نوسازی ناوگان تاکسیرانی قربانی بدهی گمرک به خودروسازان شد
مرتضی ضامنی در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا با اشاره به آغاز طرح نوسازی ناوگان تاکسیرانی از بهمن ماه سال 94 اظهار کرد: با آغاز این طرح نوسازی 90 هزار تاکسی در دستور کار قرار گرفت.
وی با بیان اینکه در این طرح 75 هزار متقاضی ثبتنام و برای نوسازی ناوگان اعلام آمادگی کردند، گفت: این افراد در مرحله فرآیند اداری و دریافت تسهیلات بانکی قرار گرفتند و 55 هزار تاکسی نیز مورد نوسازی قرار گرفت.
سرپرست اتحادیه تاکسیرانیهای شهری کشور با بیان اینکه تعدادی از این تاکسیها فرسوده بودند، اضافه کرد: برخی از رانندگان نیز به سن بازنشستگی رسیده بودند به همین دلیل شرایطی فراهم شد تا آنها بتوانند خودروهای خود را اسقاط کنند و البته خودروی دیگری دریافت نکنند.
ضامنی با بیان اینکه تا به حال 6000 تاکسیران از سامانه حمل و نقل کشور خارج شدهاند، گفت: در مجموع 61 هزار خودرو فرسوده از سامانه حمل و نقل خارج شده و در نهایت 55 هزار دستگاه نوسازی و تحویل رانندگان شد.
وی با اشاره به چگونگی درخواست دریافت تاکسی جدید اضافه کرد: متقاضیان با مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت میتوانند درخواست خود را ثبت کنند. به این افراد مبلغ 200 میلیون ریال تسهیلات ارزان قیمت، 50 میلیون ریال بابت گواهی اسقاط و 5 میلیون ریال بابت لاشه خودرو تعلق میگیرد و با توجه به نوع خودرو (پژو یا سمند) حدودا شش الی هفت میلیون تومان از راننده دریافت میشود.
سرپرست اتحادیه تاکسیرانیهای شهری کشور تاکید کرد که مدت زمان در نظر گرفته شده برای اسقاط تاکسیها 10 سال در نظر گرفته شده است.
ضامنی در پاسخ به این سوال که تا پایان سال چه تعداد تاکسی جدید دیگری به ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه میشود، توضیح داد: بر اساس مصوبات، گمرک جمهوری اسلامی باید برای شرکتهای خودروساز 5 میلیون تومان بابت اسقاط کارسازی کند اما گمرک هنوز تعهدات قبلی خود را برای 55 هزار دستگاه به صورت کامل انجام نداده و این باعث شده که بدهیهای گمرک نزد شرکت خودروساز افزایش پیدا کند.
وی ادامه داد: خودروساز هم اعلام کرده، در صورتی که گمرک بدهیهایش را پرداخت نکند؛ امکان نوسازی بیشتر ناوگان تاکسیرانی وجود ندارد و هماکنون چند روزیست که طرح به صورت موقت متوقف شود اگر این مشکل حل شود امیدواریم که تا پایان سال بتوانیم 90 هزار دستگاه را نوسازی کنیم.
انتهای پیام/