دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران

بزرگ‌ترین اقتصاد خارج از WTO،‌ سهم ناچیزی از تجارت جهانی دارد

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: ایران در شرایطی به‌عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد خارج از WTO شناخته می‌شود که از برنامه‌های پیشرفت جهانی فاصله گرفته و نتوانسته خود را در شرایط رقابتی نگاه دارد.
کد خبر : 199748

محمد لاهوتی رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در خصوص کاهش تراز تجاری کشور و سهم ناچیز ایران در صادرات جهانی به خبرنگار اقتصادی آنا گفت: بر اساس شاخصه‌های جهانی، سهم ایران باید 1.3درصد از مجموع تجارت جهانی را به خود اختصاص دهد اما شرایط کنونی وضعیت تجارت ایران اصلاً جایگاه قابل قبولی را ندارد و باید سهم کنونی ایران افزایش سه برابری را تجربه کند تا به نُرم جهانی خود برسد.


وی ادامه داد: شاخص‌های تعیین معیار سهم هر کشور در اقتصاد جهانی بر اساس پتانسیل‌های جغرافیایی، منابع زیرزمینی، منابع انسانی،‌ موقعیت سیاسی و ژئوپلیتیکی و ... بستگی داشته و این فاکتورها برای تمامی کشورها به‌صورت یکسانی صدق می‌کند اما جایگاه ایران یک‌سوم جایگاه واقعی خود بوده و بسیاری از کشورها سهم بیشتری از تجارت جهانی را به خود اختصاص داده‌اند.


عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران الحاق به WTO را راهکاری برای افزایش سهم تجارت جهانی ایران دانست و ورود به این سازمان را نیازمند لازمه‌‌هایی دانست و تاکید کرد: یکی از اولویت و نیازهای الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی، بررسی رشد و تأثیر اقتصادمان از بخش خصوصی است که خوشبختانه در قوانین بالادستی ایران همچون اصل44، اقتصاد مقاومتی و ... اشاره به موضوع واگذاری شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی ایران شده و حاکمیت مکلف به بسترسازی مناسب برای واگذاری‌ها و توانمند کردن بخش خصوصی در اقتصاد برای ورود به فضای رقابت بین‌المللی کند و وظیفه تصدی‌گری که در کنار حاکمیت داشته را هم باید فراموش کند.


عضو کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات با اشاره فضای حاکم در اقتصاد کشور، تصریح کرد: شرایط و محیط کسب‌وکار، سیاست‌گذاری‌های کلان، تغییر و تحولات مداوم مدیران، عدم شفافیت در برنامه‌های صنعت و تجارت حاکی از آن است که زمینه ورود ایران برای الحاق به این سازمان فراهم نیست زیرا پذیرفتن الزامات شرط ورود نیست و باید برای ورود به WTO به‌صورت عملیاتی کار شود.


لاهوتی با اشاره اینکه اقتصاد ایران نیازمند ورود به سازمان تجارت جهانی است گفت:‌ اگر شرایط حاکم بر اقتصاد ایران دستخوش تغییراتی نشود و خط‌ مشی خود را تغییر ندهد، بالا بردن سهم تجارت جهانی ما کار ساده‌ای نیست زیرا کشورهایی که تاکنون عضو این سازمان نشده‌اند در تجارت جهانی از امتیازات ویژه اعضا نیز محروم هستند؛ امروز ایران در شرایطی به‌عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد خارج از WTO شناخته می‌شود که از برنامه‌های پیشرفت جهانی فاصله گرفته و نتوانسته خود را در شرایط رقابتی نگاه دارد.


این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران درباره اینکه باید اقتصادمان در برابر ضربه‌های ناشی از ورود به این سازمان مقاوم شود، نیز خاطرنشان کرد: وضعیت تغییر تعرفه‌ها و مدیران کماکان اقتصاد ایران را رنج می‌دهد اما زمانی که به عضویت این سازمان درآییم، قطعاً تعرفه‌های ما باید به میزان منطقی و جهانی کاهش پیدا کند .


وی در پایان خاطرنشان کرد: بنابراین باید ارزیابی دقیقی داشت که آیا صنایع کشور آمادگی ایستادگی و مقاومت در برابر تعرفه‌های پایین را دارا هستند یا خیر و یا اینکه مسئولیت وزارتخانه‌ها و مسئولین اجرایی می‌توانند نقش خود را به‌درستی ایفا کرده و همانند یک زنجیره منظم با یکدیگر و البته در راستای یک هدف مشخص فعالیت کنند یا اینکه اقتصادمان به‌راحتی به بازار وارداتی بین‌المللی تبدیل می‌شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته