساس نرخ سود سپرده‌های بلند مدت و یکساله 15 درصد و نرخ سود سپرده‌های کوتاه مدت و روزشمار حداکثر 10 درصد تعیین شده است.


کاهش نرخ سود سپرده های بانکی همواره با خروج بخشی از منابع اعتباری و آورده‌های مردم در قالب سپرده از بانک‌ها همراه است. در این شرایط پول‌های سرگردان به سمت بازارهای دیگر سرمایه‌گذاری می‌روند تا بتوانند سهم بیش‌تری از انتظارات صاحب سرمایه را نسبت به سپرده‌گذاری در بانک برآورده کنند.


بخش‌های جایگزین سپرده‌گذاری در بانک می‌تواند بازار ارز، مسکن، طلا و سکه و بازارهایی از این دست باشد که البته امیر نجومی دبیر کانون صرافان ایران درباره ورود سرمایه‌های خروجی از بانک به بازار ارز عنوان می‌کند که در مجموع ارز بازار جذابی برای جذب منابع خروجی ناشی از کاهش نرخ سود بانک‌ها نیست مگر اینکه سپرده گذاران تصمیم بگیرند که سپرده ریالی خود در بانک را تبدیل به سپرده ارزی کنند.


به اعتقاد وی، التهابی در بازار ارز وجود نخواهد داشت و حتی در صورت وجود این امر هم قطعا بازده آن مقطعی خواهد بود.


نجومی همچنین معتقد است که اگر التهابی هم ناشی از رشد تقاضا در بازار ارز رخ دهد، مقطعی خواهد بود و قابل کنترل و مدیریت است.


در این راستا به سراغ محمد کشتی آرای رئیس اتحادیه طلا و جواهر رفتیم تا ببینیم که آیا منابع سرگردان خارج شده از بانک‌ها راه خود را برای ورود و سرمایه‌گذاری در بازار طلا و سکه باز می‌کنند و این بازار چقدر برای صاحبان سرمایه‌‌های بانکی جذابیت دارد.


کشتی آرای با بیان اینکه انتظار می‌رفت با اجرایی شدن بخشنامه بانک مرکزی درباره کاهش نرخ سود بانکی قیمت طلا و سکه افزایش یابد، به خبرنگار آنا می‌گوید: در بازار داخلی قیمت طلا و سکه از دو عامل قیمت جهانی و قیمت ارز تاثیر می‌پذیرد و به نظر می‌رسد اجرای بخشنامه بانک مرکزی بیش‌تر نرخ ارز را تحت تاثیر قرار داده است.


رئیس اتحادیه طلا و جواهر بیان کرد: سکه روز گذشته تا 25 هزار تومان افزایش قیمت را شاهد بود اما این رشد قیمتی ناشی از بالا رفتن قیمت ارز و نه افزایش تقاضا بود.


وی با تاکید بر اینکه حاصل ضرب قیمت جهانی طلا در قیمت ارز، نرخ سکه را مشخص می‌کند، گفت: تقاضا نمی‌تواند عامل سیستمی برای تعیین قیمت سکه باشد و رشد قیمت دیروز هم متاثر از نرخ ارز بود.


رئیس اتحادیه طلا و جواهر عنوان کرد: امروز هم معاملات بازارهای جهانی تعطیل است و با از سرگیری معاملات از روز آینده می‌توان تاثیر کاهش نرخ سود بانکی را رصد کرد و امروز هم قیمت‌ها در بازار، نرخ‌های روز قبل است. با این حال باید گفت که تا کنون سپرده‌های بازار بانکی افزایش قیمت، رشد تقاضا و التهابی در بازار طلا و سکه نداشته‌ است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته