دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 مرداد 1396 - 17:20
معاون روابط کار وزارت تعاون خبر داد:

رونمایی از سامانه جامع روابط کار/ کاهش ۱۳ درصدی حوادث ناشی از کار در سال گذشته

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از رونمایی سامانه جامع روابط کار در روز دوشنبه به دست وزیر تعاون خبر داد.  
کد خبر : 200138

به گزارش خبرنگار اقتصادی آنا، احمد مشیریان در نشست خبری که امروز به منظور تبیین اهداف کنفرانس امنیت شغلی برگزار شد، با تاکید بر اینکه امنیت شغلی خواستگاه جامعه کارگری و کارفرمایی است، عنوان کرد: ما باید به یک الگوی داخلی در ارتباط با امنیت شغلی دست یابیم و به همین منظور کنفرانس امنیت شغلی روز دوشنبه با حضور مقام عالی وزارتخانه، نمایندگان کارگری و کارفرمایی، اساتید دانشگاه و مدیران تامین‌اجتماعی و غیره برگزار می‌شود.


وی تاکید کرد: در روز برگزاری کنفرانس قرار است سامانه جامع روابط کار نیز از سوی ربیعی، وزیر تعاون رونمایی شود که این سامانه کلیه موارد مربوط به روابط کار، بازرسی کار، بیمه، حوادث ناشی از کار و غیره را دربرمی‌گیرد.


مشیریان بیان کرد: بیش از 30 نرم‌افزار از سوی این سامانه جامع پوشش داده می‌شود که یکی از آنها مربوط به بحث قراردادهای کاری است، بنابراین می‌توان از این پس رصد کرد که چه میزان از قراردادهای میان کارگر و کارفرما، دائم یا موقت بوده است. همچنین سامانه به گونه‌ای طراحی شده که اگر قرارداد کار به صورت شفاهی باشد نیز می‌توان آن را در این سامانه ثبت کرد.


به گفته وی، به کمک سامانه جامع روابط کار می‌توان کلیه سوابق و فعالیت‌ها و اطلاعات مربوط به کارگاه‌ها را مشاهده کرد. همچنین ثبت‌نام در این سامانه در مرحله نخست الزامی نیست، اما به مرور زمان عضویت در آن الزامی خواهد شد.


معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین تاکید کرد که ارائه دادخواست‌ها و شکایت از کارفرما نیز به کمک این سامانه به صورت الکترونیکی خواهد شد.


مشیریان ادامه داد: بحث وزارت تعاون، ایجاد وحدت میان این دو بخش است تا هم تولید و هم سرمایه ملی حفظ شود.


وی تاکید کرد: امنیت شغلی کارگران به علت گستردگی قراردادهای موقت کاهش یافت که این امر موجب افت انگیزه افراد می‌شود.


مشیریان بیان کرد: به علت اینکه سال‌جاری سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال نامگذاری شده، بنابراین وزارت کار هم افزایش اشتغال و سرمایه‌گذاری را در دستور کار خود قرار داده است.


وی عنوان کرد:‌ کارگران اکنون معتقدند که امنیت شغلی به حد صفر نزدیک شده و به همین جهت باید این نگرانی رفع شود. در همین راستا کنفرانس امنیت شغلی را برگزار کردیم و دستیابی به امنیت شغلی و امنیت سرمایه‌گذاری از جمله مباحثی است که سعی می‌کنیم پیرامون آن با نمایندگان کارگری و کارفرمایی در این کنفرانس به جمع‌بندی برسیم.


مشیریان درباره قراردادهای موقت کار هم تاکید کرد: اغلب کشورها بحث قرارداد موقت را دارند اما زمینه‌های آن متفاوت است. سقف این قراردادها بین‌ کشورهای مختلف از 2 تا 10 سال است، اما در کشور ما سقفی برای این قراردادها وجود ندارد.


این مقام مسئول گفت: دولت بخشنامه‌ای را مبنی‌بر اینکه قراردادها در صورت تمدید، دائم تلقی شوند، صادر کرد اما متاسفانه از سوی دیوان رد شد.


معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: اگر در بحث امنیت شغلی صرفا بحث قراردادهای موقت را درنظر بگیریم، اکنون به گفته مقامات کارگری 95درصد قراردادهای کاری موقت و تنها 5 درصد آن به صورت دائم است. ضمن اینکه قراردادهای موقت نیز کوتاه‌مدت شده و به صورت 3 ماهه و 6 ماهه تنظیم می‌شوند.


مشیریان اضافه کرد: وزیر تعاون در بحث امنیت شغلی بسیار حساسیت دارند، هرچند بحث قراردادهای موقت از سال‌ها قبل وجود داشته است.


وی درباره قراردادهای سفید امضا نیز بیان کرد: دستورالعمل‌هایی در زمینه قراردادهای سفید امضا داریم که این اختیار را به مراجع حل اختلاف ما می‌دهد تا در صورت اثبات سفید امضا بودن قرارداد از سوی کارگر، رای صادر شود.


معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اضافه کرد: قرارداد کار اساسا اگر زمانی برای آن قائل شده باشد خود به خود تا فرا رسیدن تاریخ انقضا به پایان می‌رسد، اما اگر سفید امضا بودن قرارداد اثبات شده باشد، می‌توان رایی مبنی‌بر پرداخت دستمزد کارگر تا انتهای مدت زمان قرارداد صادر کرد.


وی افزود: یکی از مواردی که کارفرما همیشه پیرامون آن مباحثی را مطرح می‌کند، موضوع نیروی کار است که اگر انعطاف نیروی کار بیشتر باشد، میزان سرمایه‌گذاری هم افزایش می‌یابد. البته قانون مالیاتی و قوانین دیگری هم از سوی کارفرما مطرح می‌شود.


مشیریان عنوان کرد: انعطاف در زمینه امنیت شغلی همان بحث اخراج است به این صورت که کارفرما برای اخراج کارگر اختیار عمل داشته باشد.


کاهش 13درصدی حوادث کار


معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین تاکید کرد که در سال 95 به ازای هر 100هزار نفر 83 مورد حادثه منجر به فوت اتفاق افتاده که این روند نسبت به سال ماقبل از آن 13 درصد کاهش داشته است.


درخواست 300 هزار نفر برای دریافت بیمه بیکاری در سال گذشته


مشیریان با بیان اینکه افرادی که بدون میل و اراده خود بیکار شده‌ باشند، به تشخیص مراجع حل اختلاف وزارت تعاون مشمول بیمه بیکاری می‌شوند، عنوان کرد: بخشی از بیمه بیکاری را برون‌سپاری کرده‌ایم و قرار است قسمتی از ثبت‌نام‌ها در کاریابی‌ها انجام شود که بدین‌ترتیب میزان مراجعات حضوری برای بیمه بیکاری به وزارت تعاون کاهش می‌یابد.


وی بیان کرد: بدین‌ترتیب کاریابی‌ها خود پیگیر اشتغال مجدد فرد خواهند بود و اگر نیروی بیکار موفق به تصدی شغلی شود، طبیعتا بیمه بیکاری آن هم قطع خواهد شد.


به گفته معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در سال گذشته 300هزار نفر درخواست مقرری بیمه بیکاری کردند و سازمان تامین اجتماعی 7000میلیارد تومان بابت بیمه بیکاری هزینه پرداخت کرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب